Federaţia Naţională a Formatorilor Auto din România ne-a transmis un drept la replică la articolul "COTAR cere demiterea secretarului de stat Sandor Gabor şi a şefului ARR Mihai Alecu" publicat pe https://www.bursa.ro/.
CEA MAI BUNĂ APĂRARE E ATACUL
Ministerul Transporturilor - un minister greu, cu probleme.
Ministerul Transporturilor este un minister greu, cu multe probleme dar şi unul din cele mai bogate; o simplă privire a listei cu taxele încasate, atestă acest lucru. Autorizarea centrelor de formare profesională a conducătorilor auto, a instructorilor auto, a lectorilor din aceste centre, obţinerea şi reînnoirea certificatelor de competenţă profesională a personalului din transporturi, reprezintă unul din domeniile care aduce ministerului foarte mulţi bani. Modul în care se realizează autorizarea acestor centre, maniera de organizare a pregătirii profesionale, gestionarea fondurilor obţinute din aceste activităţi, ridică însă serioase probleme.
"Nu iese fum, fără foc!"
Fără să intrăm în amănunte, vom evidenţia doar faptul că la ora actuală există în ţară peste 300 de asemenea centre de formare profesională acreditate contra cost, pe bandă rulantă, de Ministerul Transporturilor, unele din ele în oraşele mici, unde nu-şi justifică existenţa, iar la finalizarea cursurilor din aceste centre de formare profesională sunt delegaţi ca "examinatori" ,exact oamenii din eşalonul doi: şefi de birouri, şefi de servicii, directori de departamente şi chiar şefii din A.R.R. sau Direcţia de Transport Rutier, care se deplasează lunar in judeţe (unde ARR are filiale locale cu oameni care ar putea exercita aceasta activitate ca sarcină de serviciu), în zilele de sâmbătă şi duminică, încasând pentru aceasta sume considerabile, care în anii trecuţi le erau virate în conturile personale de către şefii centrelor de formare profesională. . Oare acesti bani nu puteau fi folosiţi pentru creearea unei infrastructuri rutiere de care România are atâta nevoie ? Între aceşti oameni şi unii şefi ai centrelor de formare profesională s-au creeat nişte legături bazate pe interese oculte, pe avantaje reciproce, care n-au nimic în comun cu binele general.
"Dacă faci ce-ai mai făcut, obţii ce-ai mai obţinut!"
Dacă miniştrii transporturilor şi secretarii de stat s-au schimbat destul de des, personalul din eşalonul doi, care se ocupă de domeniul amintit, a rămas acelaşi. Ce fac aceşti oameni? Ceea ce au facut şi înainte, chiar dacă examinarea nu se mai desfăşoară la sediile centrelor de formare profesională, ci într-o locaţie unică, chiar dacă nu mai primesc banii în conturi personale, chiar dacă relaţiile cu şefii centrelor de formare profesională s-au mai deteriorat, fără a fi întrerupte complet. Formarea profesională, elaborarea şi actualizarea planurilor de învăţământ şi a programelor şcolare pentru centrele de formare profesională, ca şi pentru şcolile de şoferi nu se înscriu printre priorităţile Ministrului Transporturilor şi a secretarilor de stat, care au alte probleme cărora trebuie să le facă faţă, uneori sub presiunea mass -mediei. Nu contează faptul că în şcolile de şoferi, ca şi în centrele de formare profesională, apărute după 1989 ca ciupercile după ploaie, asemenea universităţilor particulare, componenţa didactică a dispărut aproape complet, aceste instituţii fiind astăzi nişte SRL-uri, unele din ele conduse de afacerişti veroşi, animaţi doar de dorinţa obţinerii profitului! Nu contează faptul că şcolile de şoferi au rezultate
foarte slabe, că a crescut numărul accidentelor de circulaţie comise de începători, că aceste instituţii funcţionează dupa un ordin de ministru elaborat în 2013 care s-a dovedit a fi anacronic şi în contradicţie cu legislaţia europeană, că Uniunea Europeana a atenţionat în repetate rânduri România pentru nerealizarile în domeniul securităţii rutiere! Nu contează faptul că prevederile din Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră pentru perioada 2016 - 2020 nu au fost puse în practică !
CEA MAI BUNĂ APĂRARE E ATACUL
"Cea mai bună apărare e atacul" este un principiu consacrat, atât în jocul de şah, cât şi în strategia militară. În ultimul timp se observă folosirea acestuia ca strategie în discursurile politicienilor, în dezbaterile televizate şi de către toţi cei care vor să-şi apere statutul, simţindu-se ameninţaţi de devoalarea unor fapte din activitatea lor ce i-ar putea incrimina.. Aceştia din urmă sunt cei mai paşnici oameni atâta vreme cât starea de fapt existentă (deşi anacronica, sfidând bunul simţ şi chiar legea, dar care le creează avantaje) este perpetuată; când acest lucru nu se mai întâmplă, ies la atac. Atacurile lor se îndreaptă împotriva celor care tulbură apele, care au îndrăzneală să gândească, să evidenţieze anomaliile, să propună schimbări, să identifice soluţii care se pliază pe tendinţele societăţii moderne.
La începutul acestui an a fost din nou schimbată conducerea ministerului, iar noii veniţi, spre deosebire de predecesorii lor, dau dovadă de mai multă combativitate si, se pare, că vor să schimbe ceva; astfel, ministrul Cătălin Drula nu a ezitat să atace "feuda" lui Rădoi de la metrou, iar secretarul de stat Sandor Gabor, specialist recunoscut, cu performanţe în formarea profesională, a început demersurile pentru reformarea acestui domeniu. În ambele cazuri e vorba pe lângă eficientizarea activităţii şi de închiderea unor robinete prin care se scurg banii contribuabililor către firmele lui Rădoi sau ale apropiaţilor acestuia, sau către oamenii din eşalonul doi din minister.
IADUL E PAVAT CU INTENŢII BUNE
Reacţiile nu au întârziat să apară. Interesant este cine a reacţionat; caţiva directori din eşalonul doi, recunoscuţi pentru relaţiile strânse cu unii şefi ai centrelor de formare profesională, precum şi Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.), prin preşedintele său Vasile Ştefănescu. Primii îl "pârăsc" pe dl Sandor Gabor ministrului că ar fi accesat baza de date a ministerului în folosul IFPTR, iar ceilalţi solicită să se dea curs raportului întocmit de Direcţia Corp Control şi Anticorupţie din cadrul Ministerului Transporturilor (demers perfect legal) şi demiterea secretarului de stat Sandor Gabor şi a directorului A.R.R. Mihai Alecu care "lucrează la reglementări care să subjuge domeniul transportului rutier firmei de casă înfiinţată de actualul secretar de stat, care îşi doreşte nici mai mult, nici mai puţin să monopolizeze formarea profesională continuă a angajaţilor din transportului rutier şi să creeze un mecanism prin care să poată controla permanent componenţa comisiilor de examinare." Această frază reprezintă de fapt adevărata motivaţie a contestatarilor, confirmând dictonul "Iadul este pavat cu intenţii bune". Vizat este şi ministrul Cătălin Drula, care nu dă curs acestor solicitări. Ne-am fi aşteptat ca aceşti oameni să critice actualul sistem de formare profesională, să vină cu soluţii pentru reformarea acestuia şi pentru îmbunătăţirea siguranţei rutiere, iar în loc de aceasta, ei ies la atac solicitând demiterea unor oameni care s-au remarcat în domeniul lor şi care promovează idei reformiste. De ce n-au facut-o până acum ? Pentru că personalul din eşalonul doi din minister şi reprezentanţii COTAR în frunte cu Vasile Ştefănescu au fost principalii beneficiari ai acestui sistem, au fost principalii susţinători ai "grupului infracţional organizat", constituit la nivelul Ministerului Transporturilor. A devenit o modă ca în societatea românească de după 1989 o serie de indivizi să se cocoaţe în fruntea unor organizaţii sindicale sau să-şi creeze diferite asociaţii, iar sub masca acestora să-şi promoveze interese personale sau să manipuleze politicienii pentru promovarea unor interese de grup. Unii dintre ei, mai tupeişti, când consideră că au acumulat destulă putere, nu ezită să ameninţe şi să şantajeze cu acţiuni greviste. "Jupânul" de la metrou, Ion Rădoi îşi are un corespondent în COTAR, în persoana lui Vasile Ştefănescu, care se pretinde "şeful informal al şcolilor de şoferi din România" , care a înfiinţat Camera Naţională a Taximetriştilor din România, care a adunat în COTAR pe şefii unor centre de formare profesională care se laudă că au sprijinit Ministerul Transporturior în promovarea şi apărarea OMT 733/2013 privind organizarea şi funcţionarea şcolilor de şoferi (ordin ce s-a dovedit anacronic şi chiar nociv pentru procesul de formare a viitorilor conducători auto). Dacă Ion Rădoi a scos oamenii de la metrou în stradă când nu a mai obţinut venituri din închirierea spaţiilor aparţinând Ministerului către firmele apropiaţilor săi, la fel a procedat şi Vasile Ştefănescu cu taximetriştii, pe care i-a îndemnat să protesteze în faţa Guvernului, atunci când interesele firmelor de taxi au fost ameninţate de apariţia firmelor de ride sharing. Jurnalistul Silviu Mănăstire a folosit o întreagă emisiune pentru a dezvălui publicului "talentele" de sforar şi manipulator al acestui personaj.
În Ministerul Transporturilor sunt acum două tabere, pentru care fac lobby (inclusiv prin intermediul presei) şi oameni din afară. Lupta dintre vechi şi nou dintre conservatori şi reformişti, este intensă şi vizibilă. Din păcate, aceasta nu se desfăşoară în planul dezbaterilor de idei al argumentaţiei logice; acest lucru face ca ea să se prelungească, în contextul în care timpul ne presează; şi nu numai timpul, pentru că România nu mai este o economie naturală închisă, ci face parte din marea familie europeană. De asemenea, în istorie au existat şi perioade de restauraţie, dar niciodată acestea nu au rezistat. Aceste lucruri ne determină să fim optimişti şi încrezători că deznodământul acestui conflict va fi unul în folosul cetăţeanului român.
Cu stimă,
Preşedinte FNFAR
Petru Bordeianu