• Cinci IPO-uri programate săptămâna viitoare
Există semne că cererea pentru oferte publice iniţiale (IPO) începe să-şi revină, după cinci săptămâni de îngheţ, pe fondul unui declin pronunţat al pieţelor financiare, exacerbat de debutul anevoios al lis-tării "Facebook", de pe 18 mai, transmite Associated Press.
Cinci companii sunt programate să se listeze săptămâna viitoare, între care "Fender", "Kayak" şi "Palto Alto Networks", un producător de servicii de securitate ale reţelelor de calculatoare.
Perioada de după listarea "Facebook" a reprezentat cea mai lungă perioadă fără o IPO din august-octombrie 2011, la finalul lui iunie reuşind să se listeze doar patru companii.
Acţiunile s-au prăbuşit, atunci, în urma conflictului privind plafonul de îndatorare al Statelor Unite.
Reluarea IPO-urilor arată că investitorii îşi recapătă încrederea privind obţinerea profitului prin IPO, notează agenţia de presă, adăugând, însă, că situaţia nu este tocmai roz. Potrivit firmei de cercetare "Dealogic", mai rămân 68 de companii, de la care se aşteaptă să obţină 14,4 miliarde dolari din IPO, anul acesta.
Anul trecut, în aceeaşi perioadă, un număr aproape dublu de companii (135) doreau să obţină 23,6 miliarde dolari.
"Dacă piaţa rămâne sănătoasă, ca întreg, cred că vom observa multă activitate IPO în a doua jumătate a anului", a declarat Nick Einhorn, analist la "Renaissance Capital". Însă o altă depreciere a pieţelor de capital ar putea face viaţa dificilă pentru firmele care vor dori să obţină capital prin emisiunea de acţiuni.
• Reţelele de socializare şi producătorii de jocuri nu mai sunt atractivi pentru investitorii mari
Fondurile mutuale şi alţi investitori mari, care au tendinţa să cumpere acţiuni la listare, sunt mai puţin probabil atraşi, în acest moment, de companii tehnologice, precum reţelele de socializare şi producătorii de jocuri, precum "Zynga". Aceştia s-au reorientat către companiile din domeniul afacerilor tehnologice, precum "Palto Alto Networks", pe care le consideră mai stabile.
Acţiunile mai multor astfel de companii au performat de la ofertele lor publice iniţiale. "ServiceNow", furnizor de servicii de tehnologie de tip "cloud", s-a listat la finalul lui iunie, la un preţ de 18 dolari, peste limita iniţial aşteptată de 15-17 dolari. Valoarea acţiunilor a crescut cu 34% de la debut.
De asemenea, "Jive Software", care produce reţele de socializare interne pentru corporaţii, s-a listat în decembrie, urcând de la preţul IPO cu 56%.
Brandurile cunoscute ajută, de asemenea, la surescitarea IPO printre investitorii de retail, persoanele "normale" care tranzacţionează acţiuni.
Astfel, sunt mari speranţe pentru "Fender Musical Instruments Corp.", compania din spatele faimoaselor chitare electrice Fender Stratocaster, care doreşte să obţină, săptămâna viitoare, 160,5 milioane dolari, la listare.
Însă chiar şi companiile din indus-triile considerate atrăgătoare vor avea viaţă grea, dacă pieţele nu vor coopera. Temerile privind înrăutăţirea economiei globale au blocat piaţa IPO în mai, când îngrijorările economice au depreciat indicele Standard & Poor's 500 cu 6,3%. În iunie, indicele a urcat cu 4%, însă piaţa de IPO tinde să rămână în urma celei principale şi reacţionează la declinul lunii precedente.
Acesta este unul dintre motivele pentru care experţi precum Einhorn rămân rezervaţi. S&P 500 a scăzut cu 2%, în luna iulie, şi o economie americană stagnantă, alături de semnele de încetinire a creşterii economiei chineze şi crizele financiare europene ar putea tăia din elan. Totodată, vara este, tradiţional, o perioadă domoală pentru tranzacţionare, deoarece mulţi executivi bancar îşi iau concediul în iulie şi august.
Associated Press mai aminteşte şi debutul dezamăgitor al "Facebook": acţiunile erau aşteptate să îşi ia zborul şi să aprindă apetitul investitorilor pentru alte IPO. În schimb, au închis prima zi de tranzacţionare cu 23 de cenţi sub preţul listării, iar preţul acestora a continuat să scadă cu aproximativ 19%, din acel moment. Acţiunile "Facebook" au închis, luni, la 28,25 dolari, după o scădere de 8,06%.
Declinul "Facebook", după mult-aşteptata şi anticipata IPO a fost, "fără dubii", un semn imens negativ pentru piaţa IPO, aşa că timpul ce trece nu poate decât să ajute, a afirmat Sam Hamadeh, directorul executiv al "PrivCo", o firmă de cercetare care urmăreşte companiile private.