• Dacă, începând cu anul 2000, MEC a alocat pentru publicitate între şapte şi zece milioane de euro, în 2005 suma nu a depăşit un milion de euro
• MTCT a angajat, în 2005, publicitate de 40.697 de euro, după ce a avut, în 2004, un buget de peste două milioane de euro
• Ministerul Mediului a înregistrat o creştere semnificativă, de la 29.668 de euro în 2004, la 608.270 de euro în 2005
Fondurile de publicitate publică au scăzut dramatic, la un an după adoptarea procedurilor de alocare transparentă, de la 14,70 de milioane de euro în 2004 la 3,80 de milioane de euro în 2005, relevă un raport al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) lansat ieri. De asemenea, monitorizarea CJI, făcută în parteneriat cu Open Society Justice Initiative din New York, arată că procedurile care impun o mai mare transparenţă în achiziţiile de pu-blicitate sunt încă necunoscute sau ignorate atât de autorităţile publice, cât şi de jucătorii de pe piaţa media care nu ştiu să-şi apere interesele.
În cadrul unei conferinţe de presă, directorul CJI, Ioana Avădani, a atras atenţia, citată de Rompres, că acest subiect necesită o dezbatere "destul de aşezată", în condiţiile în care scăderea dramatică a bugetului pentru publicitate, cu aproximativ 11 milioane de euro, poate fi explicată fie prin faptul că, anterior adoptării procedurilor de transparenţă, instituţiile angajau publicitate inutilă, fie prin faptul că, după 2004, ele se tem să aloce publicitate chiar şi acolo unde ar fi cazul.
În acest sens, cea mai mare discrepanţă se observă la nivelul Ministerului Economiei şi Comerţului (MEC) şi la nivelul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT). Dacă, începând cu anul 2000, MEC a alocat pentru publicitate între şapte şi zece milioane de euro, cel mai mare buget fiind atins în 2004 (10.177.884 de euro), în 2005 suma nu a depăşit un milion (900.486 de euro). MTCT a angajat, în 2005, publicitate în valoare de 40.697 de euro, după ce a avut, în 2004, un buget de peste două milioane de euro.
Conform datelor oficiale furnizate de Guvern, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Ministerul Muncii şi Familiei şi Ministerul Sănătăţii nu au alocat în 2005 nicio sumă pentru publicitate. Doar Ministerul Mediului a înregistrat o creştere semnificativă, de la 29.668 de euro în 2004, la 608.270 de euro în 2005. Majoritatea banilor au fost cheltuiţi de Administraţia Naţională Apele Române, aflată în subordinea ministerului, arată raportul.
În condiţiile în care între diferite companii de media există suspiciuni reciproce privitoare la achiziţiile de publicitate, Ioana Avădani a subliniat faptul că rolul de "câine de pază" în aces-te chestiuni îl deţine Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), care poate fi sesizată ori de câte ori apare suspiciunea unei "licitaţii direcţionate". ANRMAP poate dis-pune refacerea procedurii de achiziţie în cazul în care constată abateri.
Raportul "Publicitatea de stat - un an de transparenţă" recomandă autorităţilor să publice anual o listă detaliată cu cheltuielile de publicitate, "ca un semn de bună-credinţă şi o dovadă de transparenţă", să îm-bunătăţească site-ul www.publicitatepublica.ro, pentru a face din el o reală platformă de comunicare şi monitorizare a domeniului şi să asigure răs-pândirea de bune practici în domeniu.