Limitarea creditului de consum, majorarea cu trei procente a TVA-ului şi deprecierea monedei euro ar putea avea o influenţă negativă asupra vînzărilor de electrocasnice, a declarat, pentru Rompres, directorul general al DOMO, Lorand Szarvadi.
"În general, ultima parte a anului este marcată de mai multe cumpărături în sistem de creditare. Este posibil ca acest fapt să fie anulat de noile reglementări ale Băncii Naţionale a României, în acest an, şi să se păstreze o proporţie sănătoasă de 50-50, aşa cum este în momentul de faţă", a precizat Szarvadi, adăugînd că există totuşi posibilitatea creşterii vînzărilor în rate în zilele premergătoare întrării în vigoare a noilor norme. De asemenea, majorarea cu trei procente a TVA-ului ar putea să nu creeze efecte de la început. Însă, arată directorul DOMO, "probabil că, pe termen lung, consumul, în general, se va reduce cel puţin cu acelaşi procent cu cît va creşte TVA-ul, iar consumul de electrocasnice va suferi chiar o scădere mai mare".
Vînzările comercianţilor, mai arată Szarvadi, au fost deja influenţate negativ de scăderea monedei euro, cele mai multe produse comercializate în România provenind din zona euro. În schimb, apreciază directorul DOMO, ţintirea inflaţiei, potrivit strategiei BNR, respectiv un leu stabil, "nu poate influenţa decît pozitiv compania DOMO, dar şi România, în general". Szarvadi mai arată că şi inundaţiile au dus la scăderea, în zonele afectate, a vînzărilor.
În ciuda tuturor factorilor de influenţă negativă, pentru DOMO, "anul 2005 a fost un an foarte stabil, cu o creştere constantă, conform sezonalităţii. Cea mai mare creştere s-a înregistrat la telefoane mobile şi produse IT&C, produse introduse relativ recent în reţeaua DOMO". Pentru următoarea perioadă, Szarvadi estimează, potrivit experienţei din anii anteriori, "o dublare a vînzărilor faţă de primul semestru".