Hidroelectrica a vândut în această săptămână pe bursa OPCOM electricitate de doar 24,8 milioane lei (5,4 milioane euro), deşi a organizat licitaţii în valoare cumulată este de 343,1 milioane de lei (75,7 milioane euro).
Compania a organizat, în intervalul 30 octombrie-2 noiembrie, un număr de 30 de licitaţii pentru vânzarea unei cantităţi de 1,5 TWh de energie, cu o valoare totală de 343,1 milioane de lei.
Preţul solicitat de compania de stat a fost de 220 lei pe MWh, situat în partea inferioară a tarifelor practicate în această perioadă pe bursa de energie OPCOM.
Din cele 30 de licitaţii, Hidroelectrica a reuşit să încheie doar trei proceduri de vânzare, prin care a vândut 113.275 MWh, cu o valoare totală de 24,8 milioane de lei.
Pentru această săptămână, producătorul deelectricitate a programat, tot la OPCOM, alte cinci licitaţii pentru vâzarea unei cantităţi de 263.520 MWh, cu o valoare totală de 58 milioane de lei.
În total, în intervalul 30 octombrie-5 noiembrie, compania de stat a programat 35 de licitaţii prin care a încercat să vândă energie de 401,1 milioane de lei (88,5 milioane euro), respectiv o cantitate de 1,8 TWh, echivalentul a aproximativ 3% din consumul anual la nivel naţional.
Administratorul special al companiei Remus Vulpescu a declarat, miercuri, citat de Mediafax, că anularea celor mai multe dintre licitaţii a fost cauzată de prevederea din contract prin care cumpărătorii sunt obligaţi să plătească în avans jumătate din valoarea acordului, fiind "o condiţie atipică" şi un element de "sondare a pieţei".
Vulpescu a arătat că anularea celor mai multe licitaţii nu este un eşec, întrucât energia scoasă la vânzare de Hidroelectrica urma să fie livrată în 2013. El a mai spus atunci că licitaţiile vor fi, probabil, reluate la un alt preţ şi cu alte condiţii.
Hidroelectrica a intrat în insolvenţă în luna iunie. Printre cele mai importante cauze ale intrării în insolvenţă au fost contractele directe de vânzare a electricităţii către mai multe companii, la preţuri cu până la 50% mai mici faţă de nivelul de pe OPCOM.
Producătorul de electricitate a pierdut 1,1 miliarde euro, în perioada 2006-2012, din vânzarea energiei prin contracte directe la preţuri mici.
Hidroelectrica a încheiat primul semestru cu pierderi de 60 milioane euro, iar pentru întregul an estimează un rezultat negativ de 100 milioane euro.