În primele luni din an, segmentul de export de mărfuri a înregistrat o creştere uşoară faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ceea ce indică o evoluţie optimistă pe parcursul anului, potrivit datelor interne DSV Road, parte din grupul DSV. Segmentul de export este susţinut în mare parte de industria auto şi industria electronică, unde există o cerere mai ridicată pentru transport către Europa, punctează reprezentanţii companiei, conform unui comunicat remis redacţiei.
"Deşi 2024 este un an provocator în industria transportului de mărfuri, observăm o tendinţă de creştere uşoară a exportului de mărfuri din România în alte ţări. În cadrul DSV Road, activitatea de export a înregistrat o creştere de 22% în primele două luni din an comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023, ca urmare a încheierii de noi parteneriate şi a lărgirii portofoliului de clienţi. Astfel, per ansamblu suntem optimişti privind evoluţia acestui segment în următoarele luni. Sunt mai multe motive care pot da un impuls exportului, printre care extinderea reţelei de autostrăzi, dar şi creşterea potenţialului de business şi calitatea produselor româneşti. Totodată, se dezvoltă segmentul de fabricare a produselor din diverse domenii de către firme internaţionale în România, în special industria auto şi cea electronică", declară Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road, potrivit comunicatului.
Astfel, printre cele mai exportate produse sunt vehiculele şi componentele auto, România atrăgând investiţii semnificative şi dezvoltând capacităţi de producţie competitive la nivel global. De la echipamente electronice de consum la componente IT şi echipamente industriale, exporturile din această industrie au cunoscut o creştere semnificativă în ultima perioadă, consolidând poziţia României pe harta exporturilor europene. O tendinţă de creştere se remarcă şi în domeniul agriculturii, fiind exportate cereale, legume şi fructe, dar şi utilaje agricole. Alte tipuri de produse care merg la export sunt materiale plastice şi din cauciuc, produsele textile, metale şi articole din metale, se menţionează în comunicat.
Piaţa pe care România exportă cel mai mult continuă să fie, în ultimii ani, Germania, urmată de Italia, Ungaria şi Franţa, conform datele INS. În 2022, valoarea exporturilor către aceste state a fost de aproape 40 de miliarde de euro, mai arată datele oficiale, se arată în comunicat.
"În afară de pieţele cu tradiţie către care afacerile din România exportă cel mai mult, au intrat pe harta exportului şi ţări ca Polonia şi Bulgaria, interesate de produsele româneşti. Foarte important este că piaţa se dezvoltă din ce în ce mai mult şi harta exportului pentru România se lărgeşte tot mai mult, astfel încât numărul de IMM-uri care trimit produse în afara graniţelor este tot mai mare. IMM-urile româneşti transportă între 2.000 şi 5.000 de tone de mărfuri lunar, fiind efectuate, în medie, 900 de transporturi pe lună", declară Daniel Babii, Business Development Director în cadrul DSV Road, se notează în comunicat.
Pe fondul creşterii exportului, creşte şi cererea pentru transportul de tip grupaj, preferat pentru flexibilitatea de a transporta cantităţi diferite, între 30 kg şi 3.000 kg, fără obligaţia închirierii unui camion întreg. Grupajul este preferat şi pentru posibilitatea de a reduce cheltuielile de transport cu până la 80%. Acesta este urmat de transportul intermodal, prin folosirea combinată a trenului şi a camionului, şi a celui full truck load, cu încărcări complete, se precizează în comunicat.
De altfel, un interes crescut al IMM-urilor este şi pentru soluţia de Green Transport, acestea urmând trendul companiilor multinaţionale cu programe de sustenabilitate şi strategie ESG de a opta pentru transport de mărfuri pe bază de biocombustibil. Totodată, IMM-urile apelează la analiza impactului asupra mediului prin mărfurile transportate, folosind aplicaţia CO2 Reporting Tool, prin care este calculată cantitatea de emisii de CO2, primind astfel consultanţă pentru optimizarea lanţului logistic, potrivit sursei precizate.
DSV Road are ca obiectiv reducerea cu până la 40% a cantităţii de emisii de carbon până în 2030, inclusiv în România. Astfel, la nivelul grupului DSV este disponibil un fond de finanţare în valoare totală de 1 miliard de coroane daneze (peste 134 milioane euro), din care pot fi atrase investiţii în programe de ESG, de reducere a CO2 şi de protejare a mediului în România, se menţionează în comunicat.
România este una dintre cele mai importante pieţe din regiune pentru grupul danez DSV, prezent local de aproape 30 de ani. Pentru 2024, compania DSV Road estimează o creştere a business-ului cu 10%, după ce anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 80 de milioane de euro datorită creşterii numărului de clienţi şi a cererii pentru toate tipurile de transport, în special grupaj şi intermodal, se arată în comunicat.