FP: Există riscul unor conflicte de interese pentru Drăgoi, Maurer şi Buşu în calitate de membri CR

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 22 decembrie 2010

FP: Există riscul unor conflicte de interese pentru Drăgoi, Maurer şi Buşu în calitate de membri CR

Bogdan Drăgoi, Monica Maurer şi Cristian Buşu, membri ai Comitetului Reprezentanţilor (CR) Fondului Proprietatea (FP), pot fi în conflicte de interese din cauza funcţiilor deţinute concomitent şi la Finanţe, principalul acţionar al Fondului, la Ministerul Economiei sau la companii din portofoliu.

Drăgoi este Secretar de Stat în Ministerul Finanţelor Publice, acţionarul principal al FP, şi deţine, în acelaşi timp, funcţia de membru al Consiliului de Administraţie al Hidroelectrica, companie din portofoliul FP, se arată în prospectul de listare a Fondului Proprietatea, citat de Mediafax.

În ceea ce o priveşte pe Monica George-Maurer, pot apărea conflicte de interese ca urmare a faptului că este consilier personal al Ministrului Economiei, iar Ministerul Economiei este acţionar majoritar al anumitor companii din portofoliul deţinut de FP. Totodată, Maurer este membru al consiliului de administraţie al OPCOM, sucursală deţinută integral de Transelectrica, şi al GDF Suez Energy Romania, ambele companii aflându-se în portofoliul Fondului.

Cristian Buşu s-ar putea afla în conflict de interese din cauza faptului că tatăl acestuia este membru în Consiliul de Administratie al firmei Delfincom S.A., din portofoliul FP.

"În cazul în care un membru al Comitetului Reprezentanţilor are, într-o anumită operaţiune, direct sau indirect, interese contrare intereselor Fondului Proprietatea, trebuie să îi înştiinţeze despre aceasta pe ceilalţi membri şi pe auditorii interni şi să nu ia parte la nicio deliberare privitoare la această operaţiune", se arată în prospectul de listare.

Un membru al CR are aceeaşi obligaţie dacă ştie că într-o anumită operaţiune sunt interesate soţul sau soţia sa, rudele ori afinii săi până la gradul al IV-lea inclusiv.

Totuşi, membrii CR pot participa la deliberări şi pot vota în cazul în care obiectul votului îl constituie oferirea spre subscriere către un membru sau către rudele acestuia de acţiuni sau obligaţiuni ale FP, acordarea de către un membru al CR sau de rudele acestuia a unui împrumut ori constituirea unei garanţii în favoarea Fondului.

Potrivit calendarului anunţat de administratorul FP, Franklin Templeton, Fondul va fi listat la Categoria I a Bursei de Valori Bucureşti cel mai probabil pe 25 ianuarie 2011.

La finele lunii noiembrie, Ministerul Finanţelor deţinea aproape 41,5% din capitalul social al FP.

Adoptarea unor legi care să încalce proprietatea privată se numără printre riscurile enumerate de FP

Adoptarea unor modificări legislative neconstituţionale cu impact negativ asupra FP figurează printre riscurile menţionate în prospectul pentru listarea societăţii, în care se spune că în ultimii ani au fost adoptate acte normative care nu au res­spectat dreptul de garantare al proprietăţii private.

Existenţa, funcţionarea, chiar şi structura iniţială a portofoliului Fondului Proprietatea (FP) sunt reglementate atât de legislaţia primară, cât şi de legislaţia secundară precum hotărâri de Guvern.

"În consecinţă, nu este exclus ca actualul cadru normativ să fie modificat într-o manieră care să afecteze în mod direct Fondul şi, pe cale de consecinţă, acţionarii aces­tuia. Acest risc este susţinut de evoluţia legislativă din ultimii ani care cuprinde o serie de legi care au modificat şi structura portofoliului Fondului", se menţionează în pros­pect.

Astfel de modificări legislative ar trebui operate cu respectarea principiilor constituţionale privind garantarea dreptului la proprietate privată.

"În pofida principiului descris anterior, numeroase cazuri în care structurile constituţionale relevante au luat decizii cât priveşte neconstituţionalitatea anumitor legi sunt o dovadă a faptului că nu se poate exclude riscul apariţiei unor modificări legislative cu un impact negativ asupra Fondului, modificări legislative adoptate cu încălcarea principiului constituţional menţionat anterior", se mai arată în prospect.

Acest risc a fost menţionat în pros­pect imediat după prezentarea riscurilor derivate din hotărâri emise de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) împotriva Româ­niei.

În 12 octombrie, CEDO a decis că Statul român va fi obligat ca în maximum 18 luni să schimbe legislaţia privind despăgubirile acordate în cazul imobilelor naţionalizate, după ce judecătorii Curţii au stabilit că modul în care sunt în prezent despăgubiţi foştii proprietari nu este eficient, cauzele similare de la Curte fiind sus­pendate.

În prospect se spune că modificările şi ambiguităţile sistemului de drept şi judiciar din România, care sunt într-o permanentă schimbare şi adesea prezintă neclarităţi, pot avea un impact negativ asupra Fondului.

"Această instabilitate legislativă şi aspectele neclare pot avea un impact dificil de anticipat asupra situaţiei financiare şi rezultatelor operaţionale ale Fondului. Factorii care duc la această instabilitate legislativă includ, printre altele, modificările repetate şi frecvente ale legilor, inclusiv ale acelora care au un impact direct asupra activităţii Fondului, aspectele neclare ale prevederilor incluse în diferite legi, aplicarea neunitară a acestora de către diferite autorităţi competente, ca urmare a noutăţii acestora, a neclarităţilor existente şi a absenţei unor interpretări formale unitare", se arată în document.

Având în vedere desele modificări ale legislaţiei, Fondul ar putea întâmpina dificultăţi în ceea ce priveşte respectarea noilor cerinţe legale.

"Efortul de adaptare continuă la reglementările legale în schimbare ar putea duce la costuri suplimentare semnificative, în timp ce posibilele modificări viitoare ale cadrului legal ar putea avea un impact negativ asupra activităţii şi profitabilităţii Fondului", se menţionează în prospect.

În ceea ce priveşte partea fiscală, atât legislaţia din România, cât şi dispoziţiile fiscale străine care reglementează administrarea organismelor de plasament colectiv pot fi modificate în mod negativ, prin creşterea impozitelor, stabilirea de noi impozite, reducerea sau suspendarea unor stimulente fiscale.

Fondul Proprietatea este o societate de investiţii de tip închis, creată în scopul despăgubirii persoanelor ale căror proprietăţi au fost confiscate abuziv de statul comunist şi sunt imposibil de retrocedat în natură.

Potrivit calendarului anunţat de Franklin Templeton, administratorul Fondului Proprietatea, societatea va fi listată la Categoria I a Bursei de Valori Bucureşti cel mai probabil pe 25 ianuarie 2011.

FP intenţionează să renunţe la procesul privind diferenţa de bani solicitată din privatizarea BCR

Fondul Proprietatea (FP) intenţionează să renunţe la procesul intentat Ministerului Economiei şi AVAS privind diferenţa de bani de 154 milioane de euro care, în opinia Fondului, ar fi trebuit plătită de către stat după privatizarea Băncii Comerciale Române (BCR).

Litigiul dintre FP şi cele două instituţii a început în octombrie 2008 şi a fost generat de interpretarea diferită a prevederii legislative potrivit căreia Ministerul Finanţele trebuia să plătească, pe masura încasării, "sumele rezultate din vânzarea către investitorul strategic a 4% din acţiunile BCR".

BCR a fost preluată de Erste Bank printr-o tranzacţie perfectată la finele anului 2005. Erste a plătit 3,75 miliarde de euro pentru a prelua 36,88% din acţiuni de la statul român şi 25% de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi International Finance Corporation.

Din vânzarea pachetului BCR, Fondul a primit suma de 88,394 milioane de euro, reprezentând 4% din valoarea încasată de statul român din vânzarea pachetului deţinut la BCR.

Pe de altă parte, Fondul susţine că ar fi trebuit să încaseze o valoare reprezentând 4% din totalul acţiunilor BCR, adică 242,495 milioane euro (4% din total acţiuni BCR, la preţul plătit de Erste Bank la preluarea băncii: 7,65 euro/acţiune).

În aceste condiţii, Fondul a solicitat Tribunalului Bucureşti ca statul să plătească suma de 154,1 milioane de euro, reprezentând diferenţa dintre suma de 242,49 milioane de euro şi suma de 88,39 milioane de euro, achitată deja către Fond.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Totul e un conflict de interese in tara asta. Imi aduc aminte ce gusi le mai tremurau lui Lulache si Ursache, cind a venit Templeton. "Mizerabilu' " de american a luat papica de la securistii machidoni. foarte bine...Ca s-au pricopsit oricum. Sa mearga la palat la Gigi sa ceara portocale...Si pentru noi antivomitive...

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb