Ministerul Economiei şi Finanţelor anunţă că va relua, săptămâna viitoare, discuţiile cu oficialii Comisiei Europene în privinţa taxei auto, precizând că îşi menţine poziţia potrivit căreia maşinile ecologice trebuie taxate diferit faţă de cele poluante. "Taxa auto este un instrument de protecţie a mediului şi este determinată de emisia de dioxid de carbon produsă de fiecare maşină, conform principiului potrivit căruia poluatorul trebuie să plătească", se arată într-un comunicat al Finanţelor.
"Ne menţinem poziţia că trebuie evidenţiată diferenţa dintre maşinile ecologice şi cele care produc un grad mare de poluare", informează acelaşi comunicat, arătând că experienţa ultimului an demonstrează că "numărul de maşini second-hand importate nu a scăzut semnificativ, dar s-a redus vechimea maşinilor, cu implicaţii pozitive asupra mediului".
Partea română va formula o adresă de răspuns către CE şi, săptămâna viitoare, vor fi reluate discuţiile cu reprezentanţii CE.
Potrivit unor surse guvernamentale, ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian, va avea, săptămâna viitoare, discuţii cu oficialii CE, în cadrul cărora va prezenta intenţia României de a aproba, în februarie-martie 2008, prin ordonanţă de urgenţă, o variantă a taxei în acord cu cerinţele Comisiei. Astfel, România ar urma să respecte termenul de două luni dat de CE, miercuri, pentru alinierea taxei. Actul normativ ar urma să intre în vigoare la 1 iulie 2008.
Comisia Europeană a decis, ieri, să deschidă a doua etapă a procedurii de infringement (încălcare a tratatului) împotriva României privind taxa de primă înmatriculare, considerând că răspunsurile autorităţilor române au fost nesatisfăcătoare. Comisia a acordat un termen de două luni pentru schimbarea legislaţiei, ulterior fiind posibil să acţioneze statul român la Curtea Europeană de Justiţie.
A doua etapă a procedurii constă în transmiterea unui aviz motivat, "reasoned opinion", care conţine recomandări ale modului în care trebuie modificată taxa. Dacă nici în urma scrisorii de argumentaţie, România nu se va conforma rigorilor europene în materie, Comisia ar urma să înainteze cazul Curţii Europene de Justiţie.
Procedura de infringement a fost declanşată în martie 2007, printr-o scrisoare de notificare oficială trimisă de CE guvernului de la Bucureşti. Autorităţile române şi Comisia Europeană au purtat o amplă corespondenţă pe acest subiect, în ultimele nouă luni, însă nu au ajuns la un acord.
CE apreciază că taxa de prima înmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare şi jurisprudenţei Curţii Europene. Principalele neajunsuri ale legislaţiei referitoare la taxa de înmatriculare auto, invocate de Comisia Europeană, sunt taxarea discriminatorie între maşinile la mâna a doua vândute de cetăţenii români şi cei din alte state membre UE, precum şi faptul că nivelul taxei depăşeşte valoarea reziduală sau de piaţă a maşinii în cazul celor foarte vechi.