OPCOM, administratorul pieţei noastre de energie, a transmis, pe 1 februarie, spre aprobare ANRE (reglementatorul pieţei) pachetul de documente aferent organizării şi funcţionării pieţei centralizate de tranzacţionare a gazelor. Documentele au fost agreate într-un grup de lucru organizat la nivelul OPCOM, cu mai mulţi operatori din piaţa gazelor.
Guvernul şi-a asumat transparentizarea tranzacţiilor cu gaze naturale, prin înfiinţarea unei burse a gazelor pe platforma OPCOM, atât prin programul de guvernare, cât şi prin acordul cu instituţiile financiare internaţionale. Termenul de implementare este 1 aprilie 2013.
Conducerea ACUE (Asociaţia Companiilor de Utilităţi) a informat autorităţile că se grăbesc cu implementarea, întrucât ANRE mai are multe reglementări de adoptat pentru a fluidiza piaţa gazelor, respectiv cele privind organizarea unei pieţe spot şi a unei pieţe de echilibrare. ACUE solicită o amânare a implementării bursei gazelor până la clarificarea legislaţiei din domeniu.
Reprezentanţii Asociaţiei arată într-o scrisoare transmisă recent către OPCOM: "Considerăm că, din punct de vedere teoretic, o astfel de abordare (tranzacţionarea centralizată a gazelor pe o platformă centralizată după modelul energiei electrice) în condiţiile existenţei unui cadru de reglementare stabil şi predictibil, precum şi a unui model de piaţă bine definit şi verificat în timp, poate conduce la o mai mare flexibilitate a pieţei gazelor. Din păcate, condiţiile actuale de funcţionare a pieţei gazelor nu îndeplinesc niciunul din cele două puncte menţionate mai sus".
Sistemul actual de tranzacţionare pe piaţa gazelor este caracterizat de contracte pe perioade scurte, modificate prin nenumărate acte adiţionale.
"Cu siguranţă, acest mod de lucru nu este cea mai bună soluţie, dar este cel mai adaptat situaţiei actuale în care ne confruntăm cu lipsa transparenţei asupra modalităţii de alocare a producţiei interne pentru consumatorii de pe piaţa reglementată, cu variaţiile consumurilor faţă de cele avute în vedere la momentul stabilirii cantităţilor de import şi deci cu frecvente modificări în cursul lunii ale procentelor de import, cu imposibilitatea asigurării flexibilităţii din gazele înmagazinate".
ACUE consideră că trebuie realizat un studiu detaliat în care să fie analizate toate implicaţiile dezvoltării platformei centralizate. Companiile de utilităţi afirmă că este foarte probabil ca studiul să releve ca prioritate nu tranzacţionarea la termen a gazelor, ci implementarea mecanismelor pentru realizarea unei pieţe reale de echilibrare.
În răspunsul OPCOM la scrisoarea ACUE, operatorul pieţei de energie arată că membrii grupului de lucru au identificat un tip de produs cu aplicabilitate pe piaţa noastră de gaze, în condiţiile actualului cadru de reglementare, respectiv contractul lunar pentru livrare în bandă a gazelor din producţia internă: "Termenul de livrare lunar a fost stabilit de către membrii grupului de lucru ca reprezentând termenul contractual care se poate bucura de lichiditate, de condiţii corespunzătoare de creştere graduală a acestei lichidităţi şi care ar putea să ofere semnale de preţ necesare pentru celelalte segmente de contractare ale pieţei angro.
Mai mult, mecanismele de tranzacţionare ce fac obiectul proiectului dezvoltat de Grupul de lucru sunt de natură să asigure experienţa de operare necesară participanţilor la piaţă cu privire la toate produsele ce pot fi implementate în mod similar cu celelate pieţe europene, pentru diferite termene de livrare a gazelor".
Piaţa de echilibrare este un proiect faţă de care OPCOM susţine că şi-a exprimat disponibilitatea în vederea definitivării şi implementării, dar care nu este de natură să afecteze prin nulitate proiectul tranzacţionării la termen.
La finele lunii ianuarie, ANRE a propus, spre dezbatere, un regulament privind tranzacţiile cu gaze de pe piaţa concurenţială. ANRE arată, în proiectul de regulament, că producătorii de gaze au obligaţia de a oferi spre vânzare prin licitaţie publică un procent de 45% din cantitatea de gaze naturale produsă în cursul anului 2013.
Documentul prevede ca ofertanţii de gaze naturale să organizeze licitaţii publice, pe care sunt obligaţi să le facă cunoscute prin informare atât pe web-site-ul producătorului respectiv, cât şi pe site-ul ANRE. Până la apariţia platformei de tranzacţionare a gazelor naturale, cantităţile de gaze naturale din producţia internă destinate pieţei concurenţiale se comercializează doar prin intermediul licitaţiilor publice.