Flanco Retail a înregistrat vânzări de 1,08 miliarde lei în 2020, pe fondul închiderii în lock-down a peste 70 de magazine fizice în toată ţara. Compania şi-a valorificat experienţa obţinută în criză economică din 2008-2010, adaptându-se rapid la noile condiţii de piaţă şi menţinându-se în continuare pe profit, chiar dacă acesta a scăzut cu 44%, până la 22,3 milioane lei, pe fondul scăderii vânzărilor în magazine şi al măsurilor luate de companie în contextul pandemiei, conform unui comunicat remis redacţiei.
"2020 a fost anul impredictibilităţii, al digitalizării accelerate şi al nevoii de a te adapta din mers. Aveam experienţa situaţiilor similare din deceniile trecute, aşa încât am putut să păstrăm sănătatea financiară a firmei şi să regăsim rapid drumul către clienţii noştri", declară Dragoş Sîrbu, CEO Flanco.
În perioada de restricţii de circulaţie, compania a resimţit o scădere bruscă a traficului şi a volumului de vânzări în reţeaua de magazine, dar tot aceasta a fost perioada în care a conturat o nouă strategie şi a redesenat planul de investiţii, redirecţionând mare parte din bugete către serviciile logistice şi financiare şi către măsurile de siguranţă şi protecţie impuse de pandemie.
"După şocul închiderii temporare a 70 de magazine, am accelerat investiţiile care ne aduceau pe noi mai aproape de clienţii noştri, în condiţiile în care ei nu mai erau în măsură să vină către noi. Asta a însemnat lansarea unui set complex de servicii logistice, care să ofere clienţilor cât mai multe opţiuni de a primi produsele noastre în siguranţă şi lansarea de noi servicii financiare care să le dea acces la produsele pe care şi le doreau", explică Sîrbu.
Astfel, compania a lansat trei noi metode de ridicare a produselor comandate online - livrarea programată (prin care clienţii au putut alege ora şi ziua în care să le fie livrat produsul), livrarea cu ridicare din reţeaua EasyBox, dar şi comanda online cu livrare din magazinele Flanco din apropiere. De asemenea, Flanco a introdus şi promovat mai multe sisteme de creditare, care au permis clienţilor accesarea, pe loc, a unor credite fără adeverinţe de salariat, inclusiv a unor sisteme de rate fără dobândă, pentru ca experienţa de cumpărare să fie rapidă şi accesibilă offline sau online.
Ulterior perioadei de restricţii de circulaţie, care a dus la reevaluarea reţelei de magazine fizice, compania a deschis cu succes magazine noi în centre Kaufland (după conceptul shop-in-shop), la intrarea în mall-urile cu trafic şi potenţial precum Electroputere Craiova, Târgu Mureş Shopping City, dar şi în mall-urile consacrate, precum AFI Cotroceni. Astfel, prin amenajările în centrele deja existente, dar şi prin deschiderile de noi magazine, Flanco a adăugat 3.500 de mp de spaţiu de vânzare.
"Anul acesta a fost şi pentru noi anul în care online-ul a dominat vânzările, de aceea poate, creşterea numărului de magazine fizice din reţea poate părea surprinzătoare", declară Ovidiu Nicuşan, Director de Marketing Flanco.
"Dar din comportamentul clienţilor noştri am ajuns la concluzia că ambele tipuri de comerţ, şi online, şi offline sunt necesare şi trebuie integrate şi că noţiunea de omnichannel capătă o nouă semnificaţie. A fost motivul pentru care am replicat serviciile noastre financiare şi online şi offline şi am introdus servicii logistice care să apropie clienţii cât mai mult experienţa de cumpărare familiară, din trecut", adaugă Nicuşan.
Rezultat direct al noilor circumstanţe sociale şi economice, Flanco a înregistrat cea mai mare creştere procentuală pe segmentul de electrocasnice care au adus un plus de confort, sau au contribuit la petrecerea mai relaxantă a timpului liber şi la electrocasnicele care au facilitat munca de acasă sau şcoala online.
"După cele aproximativ două luni de recul, observaţia cea mai importantă din piaţă a fost aceea că locuinţa a urcat mult pe lista de priorităţi a clienţilor şi că, pe cale de consecinţă, aparatele electronice şi electrocasnice de calitate au devenit şi ele prioritare", explică Dragoş Sîrbu.
Astfel, au crescut vânzările pentru aparatele de tuns cu peste 75%, urmate de întreaga categorie de aparate de preparare hrană care a înregistrat o creştere de 30%. Pe fondul închiderii restaurantelor şi a cafenelelor, categoria aparatelor de cafea a crescut şi ea cu 40%, produsul vedetă al categoriei fiind espressorul automat, care a înregistrat o creştere de 46%.
Şi electrocasnicele pentru curăţenia casei au înregistrat creşteri record, în special cele mai sofisticate. Astfel, produsele anului 2020 sunt aspiratoarele robot, care au adăugat încă 100 mil. lei în vânzări faţă de anul 2019 şi au avut o creştere de 198%. Aspiratoarele de tip HandStick au înregistrat şi ele creşteri de 88% faţă de 2019.
"În 2019 spuneam despre categoria electrocasnicelor mici ca a trecut de bariera de produse sofisticate şi s-a integrat în categoria produselor de strictă necesitate. Iată că anul 2020 ne-a confirmat acest lucru încă o dată, cu atât mai mult cu cât pandemia ne-a forţat să ne transformăm casele în propriile cafenele, restaurante sau birouri, iar toate aceste transformări au necesitat achiziţia de produse premium, care ne-au ajutat să trecem mai uşor peste dorinţa constantă de a reveni la activităţile noastre normale", declară Dragoş Sîrbu.
În categoria IT&C, creşterea a fost de 70%. Aceasta s-a datorat trecerii la telemuncă şi la şcoala online. Astfel, tabletele au înregistrat o creştere de peste 176%, laptop-urile 67%, urmate de PC-uri cu 48%. O creştere considerabilă s-a observat şi la accesoriile şi produsele complementare IT, precum imprimante, mouse, tastaturi sau camere web, acestea înregistrând creşteri de peste 70%.
Piaţa de televizoare a scăzut ca număr de unităţi, însă s-a observat o creştere a vânzărilor pe tehnologii avansate. Astfel, QLED / OLED au înregistrat o creştere de peste 33% şi televizoarele cu diagonale mari, de peste 65", au crescut cu 42%.
"Oamenii au cumpărat produse de calitate mai bună, care să le oferte experienţe cât mai apropiate de cele din trecut. În cazul televizoarelor, dacă mulţi cumpărau înainte televizoare SMART, dar nu cu diagonale foarte mari, pentru că exista cinema-ul şi era deschis oricând, acum lucrurile s-au schimbat. Cinema-urile din mall s-au transformat în cinema-urile de acasă, iar pentru a reda experienţa din mall, oamenii aveau nevoie de televizoare de calitate, cu ecrane de dimensiuni cât mai mari", declară Ovidiu Nicuşan, Director de Marketing.
În 2020, Flanco şi-a păstrat echipa, efectuând doar optimizări punctuale şi transferuri din zona offline în zonele importante şi solicitante ale business-ului - online, logistică. Compania a încheiat anul cu acelaşi număr de angajaţi pe care îl înregistra şi la 31 decembrie 2019.