Fenomenul e cunoscut din cărţile ştiinţei politice: dictatura parlamentară. Înainte de formele parlamentarismului modern, istoria menţionează, în Atena antică, "Oligarhia celor 400", în 411 î.Chr., precum şi "Tirania celor 30", în 404 î.Chr. În Anglia secolului al XVII-lea, Parlamentul instituie teroarea împotriva suporterilor monarhiei, iar în secolul următor e rândul coloniilor americane să denunţe "tirania Parlamentului" regelui englez. În Chile, a existat o dictatură parlamentară care a durat mai mult de trei decenii, până în 1925. În anul Domnului 2007 există câteva state care cunosc acest fenomen. Într-unul, parlamentarii îşi votează salarii neruşinate şi ignoră un referendum în care populaţia a votat masiv împotriva Guvernului pe care ei îl susţin. Mă refer la Kenya, evident.
Am să revin la acest subiect cu altă ocazie, pentru că acum sunt preocupat de cauze şi remedii. Cum se face că Parlamentul, care, în principiu, e delegat să apere drepturile şi libertăţile cetăţenilor, devine un mijloc de a le sabota?
Una din cauzele identificate de teoria politică este constituirea unei clase de politicieni cu interese distincte de acelea ale cetăţenilor. Când aceştia se concentrează în Legislativ, prin intermediul unui sistem de partide ce manipulează preferinţele electorale, avem deja premizele unei dictaturi parlamentare. Iată motivul pentru care constituţiile statelor democratice stabilesc limite în calea acumulării de putere de către Legislativ. Poate abuza de poziţia sa nu doar Preşedintele, Primul-ministru sau şeful Marelui Stat Major, ci şi clica politică ce domină un Parlament.
Ce e de făcut, aşadar? O soluţie, cred, este aceea practicată de multe state democratice: Legislativul cetăţenesc.
În principiu, Legislativul poate fi de două feluri. Cel cunoscut de publicul nostru este cel a Legislativului cu normă întreagă. Altfel spus, un Parlament care este aproape tot timpul în sesiune şi e populat cu politicieni de carieră. Aceştia primesc un salariu suficient pentru a nu mai fi nevoiţi să facă şi altceva în "viaţa civilă" şi au un aparat de experţi la dispoziţie. Pe scurt, un Parlament cu parlamentari de profesie. În teorie, există avantaje ale acestui model. Parlamentarii au mai multă experienţă în materie de proceduri parlamentare şi sunt mai previzibili în opţiunile lor. Dar întreţinerea unui asemenea Parlament e foarte costisitoare, iar parlamentarii par să se specializeze mai degrabă în sforării.
Al doilea model este al Legislativului "temporar" sau "cetăţenesc". El presupune ca membrii adunării legiuitoare să fie simpli cetăţeni, care se strâng să voteze legi, după care pleacă acasă, la treaba lor. În această formulă, membrii Legislativului nu primesc, la limită, decât o compensaţie simbolică pentru osteneala lor, iar sesiunile sunt scurte şi rare. Evident, aceste două modele sunt limite între care există variaţii: există adunări legislative care se situează pe undeva la mijlocul acestui interval.
Modelul "parlamentului cetăţenesc" predomină în rândul statelor care compun federaţia americană. Din legislativele a 50 de state, doar patru sunt cu adevărat full-time. În două dintre acestea (California şi Michigan) există o mişcare puternică pentru transformarea legislaturilor în adunări cetăţeneşti. Restul de 46 de state au legislative care sunt, mai mult sau mai puţin, part-time.
O caracteristică a acestor adunări legislative este, aşa cum am arătat, salariul redus pe care îl primesc membrii acestora. Multe adunări nu plătesc decât o diurnă, pentru zilele în care sunt în sesiune. Massachusetts plăteşte de la 10 până la 100 de dolari pe zi, în funcţie de distanţa la care locuiesc membrii adunării. Utah plăteşte 90 de dolari pentru chirie şi 54 pentru masă, pe zi. În Arkansas sunt mai norocoşi, pentru că pot deconta şi benzina. În Rhode Island nu au diurnă, iar salariul anual e ridicol: 13.000 de dolari. New Hampshire e cazul extrem: doar 200 de dolari pe an, în total. E evident că, la asemenea sume, apariţia unei caste de privilegiaţi cu insignă de parlamentari e aproape imposibilă.
A doua trăsătură, chiar mai importantă decât prima, e limitarea duratei sesiunilor. Unele adunări legislative nu se întâlnesc decât o dată la fiecare doi ani (ex.: Nebraska, Oregon, Texas). Uneori şi bugetul este votat pentru cicluri bugetare de doi ani, nu anuale (ex.: Arizona, Carolina de Nord). Când se întâlnesc, adesea durata sesiunilor e sever limitată, de pildă la 60 de zile anual (Dakota de Nord). În caz de urgenţă, poate fi convocată de guvernator o sesiune extraordinară.
Noi am adoptat, se vede, un model opus. Parlamentarii noştri nu se mai dau duşi de pe locurile lor. Inventează sesiuni peste sesiuni, din proprie iniţiativă, au acumulat averi şi privilegii şi au transformat Parlamentul într-o fabrică de legi "cu dedicaţie". Rezultatul e că au devenit o clasă cu interese diferite de acelea ale electoratului. E timpul ca parlamentarii să redevină cetăţeni. Simpli cetăţeni.
1. Bun articol
(mesaj trimis de mim,c-ta în data de 03.07.2007, 07:35)
Nu cred ca mai este nimic de spus.Poate doar sa analizati intr-un articol viitor raportul dintre numarul de cetateni (electori) si nr.de alesi.
2. Corect!
(mesaj trimis de Monica în data de 03.07.2007, 13:09)
De acord cu dvs., dle Avramescu, dar cum am putea sa punem in practica acest lucru? Cred ca acest sistem nu va mai putea fi urnit din loc... asa cum romanii au inghitit 50 de ani de teroare comunista, nu vad cum nu ar accepta "democratia" pe care ne-o flutura pe la nas politicienii nostri de doi bani. Asa ca, ce am citit in articolul dvs. este o utopie, care poate doar sa ne faca sa visam frumos. Ma bucur ca v-am descoperit in "Bursa"... mi-au lipsit articolele dvs. din "Cotidianul".
3. fără titlu
(mesaj trimis de Razvan în data de 04.07.2007, 12:04)
Domnule Avramescu,
Din pacate indignarea dumneavoastra fata de derapajele (reale) ale parlamentarilor romani va face sa atacati o institutie fundamentala a democratiei, Parlamentul, iar solutiia propusa de dumneavoastra pur si simplu nu ar merge in Romania.
Dati exemplul statelor americane, dar ignorati faptul ca SUA au la randul lor un parlament cu norma intreaga. E vorba de Congresul Statelor Unite format din Senat si Camera Reprezentantilor.
Cat priveste Europa, nu uitati de faptul ca toate statele democatice au Parlamente full-time, fie in sistemele parlamentare (Marea Britanie unde membrii camerei Comunelor sunt platiti tocmai pentru a se evita situatia in care doar cei instariti sa fie parlamentar) sau semiprezidentiale (Franta, unde ambele camere, Senatul si Adunarea Nationala functioneaza in acelasi mod).
Se pot gasi alte solutii pentru Romania, dar in nici un caz desfiintarea Parlamentului.
4. Pericole
(mesaj trimis de Dudu în data de 05.07.2007, 18:07)
D-le Avramescu,
Analiza e ste fara indoiala pertinenta. In opinia mea, tara este intr-o stare precara si din punct de vedere legislativ. In plus, sitaatia este deosebit de dinamica si necesita reglementari (legi) pertinente si oportune, elaborate intr-un concept unitar si armonizat deplin cu UE. In caz contrar, normele sistemului sunt anacronice si devin o frana a lui, iar sistemul isi impune propriile reglementari tacite, evident in afara ansamblului normativ, fiindca sistemul uman are imperative net superioare conceptelor unei adunari. Cine poate emite astfel de reglementari la noi? Presedenta nu, mai ales ca inca exista groaza unei noi dictaturi. Guvernul nu, pentruca oricum e absurd sa-si produca propriile reguli care sa le respecte.Este nevoie de un legislativ.Ce ne facem ca noi romanii stricam orice atingem! Evident, actualul parlament este total incapabil sa produca calitatea necesara a legilor si se vede. Cred ca reforma clasei politice este calea, concomitent cu reforma de fond a justitiei.
Teoria sistemelor ne aminteste ca e imperios nevoie si de feed back pentru a fi stabil. Ori acum reactia inversa lipseste intre institutiile statului, stat care e in vrie.
Mai exista o solutie extrema, care in activitatea de standardizare exista: acolo unde sunt reglementari internationale, apar la nivel national numai norme de aplicare si rareori completari, emise de un aparat de profesionisti redus ca volum.