Retailerul offline (n.r. vânzări în magazine) Flanco, controlat de omul de afaceri Iulian Stanciu, a obţinut în 2012 o cifră de afaceri de 137 milioane de euro, înregistrând un avans de 25% al afacerilor, comparativ cu anul precedent, a declarat, ieri, Violeta Luca, CEO-ul companiei.
Totodată, retailerul electro-IT a obţinut o cotă de piaţă de 13% în 2012, devenind al doilea retailer offline din România, urcând o poziţie în topul celor mai mari jucători din industrie.
Violeta Luca explică cum a reuşit compania pe care o conduce să obţină aceste cifre: "Rezultatele obţinute confirmă faptul că modelul nostru de business şi strategia de poziţionare alese sunt oportune şi ne diferenţiază pe o piaţă în care eroziunea preţurilor şi strategia < copy-paste > au fost singurele metode de stimulare a vânzărilor din ultimii ani". Oficialul Flanco a mai spus că avansul de 25% al cifrei de afaceri a fost obţinut şi graţie investiţiilor în modernizarea reţelei de magazine, în dezvoltarea echipei şi în managementul portofoliului de produse.
Creşterea veniturilor Flanco din 2012 a fost una mai accelerată, raportându-ne la evoluţia generală a pieţei electro-IT, care, potrivit estimărilor interne Flanco, a urcat cu 5% anul trecut. Violeta Luca a detaliat: "Piaţa electro-IT din România a avut o evoluţie frumoasă în 2012. Nu mai vorbim despre vremurile când creşterile anuale erau de două cifre, dar, comparativ cu piaţa vest-europeană care a înregistrat un avans de numai 0,2%, suntem norocoşi".
Dintre produsele din magazinele Flanco, cele mai vândute în 2012 au fost televizoarele, care au ocupat între 15-20% din totalul vânzărilor, a precizat domnia sa.
• Investiţii de 2,5 milioane de euro, în 14 magazine
Anul trecut, Flanco a fost cu ochii şi pe noi spaţii pentru viitoarele magazine, opt locaţii fiind deschise în Cluj, Iaşi, Ploieşti, Sibiu, Oradea, Câmpina, Deva şi Târgovişte. De asemenea, retailerul a făcut investiţii şi în şase din vechile magazine deţinute, în modernizare, remodelare şi extindere. Investiţii cumulate la nivelul locaţiilor Flanco au fost de 2,5 milioane de euro, potrivit CEO-ului companiei.
În prezent, firma deţine 78 de magazine la nivel naţional, în 50 de oraşe, cu o suprafaţă totală de peste 44.500 metri pătraţi. Reţeaua magazinelor Flanco cuprinde 84% locaţii în spaţii comerciale, în vreme de 16% din spaţii sunt amplasate stradal.
"Dacă în ceea ce priveşte cifra de afaceri şi cota de piaţă Flanco este pe locul doi în topul celor mai mari retaileri, în privinţa randamentului vânzărilor/metru pătrat suntem pe locul unu, acesta fiind un indicator extrem de valoros pentru o companie care îşi doreşte în primul rând să fie rentabilă şi eficientă", a explicat Violeta Luca.
Astfel, pe o suprafaţă totală de vânzare mai mare cu 10% decât în anul 2011, compania a înregistrat vânzări mai mari cu 25%, crescând rentabilitatea vânzării/metru pătrat la peste 3.200 de euro.
• Violeta Luca: "Nu am mai făcut angajări sezoniere"
Odată cu numirea domniei sale la vârful companiei în 2012, Violeta Luca a implementat şi propriile strategii, foarte multe schimbări fiind realizate la nivelul întregii echipe Flanco. Aşadar, pe lângă o evaluare care i-a pus împărţit pe angajaţi în patru "bande", compania a investit masiv în pregătirea acestora, alocând 350.000 de euro pentru dezvoltarea profesională a celor 900 de salariaţi. "Bugetul alocat dezvoltării angajaţilor a fost unul mare, dar considerăm această cheltuială o investiţie", a precizat şefa Flanco.
Totodată, Violeta Luca a hotărât ca obiceiul retailerilor de a face angajări sezoniere în ultima parte a anului, când vânzările generează circa 30% din cifra de afaceri pe un an, să nu mai fie urmat de Flanco. În medie, angajaţii Flanco din magazine au o vechime de 3,5 ani în firmă, în vreme ce la nivel de suport şi management, angajaţii au o experienţă de circa cinci ani, a mai spus Violeta Luca.
• 2013 - un an cu creştere lentă
După o infuzie de capital social de 3,1 milioane de euro în 2012 a acţionarului Iulian Stanciu, care este şi directorul general al magazinului online eMAG, capitalul social Flanco este acum de şapte milioane de euro.
Dezvoltarea retailerului în acest an, din punct de vedere al cifrei de afaceri, este descrisă de Violeta Luca ca una lentă, obiectivele pentru cifra de afaceri fiind mai mici decât cele rezultatele din 2012. Aşadar, CEO-ul Flanco se gândeşte la o cifră de afaceri în creştere cu 15%, de până la 157 de milioane de euro. Cota de piaţă pe care o aşteaptă cei de la Flanco în acest an ar trebui să urce cu 1% comparativ cu anul precedent, până la 14%.
În ceea ce priveşte evoluţia pieţei locale de electro-IT, conducătorul firmei nu crede că evoluţia pieţei va depăşi o creştere de 5%. Tot pe piaţa electro-IT locală din acest an, Violeta Luca estimează va avea loc o competiţie acerbă, în contextul actual, în care s-au anunţat mai multe schimbări (chiar şi fuziuni) în rândul retailerilor.
Reprezentanţii companiei cred că nu vor inaugura mai mult de cinci locaţii în anul în curs, iar primele două contracte sunt deja semnate, viitoarele magazine urmând a fi deschise în centrele comerciale din Ploieşti (proiect dezvoltat de AFI Europe) şi Bucureşti (n.r. în Promenada Mall, proiect înaintat de Raiffeisen Evolution). Pe lângă locaţiile anunţate, Flanco va remodela 20 de magazine în acest an, bugetul alocat ridicându-se la două milioane de euro.
În prezent, Flanco vinde 5% din produsele din portofoliu în mediul online, prin intermediul site-ului companiei. Violeta Luca spune că în mediul online, portofoliul Flanco cuprinde 12.000 de articole, în vreme ce magazinele fizice însumează circa 6.000 de produse. Planurile din acest an ale companiei vizează şi schimbări în gama de produse, mare parte din dvd-uri sau radiouri urmând a fi scoase, produse din gama audio (căşti) luându-le locul.