Reţeaua de socializare cu cei mai mulţi utilizatori a început să reacţioneze la propaganda diferitelor state, făcută cu ajutorul unor conturi mai mult sau mai puţin false. Facebook a anunţat că a eliminat peste sute de pagini, grupuri şi conturi din reţelele sale sociale care repostau materiale de propagandă ale presei de stat din Iran. Acesta este un prim semnal, fiind vizată activitatea şi altor state, care încearcă să influenţeze alegerile din alte zone ale lumii.
Nu mai puţin de 783 de pagini au fost şterse de Facebook pentru răspândirea propagandei create de instituţii de presă sponsorizate de statul Iranian. Acestea făceau partea dintr-o reţea de răspândire a ştirilor false care vizau Orientul Mijlociu şi Asia de Sud. Conţinutul era localizat pentru ţări printre care Afghanistan, Albania, Algeria, Egipt, Franţa, Germania, India, Indonezia, Iran, Irak, Israel, Libia, Mexic, Maroc, Pakistan, Qatar, Arabia Saudită, Serbia, Africa de Sud, Spania, Sudan, Siria, Tunisia, Yemen şi Statele Unite. Conform celor de la Facebook, unele din paginile vizate activau încă din 2010. Printre entităţile eliminate se numără 356 de conturi, 262 de pagini şi 3 grupuri de Facebook. Acestora li se adaugă 162 de conturi de Instagram. Cel puţin una dintre paginile şterse avea aproximativ 2 milioane de urmăritori, iar unul din grupuri număra aproximativ 1.600 de membrii. De asemenea, unul din conturile de Instagram avea peste 254.000 de urmăritori. Pentru promovarea conţinutului folosit de toate aceste entităţi pentru răspândirea propagandei, au fost cheltuiţi pe reclame mai puţin 30.000 de dolari. Dintre produsele Facebook importante, singurul pe care nu au fost găsite urme ale acestei reţele este WhatsApp.
De asemenea, Facebook a şters sute de conturi din Indonezia, pagini şi grupuri de pe reţeaua de socializare, după ce a descoperit că aveau legături cu un grup online acuzat că instigă la ură şi răspândeşte ştiri false. "Aceste conturi şi pagini lucrau activ pentru a ascunde ceea ce făceau şi erau legate de grupul Saracen, un sindicat online din Indonezia", a declarat Nathaniel Gleicher, şeful Securităţii Cibernetice din cadrul Facebook. Indonezia se pregăteşte pentru alegeri prezidenţiale, care vor avea loc în aprilie. Se estimează că Indonezia este a treia cea mai mare piaţă Facebook, cu peste 100 de milioane de utilizatori.
Pe de altă parte, dar legat de aceeaşi reţea de socializare, acţiunile Facebook au crescut săptămâna trecută cu aproape 14%, aceasta fiind cea mai bună performanţă în trei ani, datorită rezultatelor solide obţinute în trimestrul patru de companie, care se concentrează din nou pe produsele sale după 18 luni în care a fost nevoită să se apere de acuzaţiile că nu protejează suficient datele private ale utilizatorilor şi că platforma sa de socializare este folosită entru manipularea politică.
Compania a făcut cheltuieli masive pentru a îmbunătăţi protejarea datelor personale ale utilizatorilor, în urma presiunii autorităţilor de reglementare şi a utilizatorilor din toată lumea, dar a raportat venituri şi profit peste aşteptări, atribuind creşterile vânzărilor mai mari de publicitate şi îmbunătăţirilor aduse produselor. Acţiunile Facebook au urcat joi cu până la 14%, la aproape 172 de dolari pe unitate, iar cel puţin 17 analişti şi-au revizuit în creştere preţurile ţintă pentru acestea. Analiştii spun că Facebook profită de succesul timpuriu al funcţiei Stories şi că va investi semnificativ în atragerea de publicitate.
Formatul Stories este utilizat de circa 2 milioane de promotori dintr-un total de aproximativ 7 milioane, iar Facebook a arătat că va adăuga funcţii noi de promovare, pentru ca aceştia să îşi adapteze mai uşor campaniile. Facebook a menţinut în mod intenţionat preţul reclamelor din Stories cu 20%-50% mai scăzut decât pentru cele din News Feed, întrucât lucrează la îmbunătăţirea performanţelor.
Peste 2,7 miliarde de utilizatori interacţionează cu cel puţin o aplicaţie Facebook în fiecare lună, în creştere de la 2,6 miliarde în trimestrul al treilea.
Numărul de utilizatori activi zilnic ai Facebook a urcat cu 9% în trimestrul patru, la 1,52 miliarde. Facebook a obţinut un profit net trimestrial de 6,88 de miliarde de dolari, respectiv de 2,38 dolari pe acţiune, în creştere de la 1,44 dolari pe acţiune în aceeaşi perioadă a anului trecut. Veniturile au atins 16,91 miliarde de dolari, în creştere comparativ cu 12,97 miliarde de dolari în urmă cu un an. Analiştii de pe Wall Street anticipau venituri de 16,39 miliarde de dolari.
Indonezia se pregăteşte pentru alegeri prezidenţiale, care vor avea loc în aprilie. Se estimează că Indonezia este a treia cea mai mare piaţă Facebook, cu peste 100 de milioane de utilizatori.
•
Conform unui studiu publicat recent calitatea vieţii devine chiar mai bună după o pauză de Facebook. Studiul a fost realizat de cercetători de la două Universităţi americane de prestigiu, Stanford şi New York, care au recrutat în acest scop 2.488 de oameni care foloseau Facebook o oră în medie pe zi.
Oamenii de ştiinţă au împărţit eşantionul în două grupuri: un grup a folosit Facebook în continuare fără nicio schimbare, iar celălalt grup de oameni nu a mai intrat pe Facebook timp de o lună. Participanţii care au renunţat vreme de o lună la Facebook au raportat cercetătorilor în timp real cum se simt. Iniţial aceştia au spus că se simt singuri, însă sentimentul dominant la finalul perioadei de studiu a fost fericirea. Studiul a mai scos în evidenţă şi alte modificări de comportament care au contribuit la sentimentul de fericire. În primul rând, cei care au luat pauză de Facebook timp de o lună, nu au compensat prin folosirea altor reţele sociale, ci din contră, au intrat mai puţin şi pe alte reţele, precum Twitter sau Instagram. În al doilea rând, conştientizând starea de bine creată şi observându-şi mai clar propriul comportament, subiecţii au intrat pe Facebook mai puţin după încheierea studiului. Timpul lăsat liber prin pauza de Facebook a fost folosit de utilizatori pentru alte activităţi, precum socializarea în mediul real cu rudele şi prietenii sau uitatul la televizor.