• Societatea a iniţiat demersuri pentru a reduce valorea garanţiei
• Există riscul ca cifra de afaceri a OIL să scadă cu 25%, susţine compania
Oil Terminal (OIL) a primit, ieri, o adresă de la ANAF prin care Ministerul Finanţelor solicită operatorului terminalului petrolier din Constanţa constituirea unei garanţii globale aferente sumei de 866,29 milioane de lei, potrivit ordinului ANAF nr. 839 din 2016, se arată într-un comunicat al emitentului remis Bursei de Valori Bucureşti (BVB).
Suma care ar urma să constituie această garanţie globală trebuie să corespundă unui procent de 100% din cuantumul drepturilor de import/accize, potrivit informării transmise, care mai arată: "garanţia trebuie să asigure plata drepturilor vamale şi accizele aferente mărfurilor depozitate, care pot deveni exigibile (n.r. scadente - cu referire la accize), şi se constituie în favoarea biroului vamal la care este depusă declaraţia de antrepozit vamal".
La începutul lunii ianuarie, compania a demarat etapele necesare obţinerii autorizaţiei pentru utilizarea garanţiei globale, informând atunci piaţa că Direcţia Regională Vamală Galaţi urmează să comunice valoarea necesară care va constitui garanţia.
Oil Terminal reaminteşte că efectuează prestări de servicii privind depozitarea, primirea, încărcarea, descărcarea şi condiţionarea ţiţeiului, produselor petroliere, petrochimice şi chimice lichide din import, export şi tranzit, produse care nu sunt proprietatea societăţii ci a clienţilor companiei.
Prin terminalul petrolier se realizează peste 50% din importurile, exporturile şi tranzitele ţării noastre de ţiţei, produse petroliere sau petrochimice, Oil Terminal având un rol important în sistemul energetic naţional.
Societatea mai arată: "În data de 25 iunie 2018, Direcţia Generală a Vămilor a emis decizia nr. 145 privind instrucţiunile referitoare la garanţiile constituite pentru derularea operaţiunilor şi regimurilor vamale, instrucţiuni în urma cărora, antrepozitarul vamal are obligaţia de a garanta integral inclusiv acciza la mărfurile intrate în depozitare temporară".
Potrivt Oil Terminal, intrarea în vigoare, la 1 mai 2019, a noilor prevederi vamale, ar putea conduce la următoarele riscuri pentru activitatea societăţii:
- traderii internaţionali pentru operaţiuni de stocare temporară şi tranzit ar putea decide să evite portul Constanţa, ceea ce ar conduce la scăderea cu mai mult de 25% a cifrei de afaceri a societăţii, şi implicit scăderea traficului de produse în portul Constanţa;
- creşterea preţului pe tonă de produs ca urmare a apariţiei cheltuielilor cu constituirea garanţiilor;
- evitarea depozitelor Oil Terminal, locaţie unde autorităţile statului pot obţine toate informaţiile despre orice marfă intrată sau iesită, poate determina fenomene de evaziune fiscală;
- îngreunarea efortului de a atrage noi clienţi;
Totodată, societatea mai spune că punerea în aplicare a noilor modificări legislative vamale are drept consecinţă constituirea unei garanţii globale pentru o sumă mai mare decât valoarea tuturor activelor societăţii. În consecinţă, societatea a iniţiat demersuri pentru a obţine o reducere a valorii acestei garanţii.
Pe 11 ianuarie, emitentul a transmis pieţei că estimează o reducere a veniturilor cu circa 3-4% din cifra de afaceri, pe o perioadă nedeterminată, din pricina modificării de către ANAF a condiţiilor de autorizare a comercianţilor cu produse petroliere.
"Societatea Oil Terminal informează acţionarii şi investitorii că, în urma intrării în vigoare a Ordinului nr. 3236/27.12.2018 emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, s-au modificat condiţiile de autorizare a comercianţilor de produse petroliere, iar o parte dintre clienţii Oil Terminal nu vor putea îndeplini noile condiţii tehnice de reautorizare impuse de acest ordin", se specifică în nota companiei remisă operatorului pieţei pe 11 ianuarie.
În primele nouă luni ale anului trecut, Oil Terminal a realizat un profit net de circa 2,21 milioane de lei, în scădere cu aproape 81% în comparaţie cu cel raportat pentru aceeaşi perioadă din anul 2017, în timp ce cifra de afaceri a societăţii a scăzut cu 13,54%, până la 104,5 milioane de lei la finalul perioadei încheiate la 30 septembrie 2018.
Statul Român, prin Ministerul Energiei, deţine 59,62% din companie, iar Sebastian Valentin Dumitrescu are 15,59% din Oil Terminal.