Finanţele şi FMI s-au înţeles la buget

C.P.
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 1 februarie 2006

Reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice (MFP) şi cei ai Fondului Monetar Internaţional (FMI) au discutat recent subiecte legate de execuţia veniturilor şi cheltuielilor din bugetul general consolidat în anul 2005, veniturile şi cheltuielile programate pentru 2006 şi legis-laţia fiscală din perioada 2005-2006.

În ceea ce priveşte execuţia bugetului în anul 2005, aceasta a fost discutată comparativ cu realizările din anul 2004 şi cu prevederile pentru anul 2006. Anul trecut a fost încheiat cu un deficit de 0,8% din Produsul Intern Brut (PIB). Avînd în vedere deficitul de 1,2% din PIB cu care a fost încheiat anul 2004, misiunea tehnică a FMI a apreciat faptul că deficitul proiectat pentru 2006 se încadrează în mod credibil în tendinţa observată.

Referitor la veniturile bugetare prevăzute pentru 2006, au fost prezentate toate fundamentările pentru aceste estimări şi analizate cu misiunea tehnică a FMI. Analiza s-a oprit mai întîi asupra impozitului pe profit, atingînd şi aspectul schimbării statutului unei părţi din societăţile comerciale de la microîntreprinderi (plătitoare de impozit pe venit) la plătitoare de impozit pe profit. În acest sens, reprezentanţii MFP au prezentat fundamentările privind impactul estimat al trecerii, în anul 2005, la cota unică de 16% la impozitul pe profit. În ceea ce priveşte impozitul pe veniturile din dobînzi şi cele din cîştiguri de capital la persoane fizice, a fost detaliată metodologia de estimare a veniturilor.

A fost abordat, de asemenea, şi impozitul pe teren, care în prezent se colectează de către organe ale administraţiei publice locale, dar se transferă la bugetul de stat şi a fost prezentată o detaliere a structurii acestui impozit pe categorii de calitate, grupe de fertilitate etc. La capitolul impozite indirecte, au fost discutate detalii privind calendarul de mărire a accizelor agreat cu Uniunea Europeană, aria de cuprindere a acestora şi impactul potenţial asupra cos-turilor operatorilor economici. În finalul discuţiilor pe acest subiect, s-a agreat faptul că proiecţiile de venituri bugetare făcute de MFP şi cele ale FMI sînt apropiate ca valori.

Au fost punctate, de asemenea, principalele cauze ale evoluţiilor cheltuielilor bugetare din anul şi estimarea acestora pentru anul 2006.

Cheltuielile de capital vor creşte în anul 2006 la 3% din PIB faţă de 2,4%, cît s-a realizat în 2005. Această creştere este explicată de investiţiile sporite în infrastructură prevăzute pen-tru acest an. Cu privire la cheltuielile materiale, misiunea tehnică a FMI a remarcat scăderea acestora şi a ridicat problema sustenabilităţii unei astfel de fundamentări. Reprezentanţii MFP au arătat faptul că, în 2005, spre deosebire de 2006, au fost cheltuieli suplimentare pentru combaterea efectelor inundaţiilor şi pentru plata arieratelor din sistemul sanitar.

Referitor la cheltuielile salariale, au fost discutate creşterile salariale prevăzute pentru salariaţii din sectorul de stat. De asemenea, a fost punctată mă-sura guvernului de a crea peste 8.500 de poziţii în sectorul public pentru stimularea creşterii gradului de absorbţie a fondurilor europene în România. S-a agreat faptul că impactul asupra bugetului în sensul creşterii cheltuielilor salariale datorită creării acestor noi posturi va fi compensat în întregime de diminuarea "notei de plată" la salarii în sectorul bugetar, inclusiv prin blocarea poziţiilor vacante (incluse în bugetul pentru 2006).

La capitolul cheltuieli cu do-bînzile, spre deosebire de anul trecut, nu se estimează deocam-dată economii atît de mari, aşa cum s-au înregistrat anul trecut datorită unei evoluţii favorabile a cursului de schimb a monedei naţionale, care s-a apre-ciat faţă de euro şi dolarul american. Au fost abordate, de asemenea, şi transferurile şi sub-venţiile prevăzute în bugetul pentru anul 2006, comparativ cu bugetul rectificat şi cu execuţia bugetului pentru 2005.

Au fost punctate, principalele prevederi legislative, deja aprobate, care au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2006 şi care au stat la baza fundamentării veniturilor bugetului general consolidat pentru 2006. S-a insistat asupra aplicării cotei unice de 16% asupra veniturilor persoanelor fizice şi juridice şi asupra deducerilor personale care se vor aplica în 2006.

În zilele următoare, discuţiile vor continua la sediul MFP pentru a analiza, mai departe, evoluţia cheltuielilor de capital (investiţii) şi materiale (bunuri şi servicii) în perioada 2004-2006, schimbările de legislaţie fiscală prevăzute pentru 2006 şi, de asemenea, perspectivele fiscal-bugetare pe termen mediu (2006-2009), avînd în vedere planurile guvernului român şi necesităţile bugetare pre- şi post-aderare ale României.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb