FINANŢAREA EUROPEANĂ/ÎN ACEST AN, 36,4% - pentru Capacitatea Administrativă

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Fonduri Europene / 30 mai 2012

36,4% - pentru Capacitatea Administrativă

Gradul de absorbţie a fondurilor gestionate prin Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative (PODCA) trebuie să atingă procentul de 23,4% (ţinta fiind de 29,79 milioane euro), până în luna septembrie a acestui an, după cum ne-a spus comisarul şef Aurel Ion, din cadrul Direcţiei pentru Dezvoltarea Capacităţii Administrative din Ministerul Administraţiei şi Internelor. Potrivit domniei sale, până la sfârşitul lui 2012, ţinta estimată şi propusă este de 56 milioane de euro, gradul de absorbţie a fondurilor gestionate urmând să se ridice la 36,4%.

Măsurile întreprinse de Direcţia pentru Dezvoltarea Capacităţii Administrative pentru consolidarea capacităţii de absorbţie a fondurilor structurale derulate prin PODCA au avut în vedere implementarea unor măsuri de simplificare administrativă prin revizuirea procedurilor, după cum urmează:

- semnarea unui acord cadru cu mai multe contracte subsecvente privind evaluarea tehnică şi financiară a proiectelor;

- monitorizarea graficelor de rambursare asumate de către beneficiarii acestui program operaţional, în vederea determinării realiste a previziunilor de plată;

- atenţionarea lunară către beneficiarii PODCA pentru îndeplinirea obligaţiilor contractuale în privinţa solicitărilor de rambursare;

- intensificarea activităţilor de sprijin direct acordat beneficiarilor;

- revizuirea modelului cadru al contractului de finanţare/ordinului de finanţare, a Manualului de Implementare pentru beneficiarii PODCA;

- ocuparea posturilor vacante cu personal competent, conform cerinţelor specifice ale posturilor, precum şi formarea continuă a personalului AM PODCA;

- reducerea riscului de repetare a neregulilor care au aceleaşi cauze cu cele detectate deja;

- stabilirea unor reguli orizontale mai stricte de acordare a prefinanţării;

O altă măsură importantă adoptată de AM PODCA este simplificarea procesului de verificare financiară a cererilor de rambursare.

Nu sunt probleme care să ducă la suspendarea plăţilor pe PODCA

Principalele cauze legate de gradul scăzut de absorbţie a fondurilor alocate PODCA au fost determinate atât de numeroasele modificări, res-pectiv completări frecvente în cadrul legislaţiei naţionale (în special aceea privind achiziţiile publice), cât şi de existenţa unor proceduri - norme de aplicare complexe greu de pus în practică, ne-a precizat Aurel Ion. Domnia sa menţionează şi lipsa unor manuale/ghiduri de utilizare, agreate unitar la nivel naţional.

În urma reorganizărilor instituţionale, atât la nivelul Autorităţii de Management pentru PODCA, cât şi la nivelul unor beneficiari (adminis-traţie publică centrală şi locală, instituţii de învăţământ, organizaţii non-guvernamentale), au existat fluctuaţii de personal în cadrul echipelor de proiect, determinându-se, astfel, discontinuităţi frecvente în desfăşurarea programului operaţional.

O altă problemă a reprezentat-o nerespectarea de către beneficiarii PODCA a planificărilor iniţiale, stabilite în contractele de finanţare, referitoare la durata de implementare ori la structura bugetului, acest lucru conducând la creşterea riscului de dezangajare a programului.

Un alt aspect îl reprezintă numărul mare de cereri de rambursare depuse de beneficiari la Autoritatea de Management, multe dintre acestea având valori mici şi fiind întocmite tardiv şi incorect, susţine reprezentantul MAI.

În momentul de faţă, nu există probleme legate de derularea acestui program operaţional care să conducă la suspendarea plăţilor pentru PODCA.

Neîndeplinirea ţintei şi a gradului de absorbţie propus la nivelul acestui program operaţional pot conduce, însă, la posibilitatea pierderii fondurilor aferente programului. În prezent, procentul plăţilor făcute către beneficiarii PODCA este de 14,75%.

Aurel Ion ne-a spus că, până acum, nu au fost constatate fraude pe programul pe care îl coordonează.

Proiecte de importanţă majoră din cadrul PODCA

Printre cele mai importante proiecte aflate în implementare în cadrul acestui program operaţional se numără următoarele:

-Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici - Consolidarea performanţei prefecţilor şi subprefecţilor din România în contextul integrării în Uniunea Europeană şi al descentralizării administrative şi financiare; perioada de implementare: 15 februarie 2012 - 15 februarie 2014. Valoarea totală a proiectului este aproape 4,73 milioane de lei;

-Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară - Registrul Electronic Naţional al Nomenclaturilor Stradale (RENNS); perioada de implementare: 1 martie 2012 - 31 octombrie 2013. Valoarea totală a proiectului este circa 8,7 milioane de lei;

-Comisia Naţională de Prognoză - Îmbunătăţirea capacităţii instituţionale, de evaluare şi formulare de politici macroeconomice în domeniul convergenţei economice cu UE a Comisiei Naţionale de Prog-noză; perioada de implementare: 7 decembrie 2010 - 7 aprilie 2013. Valoarea totală a proiectului 5.182.946,52 lei;

-Direcţia Generală de Informaţii şi Protecţie Internă - Implementarea unui sistem de apărare cibernetică la nivelul Ministerului Administraţiei şi Internelor prin Direcţia Generală de Informaţii şi Protecţie Internă (CERT INT); perioada de implementare: 5 martie 2012 - 4 martie 2014. Valoarea totală a proiectului este 17,88 milioane de lei;

-Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale - Îmbunătăţirea eficacităţii organizaţionale a sistemului de protecţie a copilului în România; perioada de implementare: 20 aprilie 2011 - 20 aprilie 2013. Valoarea totală a proiectului este 18,51 milioane de lei;

-Instituţia Prefectului judeţul Botoşani - Eficientizarea furnizării serviciilor publice prin îmbunătăţirea cadrului adecvat şi a proceselor de lucru implementate şi menţinute în cadrul Instituţiei Prefectului - Judeţul Botoşani; perioada de implementare: 30 ianuarie 2012 - 30 ianuarie 2014. Valoarea totală a proiectului depăşeşte 3,68 milioane de lei.

Principalele probleme identificate în accesarea fondurilor din cadrul Programului Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative sunt următoarele:

- întârzierile în depunerea cererilor de rambursare de către beneficiarii PODCA;

- achiziţiile publice (durată mare, contestaţii numeroase, aplicare defectuoasă a acestora, constrângeri privind încadrarea într-un număr de caractere pentru explicarea criteriilor de atribuire, nerespectarea termenelor prevăzute de legislaţia în vigoare);

- documentele de raportare şi rambursare incomplete şi incorecte;

- întârzierile în cadrul procesului de evaluare a proiectelor;

- gradul mare de încărcare a persoanelor din echipele de proiect şi lipsa de motivare a acestora;

- condiţiile de eligibilitate impuse în cadrul diverselor ghiduri ale solicitantului nu au oferit suficientă flexibilitate în implementarea şi derularea proiectelor depuse în cadrul acestui program operaţional.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb