Aproape 99% din cei peste 15.000 de utilizatori de tehnologie consultaţi de Ericsson (NASDAQ: ERIC) la nivel global anticipează că până în 2030 vor folosi soluţiile bazate pe internet şi conectivitate pentru a reduce impactul schimbărilor climatice şi al încălzirii globale, arată un comunicat de presă remis redacţiei. Statistica este inclusă în cel mai recent studiu anual realizat de Ericsson ConsumerLab privind cele mai noi zece trenduri de consum - ediţia de anul acesta este cea cu numărul 12, iar raportul se intitulează "10 Hot Consumer Trends: Life in a Climate-Impacted Future".
Potrivit sursei citate, aproximativ 83% dintre respondenţi sunt de părere că lumea va fi atins sau chiar va fi depăşit pragul de încălzire globală de 1,5°C (peste nivelurile preindustriale) - se consideră că depăşirea acestei limite ar putea favoriza apariţia unui număr mai mare de evenimente meteorologice extreme şi fenomene climatice negative.
În acelaşi timp, aproximativ 55% dintre respondenţi cred că schimbările climatice vor avea un impact negativ asupra vieţii lor şi intenţionează să iniţieze contramăsurile necesare, folosind soluţii de conectivitate.
Principalele preocupări ale consumatorilor vizează: costurile de trai, accesul la energie şi resurse materiale şi nevoia de conectivitate sigură şi fiabilă, în vremuri tulburi şi condiţii meteorologice haotice. Aproximativ 59% dintre respondenţi consideră că inovaţia şi tehnologia vor fi esenţiale în abordarea provocărilor de zi cu zi cauzate de schimbările climatice în anii 2030.
Peste 15.000 de utilizatori din 30 de oraşe din lume, care se numără printre primii care au adoptat soluţii de AR, VR şi asistenţi digitali, au fost rugaţi să evalueze 120 de idei de servicii digitale din 15 domenii, de la eforturile de adaptare la condiţiile climatice din viaţa de zi cu zi, la modurile de gestionare a fenomenelor meteorologice severe. Grupând răspunsurile consumatorilor, experţii Ericsson ConsumerLab au evidenţiat 10 noi tendinţe.
Magnus Frodigh, director al Ericsson Research, a declarat: "Consumatorii sunt convinşi că o conexiune la internet solidă şi sigură va fi esenţială, inclusiv în ceea ce priveşte propriile lor eforturi de combatere a schimbărilor climatice şi se aşteaptă ca fenomenele meteorologice extreme şi efectele negative asupra mediului înconjurător să fie tot mai prezente. Consumatorii sunt de părere că soluţiile de conectivitate necesare vor fi implementate la scară globală în cel mai scurt timp".
Majoritatea respondenţilor văd efectele schimbărilor climatice şi cred că impactul acestora asupra vieţii lor va fi mai mare în 2030 decât în prezent. În timp ce situaţia economică şi stilul de viaţă vor fi principalii factori care vor influenţa adopţia acestor servicii în anii 2030, noile comportamente colective la scară largă pot genera schimbări majore în viaţa de zi cu zi, afectând modul în care vom lucra şi echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală.
De exemplu, eliminarea programului tradiţional de lucru de la 09:00 la 17:00 ar putea influenţa major extinderea trendului Mobilitate fără grabă. Astfel, o societate organizată pe baza fluctuaţiilor consumului de energie şi nu pe ore, ar putea deveni ceva obişnuit.
Respondenţii estimează, totodată, că rolul inteligenţei artificiale va creşte şi va influenţa şi comportamentele consumatorilor, după cum subliniază şi trendul Mai puţin înseamnă mai digital, pentru a-i ajuta pe cumpărători să reducă impactul consumului de materiale prin utilizarea alternativelor digitale la produsele fizice.
Sara Thorson, director Concept Development, Ericsson ConsumerLab şi coautoare a raportului, vorbeşte despre un alt trend - Utilizarea inteligentă a apei: "Şi utilizarea apei s-ar putea schimba radical, dacă raţionalizarea va deveni o metodă mult mai răspândită decât în prezent. Aproximativ 64% dintre primii utilizatori de tehnologie se aşteaptă ca până în anii 2030 să existe raţii de apă lunare reglementate cu ajutorul soluţiilor digitale pentru toţi cetăţenii".
Dr. Michael Björn, director Research Agenda, Ericsson Consumer şi IndustryLab, şi coordonator al raportului încă de la prima ediţie, din 2011, susţine că respondenţii nu exclud riscul utilizării greşite a soluţiilor menite să reducă impactul schimbărilor climatice.
"Trendul referitor la Trişorii climatici evidenţiază o analiză nefericită, dar foarte reală, a respectării oricăror acţiuni climatice specifice. S-ar putea încerca evitarea îndeplinirii obligaţiilor de conformitate legate de reglementările privind impactul asupra climei, cum ar fi plata unei facturi sau înregistrarea datelor. În contextul schimbărilor climatice, aproximativ 72% dintre respondenţi prevăd utilizarea tehnologiei digitale pentru evitarea restricţiilor de mediu, cu câştig personal pe termen scurt. Acesta este un avertisment important referitor la importanţa continuă a atenţiei acordate fiabilităţii serviciilor", a spus Michael Bjorn.
• Noile trenduri identificate în raportul Ericsson ConsumerLab
1. Costuri reduse - serviciile digitale îi vor ajuta pe consumatori să controleze cheltuielile pentru alimente, energie şi călătorii în situaţii climatice instabile. Peste 60% dintre cei care se numără printre primii utilizatori de tehnologie din zonele urbane sunt îngrijoraţi de creşterea acestor costuri în viitor.
2. Conexiuni neîntrerupte - calitatea şi securitatea conexiunilor la internet va deveni tot mai importantă dacă şi / sau pe măsură ce fenomenele meteorologice extreme se vor înmulţi. Aproximativ 80% dintre respondenţi cred că în anii 2030 vor exista dispozitive inteligente de detecţie a semnalului, care vor indica zonele unde nivelul de acoperire este unul optim, în cazul unor dezastre naturale.
3. Mobilitate fără grabă - orarele stricte ar putea fi desfiinţate, de vreme ce reglementările climatice şi cerinţele de eficienţă energetică schimbă sensul flexibilităţii. Aproximativ 68% dintre respondenţi ar urma să-şi planifice activităţile folosind orare care să eficientizeze costurile cu energia, şi nu timpul alocat.
4. Siguranţă cu ajutorul Inteligenţei Artificiale - se preconizează că inteligenţa artificială va alimenta serviciile care protejează consumatorii în condiţii meteorologice din ce în ce mai imprevizibile şi instabile. Aproape jumătate dintre respondenţi spun că vor folosi sisteme de avertizare meteo personalizate pentru propria lor siguranţă.
5. Un nou climat de lucru - restricţiile privind amprentele de carbon generate de companii, costurile în creştere şi digitalizarea accelerată vor schimba rutina de lucru pe viitor. 7 din 10 respondenţi anticipează că asistenţii AI implementaţi de angajatorii lor vor planifica naveta, sarcinile şi resursele, pentru a reduce amprentele de carbon generate de activităţile lor.
6. Utilizarea inteligentă a apei - apa potabilă ar putea fi o resursă tot mai redusă în anii 2030, iar consumatorii cred că vor apărea servicii inteligente care să conserve şi să reutilizeze apa. Aproape jumătate respondenţi spun că plănuiesc să îşi instaleze pe acoperişuri, în balcoane sau la ferestre dispozitive inteligente care să capteze şi să purifice apa de ploaie.
7. Economie de energie - serviciile digitale de partajare a energiei pot atenua neplăcerile create de creşterea costurilor energiei în 2030. Energia ar putea deveni o monedă de schimb, iar 65% dintre primii utilizatori ai noilor tehnologii din mediul urban cred că, în 2030, consumatorii vor putea plăti pentru bunuri şi servicii în kWh, folosind aplicaţii mobile.
8. Mai puţin înseamnă mai digital - dematerializarea obiceiurilor de consum s-ar putea accelera, întrucât o treime dintre respondenţi anticipează că vor folosi aplicaţii de cumpărături care sugerează alternative digitale la produsele fizice.
9. Natureverse - călătoriile în natură, dar fără a părăsi zonele urbane, ar putea deveni ceva obişnuit până în 2030, în contextul schimbărilor climatice continue şi a potenţialelor limitări de călătorie. 4 din 10 respondenţi îşi doresc să utilizeze servicii care să le permită să călătorească virtual şi să se bucure de rezervaţii naturale şi trasee montane în timp real, ca şi cum s-ar afla în acele locuri.
10. Trişori climatici - respondenţii sunt de părere că vor exista şi consumatori care vor găsi modalităţi de a evita restricţiile de mediu, pe fondul creşterii preţurilor şi a raţionalizării cantităţii de energie şi apă. Peste jumătate dintre aceştia anticipează că aplicaţiile de hacking online le vor permite să acceseze ilegal resursele de apă sau electricitate ale vecinilor.