"Flanco Retail" estimează o creştere a cifrei de afaceri cu 5%, în acest an, investiţiile planificate fiind de 8,2 milioane lei. Din această sumă, aproximativ 60% va fi direcţionată către deschiderea de magazine noi, relocări şi reamenajări, 20% către platforme on-line şi software, iar 20% spre training-uri şi dezvoltarea abilităţilor manageriale.
Vânzările "Flanco Retail" au ajuns la 917 milioane de lei în anul trecut, cu 18% peste nivelul înregistrat în 2015, ceea ce reprezintă aproape dublul mediei de creştere a pieţei, de aproximativ 9,2%, conform rezultatelor GfK Temax, se arată în raportul prezentat de către companie într-o conferinţă de presă.
Dragoş Sîrbu, CEO în cadrul Flanco Retail, a subliniat că estimările făcute pentru 2017 au în vedere devalorizarea monedei naţionale şi creşterea inflaţiei: "Flanco Retail şi-a calculat bugetul luând în calcul o devalorizare a cursului monedei naţionale faţă de euro de 10-12%. În plus, ne aşteptăm la presiuni inflaţioniste, de până la 7%, care vor afecta vânzările de produse".
Conducerea Flanco a subliniat că fiecare magazin este privit ca un centru de profit independent.
"Ne uităm la fiecare magazin în parte, ne uităm la fiecare centru de profit pe care îl avem şi găsim sau nu argumente pentru care să fim sau să nu fim într-un oraş sau într-un mall. Pe aceasta se bazează şi decizia noastră de a mai deschide sau de a mai închide din locaţii", a declarat Dragoş Sîrbu.
Astfel, Flanco vizează deschiderea de 10-12 magazine în 2017, în cinci cazuri dintre acestea contractele fiind deja semnate.
De asemenea, se are în vedere şi închiderea a cel puţin două magazine, principalul motiv fiind chiriile aberante practicate de unele mall-uri, în special din provincie.
Reprezentanţii companiei au mai explicat că, dacă în general, în ultimii ani primul trimestru s-a dovedit a fi foarte bun pentru piaţa electro-IT, anul 2017 a fost destul de slab. În opinia lor, principalele cauze au fost date de frigul din ianuarie, mişcările de stradă din februarie precum şi valoarea mare a cheltuielilor de întreţinere pentru perioada de iarnă.
Investiţiile companiei au fost de 14,3 milioane lei, în 2016, în creştere cu 35% faţă de anul precedent, peste 70% din această sumă fiind alocată deschiderilor de spaţii noi, relocărilor şi reamenajărilor. Astfel, Flanco a des-chis 25 de magazine în anul 2016, dublu faţă de 2015, ajungând la un total de 122 de spaţii în toată ţara.
De asemenea, compania a investit aproximativ 3 milioane de lei în dezvoltarea sistemului şi platformelor IT, în condiţiile în care creşterile pe online au fost de 32% trafic şi 46% vânzări faţă de 2015.
Dragoş Sîrbu a arătat că, din perspectiva comportamentului clienţilor, se observă creşterea gradului de educare şi rafinarea preferinţelor: "Cele mai mari creşteri ale vânzărilor le-au înregistrat produsele high-end, clienţii căutând tot mai mult tehnologii şi specificaţii avansate, pe toate segmentele, de la televizoare şi electrocasnice mari, la telefoane şi electrocasnice mici".
Astfel, în 2016, vânzările de televizoare 4K au avut o creştere valorică la nivel de piaţă de 127%, cele smart de 26%, iar televizoarele cu diagonale mari, de peste 60 de inch, au crescut, valoric, cu 55%, în condiţiile în care, creşterea întregii categorii a televizoarelor a fost de doar 22%, faţă de 2015.
"În ceea ce priveşte categoria electrocasnicelor mari, cele mai importante creşteri sunt în zona incorporabilelor, semn că tot mai mulţi dintre consumatori acordă o atenţie sporită amenajării moderne a locuinţei şi confortului", a mai subliniat Sîrbu.
Astfel, vânzările maşinilor de spălat vase au crescut per total cu 40% faţă de 2015, în timp ce vânzările celor incorporabile au avut o creştere de 46%. O creştere mare au avut-o uscătoarele de rufe, cu peste 76% la nivel valoric, comparativ cu 2015, în timp ce, pentru segmentul maşinilor de spălat, care s-a apreciat per total cu 18%, cea mai mare creştere, de 76%, au avut-o cele din categoria celor de capacitate mare, egală sau peste 8 kg.
Şi vânzările înregistate în categoria electrocasnicelor mici reflectă preferinţa consumatorilor pentru produse mai sofisticate. Astfel, aspiratoarele de tip stick au crescut cu 80% în 2016 faţă de anul anterior. Dacă vânzările segmentului maşinilor de călcat s-au apreciat cu doar 10%, în cadrul acestei categorii s-a observat o creştere puternică, de 90%, a staţiilor de călcat şi a produselor care au eficienţă mai mare, se folosesc mai uşor şi oferă mai mult timp liber utilizatorului.
Pentru segmentul telecom, a crescut preferinţa clienţilor pentru dis-play-uri mari, de 5,5 inch şi pentru memorii RAM şi interne puternice.
O altă preferinţă tot mai accentuată ce se remarcă în rândul consumatorilor este cea legată de un stil de viaţă sănătos.
"Tot ce ţine de gătitul bio creşte foarte mult. Grătarele de grădină, grătarele cu aburi, blenderele (...) practic, tot ce ţine de bio creşte", a mai subliniat domnul Sîrbu.
Pe acest segment, cele mai importante creşteri, de 60% valoric, au avut blenderele de masă şi cele sport, ce pot fi luate la purtător.
În opinia reprezentanţilor companiei, aceste creşteri au apărut şi pe fondul gradului de penetrare tot mai mare a internet-ului. Astfel, conform datelor GFK, INS, GpeC, aproximativ 92% din persoanele incluse în categoria de vârstă 16-34 de ani utilizează Internet-ul zilnic, în timp ce 70% dintre persoanele cu vârste între 16-74 de ani au folosit internetul în 2016, cu 1,2% mai mult decât în 2015. Gradul de penetrare al smartphone-urilor a fost de 70% în 2016, înregistrând o creştere de 50% faţă de anul anterior. Conform datelor prezentate, în România există, 11,2 milioane de utilizatori internet, gradul de penetrare fiind de 58%.
În acest context, valoarea cumpărăturilor on-line efectuate în România în 2016, a depăşit 1,8 miliarde euro, excluzând serviciile, având o creştere de 30% faţă de anul 2015. Valoarea medie a cumpărăturilor on-line a fost de 5 milioane de euro/zi, cumpărătorul din această categorie făcând, în medie, 8,4 achiziţii/an.
Alţi factori relevanţi au fost stabilitatea cursului de schimb leu-euro, creşterea veniturilor în sectorul public, Jocurile Olimpice de la Rio şi Euro 2016, dobânda scăzută la depozite (1,7%) şi la conturile de economii (2%).
În ceea ce priveşte evoluţia pieţei Electro IT din România în 2016, conform unui studiu GfK Temax, IT-ul a fost singura categorie ce a suferit o depreciere, în cuantum de 15%. Electronicele au crescut cu 20,3%, segmentul telecom cu 12%, electrocasnicele mari cu 21%, iar cele mici cu 20%.
La finalul anului 2016, Flanco avea magazine în 74 de oraşe, cu o suprafaţă netă de 64,3 mii metri pătraţi, 1502 angajaţi şi aproximativ 2,2 miloane de clienţi.