Reporter: De când aveţi pasiunea pentru cafea?
Gheorghe Florescu: Am început să ciugulesc boabe de cafea încă de la vârsta de 8 ani,în curtea naşului meu, care prăjea cafea. La puţin timp, l-am cunoscut în Pasajul Creţulescu pe omul care avea să-mi fie mentor,armeanul Avedis Carabelaian. În creierul meu de copil, îmi doream să am tot ce avea el, pentru că îl admiram foarte mult. Omul acesta mi-a fost ca un tată şi m-a învăţat totul despre calitatea cafelei.
Reporter: De câte feluri este cafeaua?
Gheorghe Florescu: De două feluri: robusta şi arabica. Arabica este cafeaua nobilă, de calitate, iar un bob poate avea peste 1000 de arome. Robusta este o cafea sălbatică, foarte rezistentă la boli şi are de 5 ori mai multă cofeină decât arabica. Dintr-o sută de kilograme de cafea care se produce în lume, 70% este cafea arabica şi doar 30% robusta. Important de menţionat este că din 70% de cafea arabica, doar 10% este selecţionată. Din acest procent de 10%, numai 2% este cafea de înaltă calitate.
Reporter: De unde aduceţi cafeaua?
Gheorghe Florescu: Iau cafea din întreaga lume, direct de la producători. Cele mai rare cafele îmi vin cu avionul, iar cele mai modeste cu tirul.
Reporter: Se pune tot mai mult accent pe produsele bio. Aveţi în magazin cafea bio?
Gheorghe Florescu: Da. Cafeaua e un fruct - "o cireaşă". Majoritatea cafelelor din magazinul meu sunt bio. Vă dau şi un exemplu: "Sfânta Elena" este o cafea deloc afectată de poluare. Proprietarul insulei cu acelaşi nume nu are nicio maşinărie cu ardere internă, totul este rudimentar.
Reporter: Ce trebuie să ştie românii despre magazinul dumnevoastră?
Gheorghe Florescu: Consider că magazinul meu este un templu al cafelei, este un exemplu european care îşi desfăşoară activitatea la rangul aşteptărilor. Aşadar, magazinul meu posedă un horn, adică permite eliminarea fumului obţinut în urma prăjirii cafelei. Am utilaje de cea mai înaltă calitate. Nu trebuie să poluăm şi de aceea aparatura are site care împiedică acest fenomen. Am selecţionat cele mai bune 10 cafele ale lumii, iar personalul cu care lucrez este instruit de specialişti.
Reporter: Cărui public vă adresaţi?
Gheorghe Florescu: Mă adresez tuturor oamenilor care vor să bea cafea de calitate. Înainte de deschiderea primului magazin, în 2010, am făcut o vizită în centrul Bucureştiului. Atunci mi-am dat seama pe ce picior mă aflu. Deşi am cafele scumpe, m-am gândit şi la oamenii modeşti, la pensionari. Am lăsat la o parte profitul meu şi am cumpărat o cafea foarte aromată din Brazilia, pe care o vând cu 4,5 lei/100 g. Cea mai scumpă cafea este Kopi Luwak, pe care o am la vânzare cu 140 lei/100 g. Pentru clienţii care vor o cafea de calitate, am deschis magazinul din nordul Capitalei.
Reporter: Ce clienţi vă trec pragul?
Gheorghe Florescu: În cele trei magazine ale mele, vin zilnic miniştri, doctori, politiceni, artişti, avocaţi şi mulţi economişti, dar şi oameni care nu au neapărat o funcţie în ţara noastră. Toţi bancherii din România şi toţi jucătorii importanţi din Bursă îmi trec pragul.
Reporter: E vreo diferenţă între generaţii cu privire la alegerea cafelei?
Gheorghe Florescu: Clement al Vll-a spunea că esenţa inteligenţei este cafeaua. Sloganul meu este "Să gândiţi bine", aşa că toţi cei care vor să bea o cafea bună să treacă pe la mine. Aşadar, nu cred că este vreo diferenţă între generaţii. Tot ce contează este ca oamenii să aleagă cafeaua de calitate. Vă spun că Vladimir Putin bea cafea Kopi Luwak. În prezent, la noi în ţară, Adrian Năstase e băutor de Kopi Luwak şi mi-a mărturisit că, după ce a băut cafeaua mea, şi-a amintit multe lucruri pe care le uitase. Mugur Isărescu, un vechi client de-al meu, preferă cafeaua "Sfânta Elena". Napoleon Bonaparte era un mare băutor de cafea "Sfânta Elena", avea tot timpul şapte ibrice pe foc. Hitler, Stalin, Lenin nu au băut cafea şi, de aceea, au distrus milioane de oameni. E clar că alegerile din 2016 vor fi câştigate de cei care gândesc bine, adică de cei ce consumă cafea de calitate.
Reporter: Care este cafeaua anului?
Gheorghe Florescu: Nu ştiu momentan care este, dar ultima de care ştiu este cafeaua din Columbia. E aproape imposibil să câştige o ţară doi ani la rând. Menţionez că, pentru mine, cafeaua anului este Avedis Carabelaian Divin, lansată de mine în data de 25 martie 2013, în memoria mentorului meu.
Reporter: Cum descrieţi piaţa cafelei din ţara noastră?
Gheorghe Florescu: Sunt dezamăgit. Vânzătorii de cafea nu susţin că au cafea de calitate. Aceştia nu îşi doresc să cunoască ce diferenţe există între cafeaua de calitate şi restul. De exemplu, am văzut prin marile magazine diferite bannere publicitare: "Dacă vei găsi un produs mai ieftin,noi îţi returnăm de 10 ori diferenţa", însă niciunul nu spune: "Dacă vei găsi un produs mai de calitate, îţi dăm de 10 ori diferenţa". În România sunt două moduri de producere a cafelei: industrial şi artizanal. Eu produc cafea artizanală. Dacă trebuie să prăjesc 2-3 kg de cafea, nu mă lăcomesc. Din păcate, noi ca popor considerăm că străinii sunt mai buni ca noi în orice domeniu, dar nu e deloc adevărat.
Reporter: Cum caracterizaţi mediul de afaceri din România?
Gheorghe Florescu: E dinamic şi din ce în ce mai matur, iar acţiunile care se întreprind demonstrează înţelepciunea celor ce fac afaceri în România. Totuşi, cred că nu trebuie să ne întindem mai mult decât ne este plapuma. Vedem că grecii s-au cam întins, au luat mari împrumuturi şi acum nu mai au ce face. Dacă mediul de afaceri din ţara noastră se va baza pe modestie şi seriozitate, vom fi mereu pe drumul cel bun.
Reporter: Ce cifră de afaceri înregistraţi?
Gheorghe Florescu: Modestă, cam 2 milioane de lei/an. Nu ne lăudăm cu câştiguri mari, ne lăudăm că suntem numărul 1 în domeniul calităţii.
Reporter: Cartea "Confesiunile unui cafegiu" a fost un real succes şi a fost vândută în mii de exemplare. Are vreo continuare?
Gheorghe Florescu: "Confesiunile unui cafegiu" s-a remarcat prin umorul şi curajul meu de a spune adevăruri ce nu s-au spus niciodată. Cartea este adesea dramatică, incitantă şi accesibilă oricui. Lucrarea mi-a fost cerută de proprietarul insulei "Sfânta Elena". Acesta mi-a solicitat şi o fotografie a magazinului. Iar în 2011 am primit primul lot de cafea "Sfânta Elena". Mă simt privilegiat să fiu cel mai important partener al lui din Europa, pentru că ştiu să îi promovez cafeaua. Anul acesta s-au făcut 40 kilograme de "Sfânta Elena". Un sac de 20 kilograme a fost trimis la Palatul Buckingham şi unul la Bucureşti, la mine. Sacul nu e desfăcut, îl voi desface în apropiere de 1 august, când ca fi ziua lui Mugur Isărescu, cel mai pasionat şi cunoscător băutor de "Sfânta Elena". Revenind la carte, va fi urmată de "Jurământul unui cafegiu". Nu ştiu când va fi gata, momentan am scris jumătate din ea.
Reporter: Ce planuri de viitor aveţi?
Gheorghe Florescu: Pe lângă cele trei magazine, îmi doresc să deschid un Centru Cultural European, undeva în Bucureşti. Nu dau foarte multe detalii, spun doar că proiectul se va realiza până cel târziu la 1 septembrie. Vom avea,deci, o cafenea cu servicii ireproşabile, unde eu pot fi servitorul marelui public iubitor de cafea. Am primit propuneri de colaborare în Geneva, dar şi în Sydney.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.07.2015, 12:29)
Chiar era necesar sa stim ce bea PUSCARIASUL nastase ???
De ce nu si liviu dragnea ? Sau nechita de la iasi ori mazare sau vanghelie ori frunzaverde ? Ca asa afla tot popou' cum junta de INFRACTORI PESEDEI renaste...
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.07.2015, 20:41)
Cite cafele ati baut pentru reclama asta la mosu Florescu > va faceti de ris <
2.1. nu ai prestanta mon cher daca nu vezi filonu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 27.07.2015, 22:02)
domnul Florescu are o vorba de miliarde: SA GANDITI BINE. Numai pentru fraza aceasta daca ma lasa sa o folosesc o voi recompensa cu 2.5% din fiecare raport de due diligence. E bestiala. Sper sa aiba si posibilitatea sa poata fi consumata in interiorul pravaliei. Imi place. Are stil. Chapeaux