Compania americană "Motorola" Inc., al doilea producător mondial de telefoane mobile, raportează o scădere de 48% a profitului său în ultimul trimestru din 2006, ca urmare a reducerii preţurilor de distribuţie. Pe piaţa de profil, societatea concurează puternic cu "Nokia" Oyj şi "Samsung Electronics" Co.
Câştigul net al "Motorola" a fost de 624 milioane de dolari sau 25 de cenţi/acţiune în perioada octombrie-decembrie 2006, comparativ cu 1,2 miliarde de dolari sau 47 de cenţi/titlu în acelaşi interval din 2005. Dacă nu sunt luate în calcul anumite cheltuieli speciale, profitul "Motorola" a fost de 26 de cenţi/acţiune.
Vânzările companiei au crescut cu 17%, la 11,8 miliarde de dolari. Analiştii anticipau 11,7 miliarde de dolari.
Preţul mediu de distribuţie al unui telefon mobil "Motorola" a scăzut la 119 dolari în trimestrul al patrulea, de la 131 de dolari în trimestrul anterior.
Analiştii sunt de părere că "Motorola" trebuie să-şi concentreze atenţia pe inovaţie, iar în 2007 compania să fie mult mai competitivă decât în 2006. Oficialii "Motorola" au lansat, la finele săptămânii trecute, estimările pentru vânzările pe acest an, anticipând între 10,4 şi 10,6 miliarde de dolari, în vreme ce analiştii preconizează o valoare a livrărilor de 10,5 miliarde de dolari.
În ultimul trimestru din 2006, profitul operaţional al diviziei de telefoane mobile a scăzut cu 49%, la 341 milioane de dolari. Marja de profit a acestei unităţi s-a redus la 4,4% din vânzări, comparativ cu aproape 12% în trimestrul al treilea. Vânzările diviziei au crescut cu 19%, la 7,8 miliarde de dolari.
În perioada de raportare, compania americană a comercializat 65,7 milioane de telefoane, cu 47% mai mult faţă de anul precedent, cota sa globală de piaţă fiind de 23,3%.
Previziuni pesimiste pentru industria
de profil în 2007
Specialiştii consideră că previziunile pentru industria handset-urilor în 2007 nu sunt optimiste. În 2007, livrările mondiale de telefoane mobile vor creşte cu mai puţin de 10%, situaţie care va fi o premieră pentru ultimii cinci ani, susţin experţii companiei britanice de cercetare "Informa" Plc. Această situaţie a determinat companiile "Motorola" şi "Nokia" (rivalul său mai mare, numărul unu mondial) să lupte pentru majorarea cotelor pe pieţele în curs de formare, precum China şi India. Cele două companii au lansat telefoane mobile care costă mai puţin de 50 de dolari, ca să atragă cât mai mulţi clienţi în ţările mai sus amintite.
Precizăm că "Samsung", al treilea producător de profil, a anunţat, la data de 12 ianuarie, o scădere de 8% a câştigurilor sale în ultimul trimestru din 2006, tot ca urmare a reducerii preţurilor telefoanelor. "Nokia" îşi va face publice rezultatele financiare la data de 25 ianuarie.
"Motorola" va elimina 3500 de locuri de muncă, adică aproape 5% din personalul său, decizie care are la bază reducerea profitului companiei în ultimul trimestru din 2006. Această măsură, care va crea cel mai mare număr de disponibilizaţi de după 2002, din cadrul companiei, va genera, în următorii doi ani, economii de 400 de milioane de dolari. Pentru 2007, "Motorola" aşteaptă un câştig de 1,13 dolari/acţiune.