Ericsson (NASDAQ:ERIC), principalul furnizor de servicii de telecomunicaţii din lume, a finalizat studiul de piaţă desfăşurat în 4 ţări din Sud-Estul Europei: Serbia, Bulgaria, România şi Grecia. Studiul furnizează concluzii despre nevoile şi atitudinea consumatorilor finali faţă de produsele şi serviciile de telecomunicaţii. Studiul se bazează pe standardele internaţionale de excelenţă ale departamentului de cercetare Ericsson ConsumerLab şi ale departamentului de consultanţă în afaceri, Ericsson Business Consulting.
In contextul unui mediu de telecomunicaţii foarte competitiv şi din ce în ce mai complex, înţelegerea profundă a utilizatorului final este cheia succesului operatorilor de telecomunicaţii din întreaga lume. Ericsson, un partener de reputaţie internaţională pentru operatorii din industria de telecomunicaţii, înţelege cu adevărat cerinţele utilizatorilor prin intermediul unei activităţi de cercetare de piaţă efectuate în fiecare an de către Ericsson ConsumerLab.
De peste 10 ani, Ericsson ConsumerLab efectuează cercetari de piaţă. ConsumerLab realizează mai mult de 20.000 interviuri directe cu utilizatorii din 25 de ţări de pe 4 continente. Având la bază aceste date, Ericsson Business Consultants oferă consultanţă operatorilor de telecomunicaţii în procesul de luare a deciziilor şi planificare, pentru optimizarea veniturilor şi managementul costurilor în vederea dezvoltării de succes a afacerii lor.
Studiile efectuate recent de Ericsson în Balcani au relevat informaţii importante pentru clienţii Ericsson. Astfel, 89% din eşantionul reprezentativ din Serbia are acces la un telefon fix acasă, ceea ce îi plasează pe un loc fruntaş în Europa, în faţa Greciei (81%), Bulgariei (68%) şi României (50%). Mai mult, locuinţele din Serbia sunt dotate cu computere (46%) şi televiziune prin cablu (42%). Televiziunea prin cablu este mai răspândită în România (79%) şi în Bulgaria (70%). Conexiunea la Internet prin Dial-up este utilizată în 27% din locuinţele din Serbia, 17% în cele din Grecia şi 12% în cele bulgăreşti. Cu toate acestea, rezultatele studiului demonstrează o diferenţiere tehnologică între aceste ţări, întrucât locuitorii din mediul urban deţin mai multă tenhologie de ultimă generaţie decât cei din mediul rural.
Consumatorii vor Internet de mare viteză
Indicatorii generali ai uzului de Internet arată valori similare în cele 4 ţări balcanice. Potrivit studiului, 27% din eşantionul din Serbia foloseşte Internetul zilnic sau săptămânal, în Grecia 25%, 26% în România şi 31% în Bulgaria. Totuşi, standardele globale arată că accesul la Internetul de mare viteza este încă limitat în Balcani. Doar 7% din locuinţele din Serbia sunt dotate cu Internet de mare viteză, dar un total de 17% din respondenţii sârbi intenţionează să achiziţioneze Internet de mare viteza ceea ce reflectă nevoia de bandă largă de înaltă capacitate. 8% din respondenţii greci afirmă că intenţionează să-şi achiziţioneze Internet de bandă largă în următoarele 12 luni, care se vor adăuga celor 7% utilizatori existenţi. Caracteristicile esenţiale ale Internetului de mare viteză sunt "accesibilitate" şi "calitate", după cum afirmă peste 85% din eşantionul analizat. In ceea ce priveşte serviciile de Internet, locuitorii celor 4 ţări balcanice consideră telefonia prin Internet drept unul dintre cele mai interesante servicii. 66% dintre utilizatorii de Internet din Bulgaria şi 28% din consumatorii din Grecia afirmă că sunt foarte interesaţi de VoIP. Mai mult, românii şi sârbii sunt foarte interesaţi de "Internet Video Telephony", iar sârbii sunt foarte atraşi de serviciile de " Video la cerere" şi " TV la cerere". Servicii oferite de aşa numita societate a informaţiei cum ar fi învăţământul online, sănătatea şi guvernarea online sunt de mare interes în toate cele 4 ţări balcanice, dar înregistrează cele mai bune rezultate în Grecia. (35% din utilizatori de Internet greci sunt interesaţi de serviciile de e- guvernare )
Balcanicii au adoptat tehnologia mobilă şi solicită servicii de calitate
Utilizatorii de telefonie mobilă din Serbia sunt utilizatori frecvenţi ai serviciului SMS în comparaţie cu standardele globale şi regionale. 84% dintre sârbi folosesc serviciul SMS cel puţin o dată pe lună, în comparaţie cu 69% în România, 59% în Grecia şi 53% în Bulgaria. In acelaşi timp, 73% din populaţia cu vârste cuprinse între 15-69 de ani din Serbia deţine un telefon mobil, nivelul de penetrare în Bulgaria atingând cote asemănătoare (72%). In Grecia se înregistrează cel mai ridicat nivel de penetrare, 83%, apropiat de cel al Germaniei şi Spaniei. România are încă potenţial de creştere cu 68% din populaţie declarând ca deţine un telefon mobil personal. Cifrele indică o creştere continuă a telefoniei mobile, ce tinde să devină unul dintre cele mai folosite mijloace de comunicare în zona Balcanilor. Calitatea sunetului, aria de acoperire şi preţul sunt principalele trei argumente în alegerea unui furnizor de telefonie mobilă.
Consumatorii balcanici îşi arată interesul pentru comunicaţii extensive
Utilizatorii telefoniei mobile îşi comută interesul către servicii mai dezvoltate. 17% din abonaţii companiilor de telefonie mobilă din Serbia folosesc deja serviciul MMS lunar, faţă de 10% în Grecia, 9% în România şi 8% în Bulgaria. Camera foto este foarte des folosită în Balcani. 29% din posesorii de telefoane mobile din Grecia folosesc camera pentru a face poze, urmaţi de Serbia (26%), Bulgaria şi România. Noile tehnologii integrate în telefonia mobilă sunt preferate de utilizatori: în special video-telefonia şi reţelele virtulale private pentru prieteni&familie (VPN) care se număra în primele 3 dintre cele mai folosite servicii în toate cele 4 ţări. De exemplu, 33% din utilizatorii telefoniei mobile din Bulgaria sunt interesaţi de video-telefonie. Mai mult, 27% din sârbi sunt interesaţi de serviciile Internet de mesagerie instantă. Interesul crescut pentru astfel de servicii sunt un indicator pentru potenţialul succes al comunicaţiilor dezvoltate şi al serviciilor multmedia oferite de reţelele mobile de mare viteză.
Cesare Avenia, Presedinte Ericsson Europa de Sud-Est:" Ericsson este furnizorul de servicii preferat pentru mediul de afaceri din zona Balcanilor. Inţelegerea utilizatorului final, a clientilor noştri este un factor cheie în oferta Ericsson în întreaga lume. Studiul asupra consumatorilor din Balcani este o dovadă în plus a implicării noastre în dezvoltarea telecomunicaţiilor din regiune."
Prin poziţia sa de lider permanent în domeniu, Ericsson configurează viitorul comunicaţiilor mobile şi de Internet în bandă largă. Furnizând soluţii inovatoare în peste 140 de ţări, Ericsson ajută la crearea celor mai puternice companii de comunicaţii din lume.
Pentru informaţii suplimentare contactaţi:
Elena Constantinescu, Director Comunicare Ericsson România
Despre Ericsson ConsumerLab
Ericsson ConsumerLab este este un departament de cercetare din cadrul companiei care studiază cerinţele utilizatorilor finali încă din 1995. Metodologia Ericsson de clasificare pe segmente, validată la nivel global, furnizează informaţiile pentru analiza, atragerea şi fidelizarea clienţilor finali şi stă la baza formulării strategiilor de marketing. Abordăm în mod holistic această zonă critică, colaboram cu clienţii noştri pentru a integra cunoştinţele noastre extinse despre percepţia utilizatorilor noştri finali şi aplicăm această abordare diverselor etape decizionale - atât strategice, cat şi tactice.
De peste 10 ani, Ericsson Consumer & Enterprise Lab a cercetat şi a studiat utilizatorii individuali şi angajaţii din întreaga lume pentru a identifica rapid tendinţele şi oportunităţile pe piaţa telecomunicaţiilor. Efectuând peste 20.000 de interviuri directe cu utilizatorii din 25 de ţări de pe 4 continente în fiecare an, consultanţii Ericsson lucrează îndeaproape cu operatorii din intreaga lume pentru dezvoltarea modelelor de afaceri şi pentru identificarea de servicii noi, atractive şi uşor de utilizat pentru consumatorii finali, indiferent de suportul tehnologic, având ca scop principal optimizarea veniturilor.
Despre Ericsson Business Consulting
Ericsson Business Consulting suţine operatorii de telecomunicaţii în procesul decizional şi de planificare din cadrul activităţii lor, necesar pentru dezvoltarea de succes a afacerilor, simultan cu optimizarea şi administrarea cheltuielilor. Ericsson Business Consulting sprijină realizarea obiectivelor de afaceri ale operatorilor punându-şi în aplicare poteţtialul global şi concentrându-se asupra pieţelor din Sud Estul Europei.
Despre studiu
Ericsson a efectuat studiul comportamentului utilizatorilor finali pe piaţa de telecomunicaţii din Balcani bazat pe 6500 de ore de interviuri directe. Câmpul de cercetare constituie cea mai completă bază de date privind consumatorii de telecomunicaţii disponibilă pe pieţele balcanice în prezent.