• Vânzarea de acţiuni a avut loc în cadrul unei emisiuni de titluri noi
Fundaţia Carlsberg, acţionarul majoritar al producătorului danez de bere "Carlsberg" A/S, şi-a vândut o parte din deţinerea la această companie, în cadrul unei oferte de acţiuni noi, în valoare de 30,5 miliarde de coroane (6,42 miliarde de dolari). Această vânzare, încheiată vineri, a determinat scăderea acţiunilor companiei cu aproape 10% săptămâna trecută.
Cel mai mare producător de bere din nordul Europei a vândut 32 milioane de acţiuni, la un preţ de 490 coroane daneze fiecare, potrivit anunţului făcut de băncile care au administrat oferta. Preţul a fost cu 2% mai mic decât cursul de închidere înregistrat de titlurile "Carlsberg" la data de 22 mai, pe piaţa din Copenhaga, respectiv cu aproape 11% sub preţul din data de 16 mai.
De vânzarea acţiunilor "Carlsberg" s-au ocupat băncile "BNP Paribas" SA, "Danske Bank" A/S, "Lehman Brothers Holdings" Inc. şi "Nordea Bank" AB. Titlurile au fost plasate către investitorii instituţionali din Danemarca şi din exterior.
Fundaţia Carlsberg, care are o existenţă de 132 de ani, deţinea 51,3% din producătorul de bere, iar după această vânzare va controla mai puţin de 30%. Fundaţia mai deţinea 82% din drepturile de vot de la "Carlsberg", care vor scădea la aproape 51% în urma ofertei, după cum a anunţat purtătorul de cuvânt al companiei, Jens Peter Skaarup.
"Carlsberg" a vândut acţiuni noi ca să achite circa jumătate din datoriile generate de achiziţia activelor ruseşti ale "Scottish & Newcastle" Plc. Analiştii cred că, prin această emisiune, au fost plasate numeroase acţiuni "Carlsberg", iar preţul a fost unul corect.
La finele săptămânii trecute, "Merrill Lynch & Co." şi-a modificat în sens pozitiv ratingul acordat titlurilor "Carlsberg": "cumpără", de la "neutru", în baza previziunilor de creştere. Şi "Dresdner Kleinwort" şi-a modificat recomandarea: "păstrează", de la "reduce".
În prezent, "Carlsberg" se orientează către pieţele emergente, specialiştii considerând că acestea vor genera 70% din afacerile companiei în 2009, faţă de 45% înainte de achiziţia "Scottish & Newcastle", realizată anul acesta.