E-Factura, SAF-T, CESOP, e-TVA, e-Transport şi e-Sigiliu sunt raportările digitale pe care le au de implementat companiile româneşti, în relaţiile dintre ele şi în relaţia cu ANAF. Noutăţile şi răspunsuri pe teme importante privind acest proces au oferit, în cadrul conferinţei, Magdalena Grădinaru - Director General Adjunct - Activitatea de Control Fiscal - DGAMC - pe subiectul SAF-T şi Doina Sandu - Consilier Superior - Biroul Elaborare Strategie şi Informatizare - Unitatea de management a Informaţiei - pentru topicul e-Factura. Clarificările oferite pe cele două subiecte de mare interes pentru contribuabili în această perioadă au vizat aspecte precum rolul SAF-T vizavi de completarea decontului TVA şi a Declaraţiei 406, care cuprinde coduri de taxe specifice fiecărei operaţiuni, achiziţii intracomunitare, importuri şi altele. Obiectivul principal al strategiei de viitor ANAF este integrarea într-un sistem centralizat a tuturor documentelor digitale la care se trece, gradual, în acest moment, spun experţii în cadrul celei de a 18-a ediţie a Conferinţei Anuale de Fiscalitate EY România.
Potrivit sursei citate, pe parcursul ultimilor trei ani, direcţia către adoptarea unor proiecte de digitalizare fiscală a fost una extrem de accelerată, iar 2024 este anul în care toate societăţile vor trebui să adopte e-Factura, SAF-T devine obligatoriu din 2025, iar RO e-transport a fost deja extins pentru toate bunurile care trec frontiera României. "Sancţiunile pentru neconformare sunt semnificative, atât în cazul RO e-factura cât şi în cazul RO e-Transport, ca atare vedem o presiune sporită asupra mediului de afaceri pentru conformarea la timp cu noile cerinţe. Cât priveşte SAF-T, la doi ani după prima declaraţie D406, este esenţial ca societăţile să îşi verifice calitatea şi completitudinea datelor deja raportate pentru a preveni aplicarea de contravenţii", a explicat Georgiana Iancu, Partener, Coordonatorul Practicii de Taxe Indirecte şi Digitalizare Fiscală, EY România.
Aşteptarea, începând cu 2024, este ca cele şase sisteme informatice de interes strategic naţional să asigure sustenabilitatea financiară pentru statul român: RO e-Factura, RO e-Transport, RO e-Sigiliu, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat şi RO e-TVA. "La 20 august 2024 companiile ar trebui să primească prin SPV primul decont de TVA precompletat de autorităţi în baza informaţiilor preluate în principal din RO e-factura şi RO e-Case de marcat, dar din ce vedem şi din alte baze de date gestionate de Ministerul de Finanţe. În îndeplinirea obligaţiei de verificare a acestui decont de TVA pre-completat, recomandarea către companii este să nu uite de importanţa reconcilierilor cu SAF-T", a adăugat Georgiana Iancu.
Noutăţi în serviciile vamale
Claudiu Ardeleanu - Director General, Direcţia Generală de Legislaţie Fiscală şi Reglementări Vamale şi Contabile, invitatul EY România, a reiterat noutăţile din serviciile vamale române, care vizează simplificarea formalităţilor vamale şi creşterea eficienţei operaţiunilor. Scopul principal este acela ca operatorii români să aibă aceleaşi facilităţi şi condiţii concurenţiale ca cei din UE. Noutăţile AVAR privesc, printre altele, modificarea regulamentului de aplicare a Codului Vamal din România privind dreptul de a fi comisionar în vamă, acordat acum doar persoanelor juridice române. Pentru e-Sigiliu, este probabil că urmează implementarea în a doua parte a acestui an.
Tendinţe impozitare internaţională şi potenţiale efecte în România - BEPS 2.0
"Finalul anului 2023 a fost foarte intens pentru Fiscalişti, cu multe schimbări de legislaţie, în toate ariile de impozitare şi pentru toate tipurile de companii, de la microîntreprinderi până la companiile mari, parte a unor multinaţionale. Nu toate aceste schimbări au fost anunţate din timp, nu toate au fost explicate, altfel decât prin necesitatea creşterii veniturilor Bugetului de Stat", a explicat Miruna Enache, Partener, EY CESA Tax Markets Leader, EY Romania & Moldova. Una dintre modificările la care se aştepta mediul economic a fost adoptarea BEPS Pilon 2.0. "Impozitul minim global este gândit ca o modalitate de a echilibra impozitarea multinaţionalelor la nivel internaţional, fiind reglementat printr-o directivă Europeană implementată la noi în decembrie 2023. Există însă o serie de zone gri, pentru care vor trebui elaborate norme. Legislaţia internaţională în acest sens are deja mai multe sute de pagini şi cred că pentru a jongla cu impozitul pe profit, impozitul minim pe cifra de afaceri şi acest impozit minim global, un fiscalist va trebui să aibă nu doar multă răbdare, ci şi abilitaţi deosebite", a adăugat Miruna Enache.
Inteligenţa artificială în fiscalitate
Este de notorietate faptul că apariţia soluţiilor bazate pe inteligenţa artificială au iscat discuţii privind rolul acesteia în consultanţa fiscală. "Vedem deja rezultate tangibile la clienţii noştri care au integrat noua tehnologie, Generative AI, într-un cadru existent de abordare structurată a automatizării. Acolo unde există programe de automatizare bine structurate, iar identificarea ideilor de automatizare este legată direct de obiectivele de afaceri, avem exemple unde rentabilitatea investiţiei este de peste 300% din primul an de utilizare. Binenteles, trebuie echilibrată oportunitatea de creştere a productivităţii şi a beneficiilor cu un cadru de guvernantă AI corespunzător pentru minimizarea riscurilor. În acelaşi timp, abordarea are în centru oamenii, pregătirea lor şi managementul schimbării astfel încât aceste proiecte să fie de succes", consideră Aurelia Costache, Partener, EY EMEIA Intelligent Automation Leader.
La rândul ei, Andra Casu, Partener, liderul departamentului Taxe directe, EY CESA Tax & Law FS Sector Leader, a adăugat: "Este momentul unor mari schimbări legislative la nivel global, cu noi zone de reglementare fiscală, unele de uniformizare globală, altele de introducere a unor noi reglementări, iar altele de particularizare locală, inclusiv în România. La nivel global asistăm la expansiunea dezvoltării tehnologice, iar mediul de business a ajuns la concluzia preliminară că AI va genera creşterea eficienţei, atâta vreme cât este utilizat prin adresarea corectă a beneficiilor, dar şi a riscurilor. Unul dintre aspectele-cheie este proactivitatea, care va genera avantaje celor care utilizează cu succes AI în business cât mai rapid, degrevând angajaţii de sarcini de rutină. Inclusiv în domeniul fiscalităţii vom asista la acest trend, care va da posibilitatea companiilor de a se concentra mai mult pe strategia fiscală şi aspecte de tehnică fiscală superioară cu mai multă valoare adăugată".
Schimbări în abordarea inspecţiilor fiscale, dar şi cum s-au adaptat angajatorii la cerinţele de raportare a beneficiilor neimpozabile din 2023 au fost, de asemenea, teme intens dezbătute în contextul creşterii obligaţiilor fiscale, în diferite grade şi paliere, pentru companii. Pe agenda conferinţei au figurat şi alte subiecte importante privind preţurile de transfer şi ce vor viza inspecţiile ANAF în domeniu, când şi cum se va aplica ro-eSigiliu în transporturile de mărfuri rutiere, tehnici de control în domeniul TVA, tematici de control şi o recapitulare a măsurilor legislative adoptate în 2023, cum s-au adaptat angajatorii la cerinţele de raportare a beneficiilor neimpozabile din 2023 şi recomandări de abordare pe acest segment.
"Anul 2024 este cel al creşterii poverii fiscale asupra tuturor contribuabililor. Impactul direct sau indirect al modificărilor majore a legislaţiei fiscale încă din 2023 deja se face simţit, şi este doar un început de drum spre creşterea şi mai mare a taxelor şi impozitelor ca pondere din PIB, direcţia fiind apropierea de media europeană de circa 40% din PIB. În aceste condiţii, devine imperativ pentru orice contribuabil să înţeleagă din timp implicaţiile modificărilor fiscale asupra sa, astfel încât să-şi poată aloca corespunzător atenţia şi resursele", a concluzionat Alex Milcev, Partener, liderul departamentului de Asistenţă fiscală şi juridică; EY România & Moldova.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.01.2024, 22:06)
nu exista sustenabilitate… poate predictibilitate de incasari nominale.. gov….
si coreea de nord are sustenabilitate….
s c c r e t
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.01.2024, 22:08)
gov are nevoie de predictibilitate nominala pentru ca gov si financiar vor sa crediteze in existenta puterea viitoare de cumparare…
vor sa fure in avans cetatenii de putere… atat cat sa nu se revolteze.
s c c r e t
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.01.2024, 11:17)
a fost, este si va fi....traiasca colonia de bugetari si speciali.