Reprezentanţii Fondului Proprietatea (FP) au prezentat astăzi strategia pentru listarea la bursă a unei părţi din pachetul de acţiuni pe care fondul îl deţine la compania Hidroelectrica şi au menţionat că insistă pentru listarea duală - pe BVB şi pe o bursă din străinătate - a societăţii respective.
"Listarea duală a companiei Hidroelectrica este necesară deoarece reprezintă cel mai mare IPO al unei companii româneşti realizat vreodată, depăşind de mai multe ori ca valoare IPO-ul Electrica şi potenţial depăşind de peste 10 ori valoarea celui mai ridicat IPO efectuat exclusiv pe BVB (Digi Communications). (...) Din exemplele Romgaz, Electrica, OMV Petrom şi Fondul Proprietatea, se poate observa cu uşurinţă că lichiditatea se transferă întotdeauna către BVB, pe măsură ce noii investitori instituţionali străini capătă încredere şi înţelegere a pieţei de capital româneşti. (...) Listarea duală ar trebui privită ca o decizie tehnică pentru a asigura succesul IPO-ului şi de minimizare a riscului. Este şi o oportunitate de a atrage noi investitori în companiile româneşti. Listarea duală transmite şi un mesaj de deschidere a mediului de afaceri românesc faţă de capitalul internaţional. Având în vedere dimensiunea IPO-ului şi relevanţa activului în spaţiul european al producătirlor de energie din surse regenerabile, IPO-ul Hidroelectrica ar trebui să genereze interes semnificativ pentru o gamă largă de investitori, suplimentar faţă de investitorii care investesc deja în România sau în regiune. Chiar şi după standardele europene şi internaţionale, IPO-ul Hidroelectrica ar reprezenta o tranzacţie foarte amplă ca dimensiune. Având în vedere că se aşteaptă ca dimensiunea tranzacţiei să depăşească 2 miliarde euro, băncile ar fi foarte îngrijorate de riscul tranzacţiei dacă listarea s-ar realiza doar pe BVB. În universul investitorilor focusaţi pe tematica ESG (mediu, social, guvernanţă corporativă), mulţi dintre acestia sunt restricţionaţi în a investi în afara principalelor pieţe bursiere europene. Alţi investitori specializaţi, s-ar putea confrunta în cazul unei listări doar la BVB cu diferite niveluri de restrictii din partea brokerilor / custozilor lor principali (prime brokers), în baza unor considerente privind riscul de ţară respectiv moneda în care are loc investiţia. Listarea pe o piaţă internaţională va susţine în mod decisiv tranziţia BVB către statutul de piaţă de capital emergentă. După finalizarea IPO-ului, valoarea cea mai mare a tranzacţiilor (lichiditatea) va fi pe BVB, şi, de asemenea, o parte semnificativă a investitorilor care au participat iniţial în cadrul listării internaţionale isi vor transfera detinerilor la BVB", se arată în materialul prezentat astăzi de reprezentanţii Fondului Proprietatea.
Ei mai susţin că pentru un IPO de succes, cererea brută reprezentată de valoarea cumulată a ordinelor plasate de investitori într-un IPO este necesar să fie de două sau trei ori dimensiunea actuală a IPO-ului (cererea alocată). Un IPO de succes oferă o evaluare corectă a companiei, şi susţine preţul acţiunii companiei odată ce compania este listată.
"Pentru IPO-ul a 15% din Hidroelectrica, acest lucru înseamnă că este necesar să generăm din partea investitorilor o cerere brută pentru acţiunile Hidroelectrica de peste 6 miliarde dolari. Când analizăm precedentele în cazul IPO-urilor pe piaţa din România şi pe alte pieţe de frontieră, singurele tranzacţii cu valori ce depăşesc 500 milioane euro au fost ale companiilor listate pe pieţe externe sau care au beneficiat de o listare duală (în principiu prin GDR-uri la Londra). (...) Evaluarea potenţial mai mare a Hidroelectrica printr-o listare duală va aduce beneficii Guvernului României, precum şi acţionarilor Fondului Proprietatea, inclusiv celor 8000 de investitori individuali români şi fondurilor de pensii româneşti cu peste 8 milioane de participanţi", afirmă reprezentanţii Fondului Proprietatea.
Ei susţin că listarea Hidroelectrica, de exemplu la bursa din Londra, ar reprezenta un succes, deoarece compania românească ar fi foarte vizibilă fiind cel de-al treilea mare producător de energie electrică de la London Stock Exchange.
Guvernul României şi-a asumat prin PNRR, finalizarea listării a cel puţin 15% din acţiunile Hidroelectrica până la 30 iunie 2023. Din păcate, legea 173/2020 a suspendat pentru doi ani (până în august 2022) pregătirile IPO-urilor, deoarece interzice orice modalitate de privatizare (fie prin vânzarea acţiunilor statului, fie prin creşterea capitalului, care ar conduce la o reducere a deţinerii statului într-o companie).
Listarea companiei la Bursa de Valori poate fi realizată pe baza unei oferte publice iniţiale ale acţiunilor Fondului Proprietatea în Hidroelectrica, astfel încât statul Român să nu îşi reducă nivelul participaţiei în companie. În calitate de vânzător al acţiunilor, reprezentanţii FP susţin că fondul se poate asigura că minimum 50% din acţiuni să fie alocate investitorilor de pe BVB.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.04.2022, 13:08)
Din pacate aproape toate argumentele fp sunt valide. Asta se intampla pt ca bvb s a invatat sa traiasca doar din abb-uri, prograne de rascumparare, oferte de cumparare si sa isi ascunda lichiditatea reala modesta in spatele unor comunicate atat de funny.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.04.2022, 13:54)
e tare asta cu FP insista cu listarea duala...e ca si cum spui ca proprietarul insista sa-si vanda casa sau masina. FP isi vinde pachetul de actiuni pe care il detine unde vrea si cum vrea ca sa realizeze vanzarea. Indiferent ca-i place cuiva sau nu, altfel notiunea de proprietar devine zero daca nu are libertate totala de decizie.
dar, hidro la londra va face valuri la inceput, dupa care nu stiu cat de lichida va fi actiunea. problema e alta, hidro din Romania inseamna emerging markets, nu stiu cum e perceputa asta pe bursa din londra, in niciun caz nu ar fi un titlu de interes pentru piata principala, iar pe aim o sa ramana parcata acolo ca electrica sau ca ad pharma mai demult.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.04.2022, 15:14)
Eh, na. Doar că FP e minoritar și dacă nu e de acord majoritatea nu se listează pe nici o bursă. Listarea aduce obligații și pentru firma. Evident, FP îsi poate vinde individual din acțiuni însă nu pe bursă. Ce e așa greu de înțeles?
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.04.2022, 09:27)
Angajat FP?
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.04.2022, 14:09)
sa vedem la cat o listeaza... oricum la pomul laudat sa nu te duci cu sacul.
4. fără titlu
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 21.04.2022, 15:16)
NU!
Hidro ar trebui listat strict pe BVB pentru a atrage fonduri externe aici in Romania.
E nevoie de cresterea lichiditatii inclusiv prin masuri de acest gen (listari unice pe BVB, nu si in alta parte prin certificate).
Daca strainii vor sa aiba expunere pe Romania trebuie sa vina aici, pe BVB !
Deja GS (Goldman Sachs) a intrat aici in Romania prin achizitia unei divizii de investitii a NN , ceilalti ce naiba mai asteapta sa intre in Romania ?!!??!
Listarile MARI ale Romaniei trebuie facute strict aici, in Romania !
Ei sa vina la noi (tara cu randamentele cele mai inalte din lume , anual! ) nu noi sa mergem la ei !
Dixit!
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 21.04.2022, 15:18)
doar o viziune plina de forta si putere ca cea de mai sus va modifica mediul pietei de capital locale ... viziunile minore si marginale (ca cele puse in practica pana acum) nu ne duc nicaieri !
e nevoie de forta bruta in deciziile luate pentru a aduce o schimbare reala pe piata de capital romaneasca!
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Warren Buffett în data de 21.04.2022, 16:29)
eu zic ca trebuie sa fim pragmantici, sunt atatia ani de cand se amana. sa se faca odata listarea asta, chiar si duala, sa intram in MSCI Emerging si apoi mai vedem. isi vinde si statul o bucata din participatie, face HDR un SPO etc. dar prima oara sa o vedem listata. maine-poimaine se schimba iar guvernul si apare vreun Razgandiceanu
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 21.04.2022, 17:50)
draga WB
nu exista " apoi mai vedem" ... are masa critica Hidro... a o lista pe mai mutle piete ofera vizibilitate pt fondurile externe din locuri asa-zis " safe" ... NU! Trebuie adusi aici in Romania cu forta!
doar o listare unica aici in Romania ar face chestia asta!
trebuie adusi cu forta aici!
Deja Romania a atras atentia in anii trecuti cu dividendele monstruos de mari (fata de alte piete). Acum e nevoie sa monetizam si sa capitalizam semnalul dat prin dividende in anii trecuti pentru exterior!
De ce crezi ca a venit GS (Goldman Sachs) in Romania ? Ca se plictiseau ? Nu.
Au venit ca au simtit miros de friptura!
Trebuie sa mutam centrul de greutate pe Romania si sa ne depasim complexele de inferioritate!
Altfel ramanem continuu " anexa" altor piete!
Eu sustin listarea unica pe piata BVB, cu marketizarea puternica in medii externe (ex: reuters, bloomberg, marketwatch, etc).
E nevoie sa incepem masurile agresive de atragere a capitalului extern in Romania! Altfel o sa continuie sa se joace maharii cu certificate pe pietele asa-zis " safe" . Si BVB tot mica o sa ramana!
Trebuie sa mutam adevaratul centru de greutate pe Romania!
Vor friptura?
Eh, atunci friptura adevarata e in steak-house-ul numit ROMANIA ! nu livram la pachetel pentru acasa! :))
Dar nu doar Hidro! E nevoie de un pachet masiv constituit din 5-15% din hidro si din altele (cec, sarea, posta,etc - cel putin 10 sau 20 companii) - si trebuie lansat in salve succesive la fiecare 2-4 saptamani in a doua jumatate a pietei bear tocmai pentru a constitui " propteaua" de ridicare a pietei locale de capital (in trim 4/2022 - trim 1/trim2 2023).
Cu marketizare masiva in mediile de specialitate!
Urcarea locala a lichiditatii din sursa externa evident va antrena efecte secundare pozitive de lichiditate si pe celelalte titluri (deja listate) !
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.3)
(mesaj trimis de Warren Buffett în data de 21.04.2022, 17:53)
fiecare cu abordarea lui. eu prefer vrabia din mana. Goldman Sachs nu "a venit in Romania", GS a preluat NN Capital Partners la nivel global si cum aia aveau business in Romania, au preluat si business-ul de aici
4.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 21.04.2022, 17:56)
ok, am uitat sa zic o informatie de insider - eu stiu de la amici care lucreaza la NN ca au in plan injectii de capital si dezvoltarea interna, aici in Romania.
deci GS nu a luat la pachet toata reteaua NN si gata... fiecare nucleu NN din fiecare stat va fi tratat diferit. Romania are un loc special pe lista GS... din motive de friptura :) ... dividende adica.
4.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.5)
(mesaj trimis de Warren Buffett în data de 21.04.2022, 18:25)
ai grija la insiderii astia, am mai vorbit si eu cu insideri de pe la diverse companii si in final s-a dovedit ca habar nu aveau despre ce vorbeau. GS a preluat active in management de ~350 miliarde de EUR de la NN Investment Partners. NN IP Romania are active de... 1.7 milioane de EUR. raman la parerea mea. pana la "injectiile" GS eu prefer sa vad HDR listata si incheiat un never ending story
4.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.6)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 21.04.2022, 18:32)
ok, :) eu prefer sa vad Romania maturizandu-se si intelegand ca trebuie sa invete sa se vada pe sine ca centrul de greutate cand vine vorba de propriile companii cu greutate (gen Hidro).
uita-te ce a zis anonimul de la 5.
cred ca zis-o mai bine ca mine.
moda listarilor duale nu ne avantajeaza " a la long" .... cam deloc!
ne scoatem asset-urile " in public" , dar lichiditatea e tot pe la altii , noi ramanem uscati
4.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.7)
(mesaj trimis de Warren Buffett în data de 21.04.2022, 18:40)
voi fi de acord cu abordarea ta dupa ce intram in MSCI. iar ca sa intram in MSCI avem nevoie neaparat de listarea HDR, alta nici listata, nici nelistata inca nu ne aduce acolo prea curand (poate Dedeman, dar nu vor sa se listeze). lichiditatea pe LSE a celor listate dual este aproape zero, lichiditatea este pe BVB
4.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.04.2022, 23:35)
stai linistit asazisu vali e un tip care scrie, nu are. nici un insider sau dar de la Domnul...
4.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.9)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 22.04.2022, 00:38)
ce sa zic...din nou prostii scrise de anonimi...acum ce vrei sa-ti dau nume si prenume si numar de telefon si pozitie ocupata pentru sursele mele ?!?
4.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.10)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.04.2022, 02:58)
Ceea ce scrii tu sunt si ele tot prostii scrise de anonimi.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.04.2022, 16:02)
Daca nu am fi avut fondurile de pensii romanesti, as fi fost de acord cu FP.
Avem destui bani in banci si lichiditati in conturile investitorilor actuali, care nu au unde sa fie plasati si umfla imobiliarele degeaba. Doar de aici s-ar suprasubscrie oferta. Nivelul de bogatie al romanilor este mult mai mare comparativ cu 10 ani in urma, cand s-au listat celelalte utilitati, deci resurse si disponibilitate
de a investi exista.
Actiunile vandute in special la Londra se vor tezauriza, nu vor avea nici un aport in formarea pretului si a lichiditati saptamanale sau lunare.
Asta ar fi ultima sansa de a diversifica investitorii la bvb, iar daca exista asteptari de venire a unora la bvb doar pe motiv ca Hidro este listata la Londra, cred ca sunt nerealiste.
Franklin Templeton isi urmareste interesul de a lichida FP si de a se retrage de la bvb, deci nu se complica.
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.04.2022, 16:35)
Comentariu lucid.
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 21.04.2022, 17:54)
" Avem destui bani in banci si lichiditati in conturile investitorilor actuali, care nu au unde sa fie plasati si umfla imobiliarele degeaba."
complet de acord cu ce ai zis mai sus si in general cu tot comentariul - am aceeasi pozitie cu tine.
E nevoie sa ii agatam si sa ii tragem cu forta aici in Romania, listarea pe piete multiple va pastra BVB subdezvoltata ! Ne ratam sansa si e mare mare pacat!
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.04.2022, 18:44)
degeaba "insista" FP. Este minoritar. Punct. Si restul sunt .... detalii, adica gargara si marketing profesionist.
Subiectul real este dezvoltarea BVB, implicit dezvoltarea Romaniei. Daca strainii vor sa cumpere, s-ar putea sa aiba o problema. Este o firma romaneasca, un proiect creat pentru romani. Sa nu ne imbatam cu apa rece.
Si cu atat va fi mai mare problema pentru englezoi, care au iesit din UE. Problema lor, nu ne trebuie banii lor pentru nimic in lume.
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.04.2022, 18:47)
chiar ar fi interesant de vazut un IPO la modul "95% pentru cetateni romani, 5% pentru straini". Vor striga multi ca nu e fair, dar vor fi doar voci de ipocriti.
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 21.04.2022, 19:30)
da, corect
6.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.04.2022, 22:27)
Corect!
7. de ce nu o listam la Frankfurt
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 21.04.2022, 21:19)
pe langa faptul ca nu se mai afla in Uniunea Europeana bursa de la Londra este mai mult pe titluri financiare si nu tehnologie.
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.04.2022, 00:12)
dupa ce o listam la franc-furt, ne trezim cu presiuni externe in diverse contexte sa vanda guvernul si ce mai are la hidroelectrica, iar capitalul european va fi la primire
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.04.2022, 07:46)
Dacă o listează și la Londra, care nici macar nu e in UE, la BVB vor fi alocate sub 10% din acțiuni. Deci iar se va ajunge la o rată de alocare de sub o acțiune la 10 subscrise, cum a fost și la celelalte IPO-uri, cu credite de miliarde de euro luate de la bănci pentru subscriere. Cei care vor subscrie cu banii proprii vor primi câteva acțiuni, in aceeași bătaie de joc.
9. Hidroelectrica listata numai in Romania
(mesaj trimis de anonim în data de 22.04.2022, 08:41)
Londra nu mai este in U.E.
Nu sunt 6 mld euro in Romania?
Sunt 6 mld euro in Romania
Fondurile de pensii private cat si romanii detin aceasta suma.
F P isi maximizeaza profitul pentru acordarea de dividende si bonusuri conducerii.
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 22.04.2022, 10:49)
de acord.
fondurile de pensii private si alte vehicule investitionale stiind din timp momentul listarii pot in mod evident sa asigure rezerve pentru momentul listarii cat sa fie asigurata subscrierea strict pe plan local de "n " ori peste nivelul ofertei ... nu asta e problema.
si , dupa cum am mai zis: listari masive doar in Romania.
daca fondurile externe , straine vor friptura buna TREBUIE sa intre si sa activeze in Romania.... circul cu certificate de investitie la Londra sau in alte parti TREBUIE inchis .... Romania nu are mai multe Hidro sau mai multe CEC... oportunitatea trebuie stoarsa la maxim strict in interes intern, romanesc!
Nu se poate si cu castigurile in buzunar si plasati in zone asa-zis "safe".... vor bani? vor dividende ca la nebuni ? OK, ATUNCI VOR VENI IN ROMANIA! E o balanta risk-reward, nu ?
10. Listare hidroelectrica = furt
(mesaj trimis de Investitor bvb în data de 22.04.2022, 11:55)
Deja au fost furate 20% (FP) din acțiuni. Hidroelectrica este foarte profitabila, își poate permite orice investiții, oriunde. Statul încă mai primește 80% din profit și ar trebui sa răscumpere imediat și restul acțiunilor. Un stat falimentar/falimentat condus de banditi/tradatori/incompetenț i poate vinde tot ce deține, termina banii foarte repede și rămâne și cu datoriile.