Criza financiară globală a demonstrat importanţa educaţiei financiare a populaţiei. Pentru foarte mulţi, această educaţie a venit, din păcate, prea târziu, iar costurile s-au dovedit enorme.
Şi la noi s-a descoperit importanţa educaţiei financiare abia după ce o parte importantă a cetăţenilor s-a îndatorat excesiv, în condiţiile unei exuberanţe iraţionale pe care nimeni nu s-a străduit să o tempereze.
Încercată, probabil, de un oarecare sentiment de vinovăţie, Banca Naţională a României s-a angajat, de câţiva ani, într-o adevărată ofensivă pentru creşterea gradului de educaţie financiară. Ţinta acesteia nu sunt doar adulţii sau liceenii, ci merge până la nivelul învăţamântului primar.
Dar se poate numi, cu adevărat, educaţie financiară ceea ce se face la nivelul claselor a III-a şi a IV-a, pe baza manualului şi celorlalte materiale realizate de Ligia Georgescu-Goloşoiu? Conform datelor de pe site-ul personal (n.a. www.ligiagolosoiu.ro), doamna Georgescu-Goloşoiu lucrează la Banca Naţională din 1986, iar în prezent coordonează proiectul de introducere a disciplinei educaţie financiară pentru învăţământul primar.
Scopurile declarate ale manualului de educaţie financiară sunt "formarea unor capacităţi de explorare a fenomenului bancar" şi "formarea unor deprinderi şi abilităţi de utilizare a unor mijloace şi tehnici bancare".
Autoarea precizează că ediţia din 2013 a manualului a fost completată astfel încât "elevii să înţeleagă mai bine rolul băncilor şi instituţiilor de credit în contextul economiei de piaţă".
Din această declaraţie de intenţii s-ar putea crede că manualul doreşte să încurajeze gândirea critică a elevilor din învăţământul primar, care să conducă la o mai bună înţelegere a banilor, a economisirii şi a creditului.
Dar nu este aşa. Primul capitol, dedicat banilor şi istoriei acestora, nu explică apariţia bancnotelor şi semnificaţia lor iniţială. Aceasta este o omisiune importantă, care distorsionează înţelegerea naturii şi rolului banilor.
De la omisiune se trece direct la inconsistenţă în cel de-a doilea capitol, dedicat economisirii. Două definiţii uşor diferite ale economisirii, în manual şi caietul elevului, au "darul" de a crea confuzii în rândul viitorilor consumatori de produse bancare.
Astfel, în caietul elevului se precizează doar că "economisirea reprezintă operaţiunea de păstrare a banilor la bancă pe o anumită perioadă", iar această metodă este "eficientă şi sigură". În manual, economisirea include şi păstrarea banilor acasă, dar se aminteşte, din nou, că cel mai potrivit loc este la bancă, din cauza eficienţei şi siguranţei.
Nicăieri în materialele didactice nu se spune că, în prezent, există multe bănci de unde retragi mai puţini bani decât ai depus, în urma impozitării şi a nenumăratelor comisioane de administrare şi retragere. Dimpotrivă, evlavia cu care este descris rolul lor şi amabilitatea funcţionarilor bancari par să creeze o paralelă neverosimilă între instituţiile financiare şi cele de binefacere.
Inconsistenţa în descrierea economisirii merge mai departe când se arată că "banii sunt în siguranţă când sunt păstraţi la bancă", iar ulterior se precizează că "banii economisţi la bancă reprezintă un împrumut oferit băncii".
Bineînţeles că, în urma crizei financiare din ultimii ani (n.a. despre care manualul nu aminteşte nimic), a fost "inventat" şi bail-in-ul, prin care economisirea şi rezultatele ei au devenit subiecte ale confiscării discreţionare din partea statului. Nimeni nu cere, desigur, intrarea în astfel de detalii la nivelul clasei a IV-a, dar măcar autoarea ar fi putut să fie mai moderată în afirmaţiile sale privind eficienţa şi siguranţa depozitelor bancare.
Cel puţin aici, definiţia autoarei privind echivalenţa între sumele economisite la bancă şi creditul acordat băncilor este consistentă cu noile planuri de soluţionare a crizelor bancare în Europa, unde deponenţii sunt incluşi pe lista creditorilor şi pot înregistra pierderi ca urmare a operaţiunilor de bail-in.
O altă idee deosebit de periculoasă inoculată copiilor este aceea că achiziţia unei case reprezintă o investiţie. Profesorul din carte le spune acest lucru, "pentru a repeta cunoştinţele asimilate până acum", în urma unei vizite la o bancă. Copiii s-au declarat încântaţi de explicaţiile oferite de directorul unei sucursale bancare, deoarece "este foarte bine să ştim că atunci când vom fi mari, putem să împrumutăm de la bancă atunci când vrem să ne cumpărăm ceva".
Evoluţia pieţei imobiliare din ultimii ani şi supraîndatorarea celor care şi-au "cumpărat" casele au demonstrat că, dimpotrivă, "investiţiile" s-au dovedit a fi greşeli enorme, care îi vor urmări, poate, toată viaţa.
Imaginea unei materii de studiu care are un caracter mai mult propagandistic decât educaţional este întărită şi de o serie de răspunsuri "corecte" pentru teste din ghidul învăţătorului.
Astfel, într-o fişă de evaluare există o întrebare cu trei variante pentru modul în care poate fi utilizat numerarul. Doar "la piaţă" este varianta corectă, deşi plăţile cu numerar sunt acceptate, cel puţin deocamdată, atât pentru cumpărăturile de pe Internet, cât şi pentru cumpărăturile de la supermarket.
Autoarea manualului încearcă, astfel, să creeze o percepţie greşită privind rolul numerarului, acesta fiind prezentat, implicit, ca o modalitate învechită de plată.
În altă fişă, elevilor li se cere să specifice trei avantaje ale utilizării cardului, fără a se lua în considerare şi dezavantajele. Este incredibil faptul că astfel de tranzacţii sunt considerate sigure, în condiţiile în care presa a relatat despre numeroase cazuri de furturi de date, inclusiv pe pieţe mult mai dezvoltate decât a noastră.
Toate materialele de studiu, inclusiv cele din anexa electronică a ghidului învăţătorului, nu uită să amintească importanţa deosebită a Băncii Naţionale a României în cadrul sistemului bancar. Pe lângă emisiunile de monede şi bancnote, care "aşteaptă în tezaurul BNR până când băncile au nevoie de ele", autoarea scrie şi despre alt rol foarte important, "acela de a menţine puterea de cumpărare a leului". Din păcate, nu se spune nimic şi despre "succesul" cu care şi-a îndeplinit Banca Naţională acest rol în ultimele două decade.
Să comparăm, acum, învăţăturile din manualele prezentului cu cele ale unui clasic al literaturii universale. În actul I, scena a III-a din Hamlet, Polonius îi dă următoarele sfaturi fiului său (n.a. traducere de Ion Vinea):
Nu da şi nu lua bani cu împrumut,
Că pierzi şi banii şi prietenia,
Căci împrumutul seacă buna stare.
Iar mai presus de-orice: nu te minţi pe tine însuţi.
Şi de-aci urmează, ca noaptea după zi,
Că nimănui nu vei putea să-i fii de rea-credinţă.
Să sperăm că elevii din învăţământul primar vor uita repede "lecţiile" de educaţie financiară oferite gratuit de BNR, iar părinţii îşi vor asuma rolul lor de educatori, inclusiv prin încurajarea lecturii clasicilor, care oferă o "valoare adăugată" mult mai mare, aflată cu mult dincolo de înşiruirea pozelor colorate ale unor bucăţi de plastic numite bani.
1. nea Benny a zis bine
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 21.01.2014, 00:37)
Cine se impotmoleste in datorii da altora un drept asupra libertatii sale (Benjamin Franklin).
Draga Calin , ma surprinde insa ca l-ai uitat pe domnul Treichl, care ne-a facut o epopee Rocky(Nu este important cat de tare poti sa lovesti, ci cat de mult rezisti sa incasezi-versiunea transpusa in film a celebrei zicale din 12.12.2011-oamenii din est au fost invatati cu brutalitatea-si sa nu uitam si declaratia din ZF de astazi----trebuie sa ai rabdare cu vaporul mare, ca este greu pana se intoarce- cum sunt un pic mai mult sub influenta MAKER sa inteleg ca a fost gresit cursul si acum se doreste 180 de grade.....nu era mai simplu cu o masina de raliu, bagai marsch ariel si fertig....
2. Problema
(mesaj trimis de relu din chitila în data de 21.01.2014, 08:11)
Gresit, BNR a atentionat de multe ori derapajele si ale bancilor si ale populatiei. Dar cand lupii tineri si alti analisti tot dadeau in BNR ca nu stiu ce fac, ca sunt comunisti, ca nu inteleg nimic din ce se-ntampla, care mai e credibilitatea celor din BNR? Ca asa se intampla, toti sunt viteji dupa ce se intampla ca n-au curaj sa-si asume prognozele, si daca nu le ies schimba cu alte prognoza ca asta e. Nu bun.
2.1. am o singura intrebare (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 21.01.2014, 09:16)
pentru domnul guvernator si anume de ce la declarattia domnului Presedinte ca dorim intrarea in Euro in 2015 din 09.12.2011 in afara de maestrul Treichl pe 12.12.2011 ca cei din est sunt invatati cu greutatile si de aceea au putut indura masurile brutale nicio voce cunoscuta si reputata a bancii nationale nu a specificat care este interesul nationa? Astazi auzim ca singurele lucruri care sunt teoretic de indeplinit ar fi alinierea la dobanzile comunitare....
3. educatie in general
(mesaj trimis de Dan Coe în data de 21.01.2014, 09:32)
Nu numai educatia financiara e importanta ci si educatia in general, modul in care te raportezi la ban. Mai tot timpul va exista cineva mai "destept" decat tine care sa te pacaleasca...daca esti lacom si credul.
4. educatie financiara
(mesaj trimis de aura în data de 21.01.2014, 10:03)
Daca s-ar putea, dl rechea, sa inserati dvs lectii financiare pentru cei mai putini initiati in ale economiei.