În contextul digitalizării accelerate şi a creşterii consumului online, piaţa de marketing digitală atinge un nou nivel de maturitate şi cunoaşte cea mai bună perioadă de dezvoltare, arată five elements digital, agenţie de marketing digital enterprise. Astfel, companiile alocă bugete de promovare cu 30% mai mari decât în anii anteriori pentru strategii SEO şi cu 10% mai ridicate pentru campanii PPC, pe care le vor mai sofisticate.
"Anul începe ambiţios, cu mulţi clienţi noi şi noi proiecte şi investiţii de la clienţii existenţi, semn că există o dorinţă puternică de promovare atât a companiilor mari, cât şi a celor medii, fie business-uri care vând servicii, fie magazine online. Desigur, creşterea cererii pentru servicii de marketing digital, în special pentru SEO, este direct proporţională cu creşterea comerţului electronic, dar şi a concurenţei din fiecare piaţă. După pandemie costurile de advertising au crescut enorm, cu minimum 30% doar în primul an. De asemenea, a existat o scurta perioadă de stagnare şi corecţie, dar trendul în ultimele 6 luni este spre creştere. Motivele sunt mixte - pe de o parte faptul că mai este loc de crescut, pe de altă parte faptul că piaţa este mai dificilă - puterea de cumpărare este mai mică, iar concurenţa mai mare în fiecare domeniu, ceea ce trebuie compensat printr-un efort mai mare de marketing. Trecând peste dificultăţile de moment, România încă este o ţară cu costuri modeste de marketing digital care se vor îndrepta către valori europene în următorii ani", punctează Steffen Heringhaus, fondator five elements digital, care pentru 2024 estimează gestionarea a unor bugete de promovare de 5 milioane de euro.
Cererea pentru servicii de marketing digital, în special SEO şi PPC, se menţine ridicată, five elements digital estimând o diferenţă de +50% în acest an faţă de anul trecut. Cele mai multe solicitări vin de la companii de tip enterprise şi companii medii, care de atlfel alocă cele mai mari bugete de promovare. Un interes crescut se remarcă însă şi din partea IMM-urilor locale, care conştientizează nevoia de investiţie accelerată în promovare online care să le ajute să scaleze în business.
"Pe segmentul corporate, rezultate pot fi obţinute rapid, cu randamente foarte mari, avand în vedere autoritatea mai mare avută în Google. Firmele de tip IMM au mai multe provocări şi astfel rezultatele se văd într-un timp mai îndelungat. Bugetele cu siguranta au crescut, dar foarte important este că şi aşteptările companiilor devin mai realiste. Este nevoie de calitate, iar canalul SEO este, pe lângă canalul PPC, de reclame plătite, cel mai important pilon de promovare pentru multe firme. Clienţii au nevoie de calitate şi de campanii susţinute. Chiar dacă serviciile promovare sunt prestate într-un final offline şi local, vânzarea se iniţializează mai des online, fapt ce a crescut interesul companiilor pentru campanii digitale. Totodată, clienţii sunt mai educaţi în acest sens şi cer campanii mai sofisticate şi bine pregătite", explică Steffen Heringhaus, fondator five elements digital.
Astfel, în paraleI cu dezvoltarea segmentului de ecommerce, care este momentan sub 10% - 12% din totalul pieţei de retail, transformarea digitala accelerează şi în alte industrii şi pe alte segmente, fiind un interes crescut pentru promovare online şi din partea companiilor B2B.
Din punct de vedere tehnic şi al tacticilor de marketing digital, domeniul este definit de câteva tendinţe care aduc schimbări importante, printre care faptul că începe era cockieless şi faptul că abordarea omnichannel devine din ce în ce mai predominantă ca mod de gândire şi de proiectare a campaniilor. De asemenea, brand marketingul devine mai important, iar conţinutul de tip marketing va deveni mai calitativ.
În ceea ce priveşte creşterea folosirii inteligenţei artificiale în marketing digital, aceasta va fi prezent într-un mod temperat, deoarece conţinutul creat de un soft nu este la fel de calitativ ca cel scris de oameni şi prin urmare nu aduce rezultate bune pentru site-ul promovat. AI-ul va fi folosit mai degrabă ca un tool de eficientizare a muncii.