Dinamica investiţiilor întreprinderilor în tehnologiile emergente rămâne solidă, aproape jumătate (47%) dintre companii investind în inteligenţa artificială generativă (GenAI), faţă de 43% anul trecut. 43% dintre respondenţi investesc în internetul lucrurilor (IoT) şi 33% în tehnologia 5G, o tendinţă în creştere de la 39% şi, respectiv, 27% în 2024. Cel mai recent studiu EY Reimagining Industry Futures subliniază necesitatea ca furnizorii din domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor (TIC) să îşi adapteze strategiile, astfel încât să sprijine în mod eficient companiile în realizarea unei transformări digitale de succes, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Procesul decizional din cadrul întreprinderilor este mai larg distribuit la nivelul conducerii superioare executive, 49% dintre respondenţii directori generali (CEO) fiind în prezent implicaţi în strategia tehnologiilor emergente, inclusiv în privinţa alegerii furnizorilor. Studiul EY a constatat că organizaţiile în care directorul general este un factor decizional cheie sunt mai avansate în procesul investiţional. Mai bine de jumătate (51%) dintre companiile respondente ale căror directori generali sunt implicaţi în deciziile privind noile tehnologii investesc în GenAI, comparativ cu 44% dintre organizaţiile în care implicarea directorului general este mai redusă, potrivit comunicatului.
Companiile au dificultăţi în a converti testările de tehnologie în implementări în mediul de producţie
În pofida tendinţei încurajatoare de creştere a investiţiilor în tehnologii emergente, studiul a constatat că prea multe organizaţii se află încă doar în faza de testare. Un exemplu în acest sens este reprezentat de investiţiile în IoT: cu toate că acestea cresc de la an la an, proporţia companiilor cu implementări IoT active înregistrează un declin, scăzând la 16% în acest an, comparativ cu 19% în 2024. Implementările active ale tehnologiei edge computing rămân, de asemenea, la acelaşi nivel de la un an la altul, 22%, în timp ce doar 1% dintre organizaţiile respondente dispun de implementări active ale tehnologiei GenAI.
Rob Atkinson, lider EY UK&I Technology, Media & Entertainment and Telecommunications Market, a declarat: "Pe lângă faptul că reprezintă o provocare pentru deblocarea valorii pe termen lung, neavansarea dincolo de faza de testare înseamnă că organizaţiile riscă să nu beneficieze de impactul combinat al diferitelor tehnologii implementate împreună, un domeniu în care aproape patru din cinci organizaţii (79%) doresc să obţină mai multe rezultate. Ar putea exista, de asemenea, pericolul ca prea multe iniţiative privind tehnologiile emergente să se desfăşoare în mod izolat, limitând beneficiile comerciale rezultante".
Gradul de cunoaştere a furnizorilor este redus, ceea ce complică selecţia acestora
Companiile consideră că este dificil să ia decizii în cunoştinţă de cauză cu privire la furnizorii TIC care le pot ajuta cel mai bine în procesul lor de transformare. 73% dintre respondenţi au declarat că au nevoie de o mai bună înţelegere a contextului în curs de schimbare al furnizorilor, ceea ce reflectă un mediu în care ecosistemele colaborative, care presupun alianţe între diferiţi furnizori de tehnologie, devin o regulă. Mai mult de jumătate (56%) dintre respondenţi consideră că nu îi cunosc pe ceilalţi parteneri ai furnizorilor lor de tehnologie. În plus, mai puţin de o treime dintre organizaţii cunosc foarte bine noile posibilităţi ale tehnologiei mobile, cum ar fi interfaţa de programare a aplicaţiilor de reţea (32%) şi segmentarea reţelei (26%).
Cătălina Dodu, Partener, lider Cybersecurity EY South Cluster şi Technology EY Romania: "În contextul transformării digitale accelerate, este imperativ ca furnizorii TIC să îşi revizuiască strategiile pentru a răspunde nevoilor în continuă schimbare ale companiilor. O înţelegere profundă a afacerii şi a contextului specific în care operează clienţii este esenţială pentru a oferi soluţii relevante şi eficiente. Colaborarea în ecosisteme şi adaptarea la noile tehnologii sunt, de asemenea, cruciale pentru a maximiza beneficiile investiţiilor în tehnologie, facilitând astfel o tranziţie reuşită către un viitor digital."
Întreprinderile preferă furnizorii care oferă rezultate economice
O treime (33%) dintre respondenţii la sondaj au descris furnizorul ideal ca având capacitatea de a oferi rezultate economice cuantificabile şi posibilitatea de a oferi acces la un ecosistem de parteneri solid (33%). Capacitatea de a se adapta şi de a integra diferite tehnologii este, de asemenea, importantă pentru unul din patru (25%) respondenţi. Aceste atribute s-au situat înaintea preţului bazat pe valoare (10%), ceea ce indică faptul că, atunci când evaluează furnizorii, organizaţiile nu se uită doar la avantajele legate de costuri.
Apetitul pentru consolidarea furnizorilor înseamnă că îmbunătăţirea gradului de conştientizare a clienţilor este esenţială
Problemele întâmpinate de companii în ceea ce priveşte cunoaşterea furnizorilor ar putea duce în cele din urmă la decizii de consolidare a bazei lor de furnizori. Mai bine de o treime (35%) dintre respondenţii la sondaj din toate sectoarele intenţionează să reducă numărul de furnizori TIC pe care îi utilizează în următoarele 12 luni, o măsură determinată de eforturile de îmbunătăţire a securităţii, de reducerea cheltuielilor totale şi de reducerea complexităţii tehnologice.
Opinia Cititorului