Fondul de investiţii Polish Enterprise Fund VI (PEF VI), administrat de Enterprise Investors (EI), a vândut lanţul de magazine Profi, către Mid Europa Partners cu 533 milioane de euro, multiplicându-şi de opt ori investiţia iniţială, de 66 de milioane de euro, făcută în 2010.
Mid Europa Partners este o firmă de private equity axată pe achiziţii în Europa Centrală şi de Est, fiind şi proprietar al reţelei de clinici Regina Maria.
Tranzacţia "Profi" este condiţionată de obţinerea aprobărilor necesare de la autorităţi, aceasta fiind cea mai mare tranzacţie realizată vreodată de un fond de private equity în Romania şi cea mai mare tranzacţie în domeniul retailului din istoria ţării, potrivit comunicatului fondului polonez.
În 2010, Enterprise Investments a achiziţionat de la fondator 100% din acţiunile Profi pentru 66 milioane de euro şi a făcut o majorare de capital de 10 milioane euro un an mai târziu, conform comunicatului.
Sebastian Krol, partenerul Enterprise Investors responsabil cu această investiţie, a declarat: "Aceasta este cea mai de succes tranzacţie în retail din istoria Enterprise Investors şi suntem mândri că am făcut parte din povestea de succes a Profi.
Este un exemplu de companie care a reuşit să se transforme dintr-o afacere privată într-o corporaţie cu sprijinul unui investitor financiar puternic, cu experienţă remarcabilă în retail, şi al unei echipe profesioniste de management având o excelentă înţelegere a pieţei locale".
Nikolaus Bethlen, partener la Mid Europa, a precizat: "Profi este operatorul de retail alimentar cu cea mai mare creştere din România şi este ideal poziţionat pentru a continua să îşi dezvolte poziţia de lider, oferind o creştere organică în viitor. Am urmărit îndeaproape dezvoltarea Profi în ultimii ani şi suntem încântaţi să avem posibilitatea de a lucra împreună cu conducerea, pentru a continua povestea de succes a Profi. Achiziţia Profi ne subliniază angajamentul pentru România, şi este cea de-a doua mare tranzacţie din această ţară, după ce am cumpărat Regina Maria anul trecut".
Domnul Bethlen a adăugat: "Cred că există un mare potenţial de creştere. Suntem foarte mulţumiţi de formatele Profi. Noi avem expertiză pe piaţa de retail în Polonia unde deţinem Zabka şi vrem să replicăm succesul pe care îl avem acolo cu Profi. Sperăm că va avea un mai mare succes decât Zabka".
La rândul său, Daniel Cîrstea, CEO al Profi Rom Food, a mai spus: "Profi a dovedit până acum că poate atrage noi clienţi în toată ţara printr-o ofertă bogată de produse proaspete în magazinele sale de proximitate. După şase ani de muncă asiduă, suntem încântaţi să avem un nou partener care ne va ajuta sa continuam dezvoltarea şi să găsim noi oportunităţi de creştere.
Compania este într-o formă excelentă şi are un potenţial semnificativ de creştere în următorii ani pentru că România are încă multe zone în care retailul modern nu a ajuns încă".
Profi se aşteaptă la venituri de aproape 800 milioane euro în 2016, reprezentand o creştere medie anuală a veniturilor şi a EBITDA de peste 30% în perioada 2010-2016, mai informează fondul polonez.
Profi a avut un ritm de creştere de 100 de magazine pe an în ultimii doi ani, ajungând în prezent la aproape 500 de unităţi, faţă de 67 din momentul preluării.
Profi administrează două formate de magazine în zonele urbane, Standard şi City, iar recent a dezvoltat Loco, un format de succes pentru zonele rurale ale ţării, având aproximativ 11.000 de angajaţi.