Preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan a inaugurat astăzi şantierul primului pod al proiectului ''Canalul Istanbul'', un gigantic canal paralel cu strâmtoarea Bosfor, o iniţiativă criticată de opoziţie şi de apărătorii de mediu, relatează AFP, potrivit Agerpres.
''Deschidem astăzi o nouă pagină în istoria dezvoltării Turciei'', a declarat Erdogan la ceremonia de aşezare a pietrei de temelie a podului.
Canalul ar urma să aibă o lungime de 45 km şi să constituie o strâmtoare artificială la vest de Istanbul unind, de la nord la sud, Marea Neagră şi Marea Marmara.
Erdogan a consacrat aproape întreg discursul de sâmbătă apărării proiectului, din care a făcut o cauză personală.
Criticii îl acuză pe preşedinte că se agaţă de un proiect care va conduce Turcia spre o catastrofă ecologică şi o îndatorare pe cât de masivă, pe atât de inutilă, notează sursa citată.
Enumerând riscurile prezentate de numărul tot mai mare de nave care traversează Bosforul, Erdogan a spus că proiectul vizează mai ales să ''asigure securitatea cetăţenilor la Istanbul'' şi să permită Turciei să ocupe ''un loc mai important'' în comerţul internaţional.
''Toate etapele proiectului au fost concepute în conformitate cu ştiinţa'', le-a replicat el criticilor.
Proiectul a suscitat critici şi din străinătate, mai ales din Rusia, ţară care se teme că va vedea accesul în Marea Neagră facilitat pentru navele adversarilor săi din NATO.
Convenţia de la Montreux din 1936, care reglementează navigaţia în strâmtorile Bosfor şi Dardanele, obligă statele neriverane Mării Negre să anunţe cu 15 zile în prealabil trecerea navelor lor, care nu pot rămâne decât pentru o durată limitată.
''Acest proiect nu încalcă (Convenţia de la) Montreux'', a afirmat fostul prim-ministru Binali Yildirim, care a luat cuvântul înaintea lui Erdogan în deschiderea ceremoniei de lansare a şantierului.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.06.2021, 13:22)
O asemenea lucrare ar trebuii sa fie avuta in vedere de Grecia si Bulgaria. Un canal care sa fie o alternativa la ruta turceasca ar fi o mare realizare pentru economia celor doua tari si din intreaga zona. Si nu pare sa fie un proiect prea dificil.