Decizia Volkswagen de amânare a construirii fabricii în Turcia a declanşat o nouă rivalitate între statele balcanice, pentru găzduirea investiţiei de 1,3 miliarde de euro (1,4 miliarde de dolari), transmite presa străină.
Volkswagen analizase mai multe posibile locaţii pentru noua sa uzină din Europa de Est, inclusiv România, Serbia şi Bulgaria, dar până la urmă grupul german a optat pentru Turcia.
Volkswagen a amânat decizia finală privind construirea unei fabrici în Turcia, a afirmat, marţi, un purtător de cuvânt al producătorului auto german, pe fondul criticilor internaţionale la adresa operaţiunilor militare derulate de Ankara în Siria şi al temerilor legate de efectele potenţiale asupra imaginii VW.
Bulgaria, România şi Serbia speră că Volkswagen va reveni la lista scurtă discutată anterior pentru noua sa fabrică, care cuprindea state din Balcani şi din Africa de Nord (unde sunt prezenţi producători auto importanţi). Ar fi una dintre cele mai mari investiţii realizate în oricare dintre cele trei ţări, care de mult timp se luptă să combată corupţia şi să-şi îmbunătăţească infrastructura, apreciază Bloomberg.
"Am acoperit toate cerinţele inves-titorului şi am oferit mai mult decât atât. Suntem percepuţi ca un factor de stabilitate în regiune, ca un partener loial, şi aşteptăm decizia finală", a afirmat Stamen Yanev, directorul Agenţiei InvestBulgaria.
Cel mai mare producător auto din lume nu reuşeşte să-şi depăşească rivalii din Asia din cauza costurilor ridicate cu forţa de muncă la fabricile sale din Europa Occidentală, ceea ce a determinat o schimbare de direcţie, spre Europa de Est.
Volkswagen are uzine în regiune, care produc pentru diferitele sale branduri - în Polonia, Slovacia, Cehia, Ungaria şi Bosnia-Herţegovina.
Bulgaria, România şi Serbia au încă forţă de muncă disponibilă şi sunt relativ stabile faţă de Turcia, care se confruntă acum cu turbulenţe, susţin oficialii.
Investiţia VW în Serbia "ar ajuta la stabilizarea întregii regiuni", pe lângă beneficiile pentru grupul german, în condiţiile în care statul balcanic dispune de forţă de muncă calificată pentru industria auto, a afirmat Marko Cadez, şeful Camerei sârbe de Comerţ.
Spre deosebire de Bulgaria şi Româ-nia, Serbia nu este stat membru al UE, iar angajaţii săi nu au acces la locurile de muncă din blocul comunitar, subliniază Bloomberg.
Rosen Plevneliev, fostul preşedinte al Bulgariei, care acum conduce echipa de negociatori de la Sofia, a dezvăluit că ţara sa a propus dublarea subvenţiilor oferite grupului Volkswagen până la 260 milioane de euro.
"Bulgaria a pregătit o propunere minunată, care oferă maximul posibil conform legislaţiei Uniunii Europene", a spus Plevneliev.
Acesta şi-a exprimat speranţa că board-ul Volkswagen va amâna luarea unei decizii finale pentru luna noiembrie şi îşi va revizui planurile privind locul în care va fi construită viitoarea sa uzină. Fostul preşedinte a subliniat că autorităţile de la Sofia au mai multe idei cu privire la modul în care pot sprijini Volkswagen cu măsuri suplimentare în domeniul infrastructurii şi educaţiei.
În România, Volkswagen a analizat municipiul Arad ca variantă pentru amplasarea unei fabrici în regiune, după cum a anunţat, marţi, fostul primar al Aradului, Gheorghe Falcă. Edilul arădean a menţionat, citat de Agerpres: "Compania Volkswagen a anunţat că întrerupe etapa de negociere cu Turcia pentru realizarea unei fabrici de automobile acolo. Compania analizase mai multe state din Estul Europei, între care şi România. Ţara noastră a făcut două oferte firmei de consultanţă, iar Primăria Arad a făcut o ofertă pentru o locaţie. În final, locaţia propusă de Primăria Arad a fost acceptată de consultant şi am fost în procedură de negociere pe patru direcţii la nivelul municipiului Arad, am avut o asistare a doamnei secretar de stat şi sprijin al ministrului IMM-urilor".
Municipalitatea avea în plan să acorde 1.100 de hectare pentru această investiţie, care ar fi creat 4.000 de locuri de muncă. Domnul Falcă şi-a exprimat speranţa că Aradul va fi luat din nou în calcul: "În acest moment, sper ca cei de la Volkswagen să reia negocierea cu statele şi, evident, la nivelul României, Aradul este locaţia agreată".