Federatia Sindicatelor Libere din România (FSLR) împreună cu afiliatul său, sindicatul Liber Navalistul, îşi exprimă îngrijorarea cu privire la deteriorarea accelerată a situaţiei economice şi sociale din cadrul companiei Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI Mangalia), se arată într-un comunicat remis astăzi Redacţiei
În document, liderii celor două sindicate deplâng situaţia forţei de muncă de la nivelul companiei DMHI: "În prezent, DMHI Mangalia mai numără aproximativ 1700 de salariaţi, numărul acestora fiind în scădere zilnică din cauza stării de incertitudine în ceea ce priveşte viitorul acestei companii cât şi din cauza micşorării veniturilor salariaţilor. Doar în 2017 peste 600 de salariaţi au plecat din cadrul companiei sporind numărul total de lucrători care nu se mai regăsesc pe platforma societăţii la circa 5.000 de persoane (inclusiv salariaţi din societăţile subcontratoare)."
În scrisoare se mai menţionează contribuţia adusă de cei care au particiăpat la constituirea şi dezvoltarea companiei, moltenită de actualii angajaţi: "Părinţii noştri au construit o parte din flota deţinută de România înainte de anii '90, iar noi, generaţia următoare, am continuat să construim nave considerate a fi cele mai mari din categoria lor. În ultimii 20 de ani, am livrat cel puţin 155 de nave comerciale, 50 de barje, 10 nave de foraj marin şi alte structure plutitoare, ajungând astfel pe primul loc în Europa în ceea ce priveşte construcţia de nave comerciale de mare tonaj".
Documentul aminteşte de sacrificiile angajaţilor DMHI MangaliaSalariaţii companiei au fost şi rămân un partener dedicat, onest şi responsabil, un partener care a contribuit în mod direct la dezvoltarea companiei. Cele aproximativ 1 milion de ore suplimentare efectuate în anul 2016 au constituit sacrificii realizate de salariaţi, generatoare de consecinţe asupra sănătăţii şi vieţii de familie, sacrificii care au făcut din Şantierul Naval Mangalia un partener economic serios şi responsabil, etalon pentru industria navală europeană". Totzodată, reprezentanţii sindicali critică sistemul de management şi cazurile de corupţie care auafectat activitatea de producţie a şantierelor: "eforturile şi sacrificiile salariatilor pe care îi reprezentăm au fost anulate de un management ciudat, un management care a avut ca principal obiectiv transferarea profiturilor în ţara de origine a actualului acţionar majoritar. Dosarele de spălare de bani ale reprezentanţilor acţionarilor în managementul companiei, dosarele de evaziune fiscală cât şi plângerile penale depuse până în prezent nu au generat efectele aşteptate."
Reprezentanţii sindicali îşi exprimă speranţa că "statul român prin reprezentanţii săi va juca un rol pozitiv în ceea ce priveşte viitorul acestei companii", dorind o implicare mai mare a oficialilor.
Sindicaliştii FSLR şi Navalistul afirmă "Am luat act de declaraţiile dumneavoastră, domnule Prim-Ministru, prin care ne înştiinţati că vreţi să faceţi din şantierul naval din Mangalia o companie 100% românească [...] Sperăm că strategia managerial a Guvernului cu privire la şantierul naval Mangalia se bazează pe mai mult decât atât şi sperăm că intervenţia dumneavoastră publică a conţinut doar o exprimare nefericită".
În încheiere, cele două grupuri sindicale afirmă: "Este scandalos şi inadmisibil ca o companie care a livrat performanţe industriale notabile în ceea ce priveşte numărul de nave construite sau a standarelor de calitate, să aibă în acest moment datorii de 1,1 miliarde de euro, acest lucru nefiind posibil decât cu complicitatea directă a reprezentanţilor statului român".
Cele două sindicate invită reprezentanţii guvernamentali la discuţie, dorind să afle poziţia oficială a Guvernului României cu privire la viitorul companiei: "să ne expuneţi viziunea statului român pentru funcţionarea şi dezvoltarea şantierului naval din Mangalia, să ne prezentaţi planul de afaceri pentru anul în curs, previziunile pentru viitor, investiţiile pe care statul român şi le asumă odată cu preluarea pachetului majoritar de acţiuni, să ne transmiteţi dacă şi cum putem ajuta şi să ne transmiteţi daca mâine, peste 6 luni sau pesteun an, vom mai avea un loc de muncă în cadrul şantierului."