Guvernul a amânat, din nou, avizarea proiectului care modifică Legea pieţei de capital, premierul Victor Ponta spunând, în şedinţa de ieri, că la acest document se va lucra în continuare, deoarece vrea "să se sufle şi în iaurt" la redactarea prevederilor din proiect.
Cea mai recentă variantă a proiectului - a patra - a fost emisă de Ministerul Finanţelor (MFP), vinerea trecută, după un "amplu de consultare publică şi interinstituţională", după cum susţin reprezentanţii Ministerului.
MFP a înşiruit o serie de instituţii importante care i-ar fi avizat proiectul, ca să dea greutate celei de-a patra modificări, în decurs de două luni de zile.
"Proiectul de lege este rezultatul unui grup de lucru din care au făcut parte reprezentanţi ai Autorităţii de Supraveghere Financiară, Băncii Naţionale a României (ASF si BNR), ai Ministerului Finanţelor Publice (MFP), ai Ministerului Justiţiei", se arată în comunicatul MFP de vineri, care precizează că şi Comisia Europeană a transmis un punct de vedere, tocmai de la Bruxelles.
Pe lângă faptul că Ministerul nu ne spune care instituţie şi ce variantă a proiectului a avizat, dintre cele patru afişate oficial şi cine ştie câte aşternute pe ciorne, este aproape inexplicabil cum, cu atâtea avize, atâta muncă şi atâtea consultări, proiectul legii pieţei de capital este criticat dur de mai multe asociaţii din piaţă, culmea, participante la dezbateri.
Asociaţia Oamenilor de Afaceri a cerut explicaţii privind renunţarea la eliminarea pragului la SIF-uri, în decurs de o lună (de la 7 octombrie, prima variantă a proiectului, la 7 noiembrie, a doua variantă), în timp ce Asociaţia Brokerilor a criticat relaxarea condiţiilor de cvorum pentru adunările generale la operatorii de piaţă, iar Asociaţia Investitorilor pe Piaţa de Capital nu a fost de acord cu relaxarea condiţiilor de cvorum pentru majorările de capital efectuate prin aport în natură.
Victor Ponta a mers, în luna octombrie, în plină campanie electorală pentru prezidenţiale, la Bursa de Valori Bucureşti, de unde a anunţat piaţa că se gândeşte să modifice legea pieţei de capital prin ordonanţă de urgenţă. A doua zi, Finanţele au lansat proiectul de lege, care va merge şi în Parlament, după avizul Guvernului, după ce, din eroare, publicaseră pe site un proiect de ordonanţă de urgenţă. Gafele s-au ţinut lanţ de atunci. Pe 7 noiembrie, Ministerul Finanţelor a scos din proiect prevederea eliminării pragului la SIF-uri, care entuziasmase piaţa cu o lună înainte. Fără explicaţii şi fără un anunţ pe piaţa de capital.
1. Cine sunt "specialistii" care modifica legea???
(mesaj trimis de marius în data de 04.12.2014, 02:30)
Revin cu o intrebare care devine din ce in ce mai importanta: cine sunt "specialistii" care modifica legea? Cu nume si prenume, institutia din care fac parte, la ce articole din lege contribuie si ce-i recomanda sa isi dea cu parerea despre legea pietei de capital.
In calitate de investitor, vreau sa stiu cine este responsabil pentru modificarile propuse. Oare de ce se ascund? Le este rusine?
Articolul 240 este sfidator la adresa actionarilor minoritari.
Astept modificari ale legii 297 in sensul protejarii actionarilor minoritari, fata de abuzurile actionarilor majoritari, care folosesc banii unor emitenti pentru a-si credita propriile afaceri, sau folosesc preturile de transfer pentru a mulge emitentii de profit.
In schimb, "specialistii" propun ca actionarul majoritar sa poata dilua actionarii minoritari cand si cum vrea.
Apoi ne miram ca nu vin investitorii.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de gil în data de 04.12.2014, 10:10)
Daca ar fi o relatie corecta cu investitorii pragul la sifuri nu ar fi o problema. Pe mine ma intereseaza sa primesc dividendele la timp. Ar trebui o lege care sa nu permita ca administratorii companiilor sa faca ce vor cu profitul. De ani de zile am asistat la tot felul de smecherii. Nimic mai mult. Smecherii la nivelul guvernelor dar si la nivelul administratorilor de companii.
2. prag sif
(mesaj trimis de ionel în data de 04.12.2014, 08:34)
nu inteleg motivele pentru care pragurile pe sif nu sunt eliminate,dece toata aceasta ballbaiala care distorsioneaza piata,eiminati pragurile dragi guvernanti,pune-ti banii in miscare elimiati o sursa importanta de coruptie,sarbatori fericite
2.1. pentru moment (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Obama în data de 04.12.2014, 08:51)
ar trebui sa intelegi cum se foloseste cratima
2.2. prag (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de costin în data de 04.12.2014, 08:58)
am in portofoliu sif-uri de 18 ani si nu inteleg nici eu pe cine protejeaza acesti initiatori ai proiectului de lege neiliminand pragul la sif-uri,adica scuze stiu pe cine-pe Fercala si altii ca el care pentru ei reprezinta o arma in perpetuarea functiei de 20 ani!
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 04.12.2014, 09:01)
Cati investitori sunt la acest moment cu atata banet ca sa poata prelua/juca cinstit cu mai mult de 5% dintr-un SIF? Cat de matura e piata pentru un joc corect al bursei? Sunt cativa cu conturile in NV/Cipru Luxemburg.Unul il stim, tocmai s-a despartit de BCR. E normal sa modifici o Lege numai pentru nevoia catorva persoane? Ce investitor ar investi intr-un fond inchis controlat majoritar? Ce investitor ar veni intr-un stat in care legea se modifica dupa moftul a catorva parveniti. Ce investitor sa vina intr-o tara in care toti sefii ASF/CNVM sunt infractori dovediti? Unul e Miclaus. Iar intre " specialisi" care nu vor prag e draga lui sotie Ana Bobirca. Reprezinta familia Miclaus investitorii? Deci, care e nevoia reala, concreta si de interes general, nu oligarhic, de a mari pragul la SIFs si BVB?
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Petrica P. în data de 04.12.2014, 09:12)
Iata unul care are interesul sa nu se elimine pragul la SIF-uri.
Pai, mai anonimule, tocmai asta este motivul pentru care nu vin investitorii, iar eliminarea pragului va contribui la atragerea de noi investitori, care chiar sunt interesati de acesti emitenti.
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 04.12.2014, 10:09)
Salutari Craiovei!
Cum e cu terenul pe care se afla sif5, vândut fraudulos de Dinel către Ciurezu? Cum e cu miile de ilegalitați pe care le perpetuează managerii care reprezintă interesele sincere ale pieții?
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.5)
(mesaj trimis de Petrica P. în data de 04.12.2014, 11:19)
Da, ai dreptate, anonimule.
Dar daca se mentine pragul de 5% se va mentine si posibilitatea sefilor de SIF-uri sa continue sirul de abuzuri si ilegalitati.
Am mai auzit de teama unor "preluari ostile" si alte prostii de genul asta. Pai, cine vrea sa preia "ostil" un SIF trebuie sa ridice pretul ceea ce este in interesul minoritarilor cu 1.000 de actiuni obtinute in cadrul PPM care asteapta de ani de zile sa-si vanda actiunile la un pret bun.
Pe de alta parte cel care preia "ostil" un SIF si da bani grei pt. asta nu-si mai permite sa imparta averea lui cu toti care sunt vremelnic la putere, avand tot interesul sa-si conserve si sa-si protejeze investitia.
3. fără titlu
(mesaj trimis de Petrica P. în data de 04.12.2014, 09:04)
Asa se intampla cand puterea decizionala este data in mana unor ageamii, care habar nu au ce inseamna piata de capital, bursa de valor,i s.a.m.d
Eu cred ca in privinta eliminarii pragului la SIF-uri primeaza ignoranta, prostia celor care trebuie decida acest lucru si de-abia in al doilea rand opinia potrivnica a unor grupuri interesate.
Vai, Romanie, pe mana cui ai ajuns!
4. Fara cuvinte
(mesaj trimis de pop în data de 04.12.2014, 09:39)
De ce trebuie sa mai fie prag de detinere in 2014?
5. Coruptia a vrut prag ...
(mesaj trimis de Theraflu în data de 04.12.2014, 10:39)
CORUPTIA prin reprezentantii ei conducatori la sifuri, cnvm si politicieni a vrut prag la sifuri pentru a fi protejata zeci de ani de ochi indiscreti si justitie. Ce legitimitate aveau agile cand pragul era de 0,1 %, 1 % sau acum cu 5% ?
Numai ilegalitati comise de conducerile sifurilor, pusculite pentru politicieni si hoti.
Acum aceste grupuri infractionale organizate de tip mafiot avand in randurile lor conducatori de sifuri, politiceni si asf-sti avand peste 5% din sifuri vor sa legalizeze hotia de zeci de ani si sa inchida aceasta pusculita numita sifuri care a fost golita de continut aproape 80% si sa scape de orice urmarire penala pentru infractiunile comise cu suportul asf mergand pana la modificarea regulamentelor si instructiunilor conform principiului promovat la conducerea asf de chitoaica si ursache " daca legea nu permite sau interzice" modificam legea" pentru a fi pe placul infractorilor pe care ii protejam. Sifurile nu trebuiau si nu trebuie sa aiba sa aiba prag dar asta nu trebuie sa insemne un de gratiere pentru cei care au incalcat legea zeci de ani pagubind milioane de actionari .
Urmarirea penala a infractorilor, eliminarea lor din CA si eliminarea pragului la SIF-ri !
De fapt se urmareste gratierea si legalizarea infractiunilor facute de CA prin eliminarea pragului !
Asta este CORUTIA face si incalca legi, regulamente si instructiuni pentru ea prin ASF, MF si politicieni !
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Petrica P. în data de 04.12.2014, 11:25)
Iata un comentariu al unui om care pare ca stie ce vorbeste. De acord cu tine Theraflu. (poate cu mici obiectiuni, dar la care nu vreau sa ma refer acum).
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de actionar sif1 pagubit în data de 04.12.2014, 11:55)
100% de acord!
6. Pe cine au "protejat" pragurile ?
(mesaj trimis de IONEL în data de 04.12.2014, 16:01)
Pe actionarii minoritari sau pe vajnicii administratori infipti initial prin decizie politica data de parlament? Acesti administratori care au primit pe mana administrarea a cate 6% din economia nationala mai putin regiile de stat, au intrat in competitie cu cei care nu au primit nimic si au luat-o de la zero sau de la foarte putin. vedem vreun sif cu averea majorata fata de momentul initial? Are careva mai mult de 6%? Sau macar 1 % !!!? Au curalul sa demonstreze ca un sif reprezinta mai mult de 6 % din economia nationala sau mai mult de 30% toate cele 5 sif? Ar trebui mai degraba trasi la raspundere pentru devalizare in perioada in care actionarii nu au fost lasati sa se poata organiza si sa ii traga la raspundere conform legii. Au introdus prag incalcand legea 31 a societatilor comerciale, fara a fi avizate de investitori care habar nu aveau ce li se intampla. Si inca au curajul si tupeul sa se cramponeze de putere.
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.12.2014, 17:51)
Eu stiam ca de prguri te impiedici nu protejeaza.