Fondul Proprietatea (FP) a declarat că este îngrijorat de reluarea procedurii de aprobare în Parlament a proiectului de lege pentru modificarea Ordonanţei de Urgenţă privind plafonarea chiriilor pentru terenurile porturilor. Fondul declară că: ,,Dacă va fi adoptată, legea va fi extrem de nocivă pentru toate administraţiile portuare din România, precum şi pentru bugetul de stat al României, conducând, numai în cazul Portului Constanţa, la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro", conform unui comunicat de presă trimis Redacţiei de FP.
Nivelul chiriei pentru terenul portuar şi infrastructura utilizate de operatori care refuză să încheie contracte de închiriere, va fi plafonat pentru 10 ani la nivelul plătit în prezent pe baza contractelor pentru utilizarea domeniului portuar, potrivit proiectului de lege. În Portul Constanţa, chiria variază între 0,22 şi 0,36 lei pe metru pătrat pe lună, conform sursei.
Fondul Proprietatea precizează că: ,,Cele mai multe dintre aceste contracte au fost încheiate acum 10-15 ani, fără licitaţie publică, în circumstanţe lipsite de transparenţă, iar valorile plătite au rămas în mare parte neschimbate de atunci. Comparativ, terenul disponibil pentru activităţi logistice şi industriale în zone mai puţin atractive şi cu acces mai redus la infrastructură din jurul marilor oraşe ale României este închiriat la preţuri de câteva ori mai mari decât cele care ar urma să fie plătite în Portul Constanţa, dacă legea ar intra în vigoare".
Greg Konieczny, CEO al Fondulului Proprietatea şi Manager de Portofoliu, a declarat: "Îngheţarea chiriilor la preţul minim din prezent pentru următorii 10 ani va conduce la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro doar în cazul Portului Constanţa, reprezentând un precedent periculos prin faptul că o lege stabileşte în mod direct preţurile contractuale între două entităţi juridice. Aceşti bani ar putea fi folosiţi mult mai bine pentru proiectele de investiţii ale porturilor României decât să creeze beneficii nejustificate unor operatori privaţi".
Proiectul de lege a fost re-examinat şi aprobat prin procedură de urgenţă de Senat pe 15 mai, în ciuda faptului că proiecul a fost declarat neconstituţional de către Curtea Constituţională pe 28 Februarie 2017.
Fondul Propritatea crede că: ,,Legea va conduce la o încetinire a procesului de dezvoltare a porturilor. Aceasta din cauza faptului că mulţi dintre actualii operatori care nu doresc sau nu au puterea financiară să investească în noi facilităţi sau pentru recondiţionarea celor existente, vor avea şi mai puţine motive să renunţe la terenul pe care îl ocupă momentan în baza unor chirii extrem de mici în zone foarte atractive ale porturilor, oprind astfel accesul în porturi a altor operatori, care deţin mijloacele prin care ar putea să dezvolte porturile mai repede".
Legea stabileşte înfiinţarea un Consiliu de Supraveghere sub autoritatea Consiliului Concurenţei, care să fie responsabil de toate tarifele practicate de către porturile din România şi care să medieze neînţelegerile dintre administraţiile portuare şi operatorii portuari. Acest fapt duce la transferul puterii de decizie din responsabilitatea administraţiilor portuare şi a instanţelor de judecată către acest organism, ale cărui responsabilităţi şi atribuţii nu sunt clar definite în proiectul de lege, potrivit comunicatului.
Fondul Proprietatea consideră că: ,,Acordarea prin lege a dreptului de a emite decizii cu caracter obligatoriu fără a determina ce tip de decizii se pot lua de către Consiliul de Supraveghere sau fără a specifica procedura prin care aceste decizii se pot ataca, ar putea duce la emiterea unor reglementări neclare sau la depăşirea cadrului legal de către o asemenea instituţie. Consiliul va lua decizii şi, concomintent, va avea competenţa de a judeca toate plângerile depuse împotriva aceloraşi decizii, bucurându-se astfel de puteri discreţionare".
Reprezentanţii fondului susţin că: ,,Legea pare să favorizeze operatorii portuari privaţi, oferindu-le drepturi excesive". Aceştia ar putea institui obligaţii pentru administraţiile portuare de a negocia contracte cadru cu asociaţiile patronale şi profesionale. Totodată, controlul anumitor activităţi ale administraţiilor portuare va fi făcut de către "specialişti externi" din cadrul asociaţiilor patronale şi profesionale, potrivit Fondului.
Fondul Proprietatea cere Camerei Deputaţilor să respingă această lege, din cauza impactului negativ asupra bugetului de stat şi activelor României, a prevederilor neconstituţionale şi a posibilelor consecinţe asupra administraţiilor portuare, cărora li se va nega dreptul să perceapă chirii pe baza regulilor unei economii de piaţă libere.