• Cei nouă judecători, suprasolicitaţi de sesizările avocaţilor şi politicienilor: peste 7500 de sesizări în primele nouă luni, triplu faţă de anul trecut
• Conducerea Curţii ar dori modificarea legislaţiei pentru ca să mai poată fi temperată avalanşa excepţiilor de neconstituţionalitate
Curtea Constituţională a Româ-niei (CCR) a fost bombardată cu sesizări de neconstituţionalitate în primele nouă luni din acest an, dar cu toate acestea s-a trezit cu mai puţini bani la rectificarea bugetară.
Plenul celor nouă judecători ai CCR trebuie să se pronunţe pe un număr de 7788 de sesizări (câte au fost înregistrate până la data de 21 octombrie 2009), fiind supus unui volum de lucru "infernal" şi "inuman", potrivit datelor puse la dispoziţie de către CCR, la solicitarea ziarului BURSA.
Conform sursei citate, în primele nouă luni ale anului curent, numărul de sesizări al CCR este aproape triplu faţă de 2008 şi de peste patru ori mai mare faţă de 2007. Marea majoritate a sesizărilor sunt folosite de avocaţi pentru a tergiversa procesele în instanţe: peste 99% din sesizări sunt excepţii de neconstituţionalitate la legi şi ordonanţe.
În schimb, doar nouă sesizări se referă la controlul constituţionalităţii legilor înainte de promulgare.
"Problema supraaglomerării Curţii Constituţionale (în calitatea sa de unică autoritate de jurisdicţie constituţională) va persista însă în absenţa unei modificări legislative de natură să pună capăt avalanşei excepţiilor de neconstituţionalitate cu care Curtea este sesizată de instanţele judecătoreşti", au declarat, pentru BURSA, reprezentanţii CCR.
Juriştii contactaţi de BURSA ne-au explicat: "Legislaţia prevede ca, în cursul proceselor, părţile au dreptul să ridice excepţia de neconstituţionalitate a unor texte de lege, în faţa instanţelor care judecă procesul respectiv. Instanţa, luând act de invocarea acestei excepţii, este obligată să o înainteze Curţii Constituţionale, pentru soluţionare. Totodată, instanţa, la solicitarea uneia dintre părţi, poate dispune suspendarea cauzei până la pronunţarea Curţii. Prin ridicarea excepţiei se urmăreşte tergiversarea procesului".
Avocaţii au mai precizat că, în situaţia actuală, s-ar impune înfiinţarea unui Consiliu Constituţional care să degreveze CCR de o parte din sarcini, în condiiţiile în care Curtea a fost în acest an electoral mai solicitată ca niciodată să arbitreze luptele dintre puterile statului, iar Constituţia a devenit o armă în mâinile politicienilor.
• Muncă mai multă, bani mai puţini ...
Odată cu creşterea numărului de sesizări au sporit considerabil şi cheltuielile de funcţionare a Curţii Constituţionale.
Reprezentanţii CCR ne-au precizat că, doar pentru procedurile de citare în faţa Curţii au fost emise în primele nouă luni ale anului, circa 19.000 de citaţi.
Aceste cheltuieli cu greu mai pot fi suportate de către bugetul actual al instituţiei.
Bugetul CCR a fost rectificat, în minus, acum trei luni, cu aproximativ 14%. Şi asta în condiţiile în care bugetul CCR pe acest an avea mai puţini bani faţă de anul trecut.
Volumul uriaş de lucru nu poate fi acoperit de personalul actual al CCR, iar instituţia nici nu poate face angajări din cauza legislaţiei restrictive a Guvernul Boc.
"Dacă în fila de buget sunt prevăzute 104 posturi, în realitate sunt ocupate doar 94, din care funcţionează efectiv doar 88", se arată în datele CCR, puse la dispoziţia noastră.
Mai mult decât atât, numărul de personal în activitate se va diminua prin pensionarea a încă 6 salariaţi, iar posturile vacante nu mai pot fi ocupate, după intrarea în vigoare a Ordonanţei de rectificare a bugetului de stat din acest an.
• Validarea noului preşedinte, în pericol
Pe lângă cele 7788 de sesizări înregistrate, CCR mai trebuie, anul acesta, să-şi exercite, suplimentar, şi atribuţiile constituţionale prevăzute în cadrul procedurii pentru alegerea Preşedintelui României. CCR este instituţia care veghează la respectarea procedurii pentru alegerea preşedintelului, confirmă rezultatele sufragiului şi îl finalizează prin validarea noului preşedinte. Dar, în condiţiile supraaglomerării, a personalului insuficient şi a problemelor financiare, deşi pare greu de crezut, pentru prima dată reprezentanţii CCR îşi pun problema scenariului neaşteptat în care să fie tergiversat acest proces. Reprezentanţii Curţii ne-au precizat că vor face tot posibilul pentru îndeplinierea acestei atribuţii, în pofida tuturor dificultăţilor din prezent. Privind alegerile prezidenţiale, CCR a trebuit să se pronunţe, în decursul a şapte zile, pe nu mai puţin de şapte constestaţii înregistrate la depunerea candidaţiilor le funcţia supremă în stat.
1. Ce este de facut domnilor Jurati?
(mesaj trimis de Ionel în data de 26.10.2009, 10:09)
Foarte simplu.
In OUG, legea ... sau ceea ce analizati dvs. spre judecata utilizati in finalul deciziei expresia: .... ,, este constitutionala din punct de vedere" asa cum prin nerespectarea celor mai elementare reguli de drept constitutional cat si a jurisprudentei in materie ati decis ca legea care aproba OUG nr. 196 din 2005 privind Fondul pentru mediu chiar daca a preluat adliteram vechile prevederi ale legii este constitutionala din punct de vedere extrinsec, nemai vorbind ca o OUG abroga o lege organica fapt interzis de Constitutie. Vezi decizia CC nr. 60 din 2006. Imi este sila si scarba de felul cum au procedat juratii CC ajutad pe unii politicieni .... in jocurile lor murdare ale acestei perioade de tranzitie. Pacat de Juramantul depus.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 26.10.2009, 11:20)
Si cate altele mai sunt ......