Reporter: Domnule preşedinte, cum merge programul "Prima Casă"?
Radu Gheţea: Nu putem spune că suntem foarte satisfăcuţi de cum merge programul "Prima Casă", este un lucru pe care noi îl ştim, nu putem concura cu băncile care au surse de finanţare de la băncile "mamă", care acordă cu preponderenţă credite în valută.
Creditul în lei rămâne însă atractiv, cu toate că diferenţa între dobânzile la lei şi la cele în valută este în continuare destul de mare. Sigur că riscul valutar continuă să persiste. Avem mulţi clienţi care vin la noi şi iau credite în lei.
Reporter: Câte credite aţi dat până acum pentru "Prima Casă"?
Radu Gheţea: Din păcate nu avem vreo statistică. Sunt mulţi care solicită, însă nu la fel de mulţi primesc acest credit, din cauza garanţiilor cerute. Cu toate acestea, din calitate de reprezentant al Asociaţiei Române a Băncilor, pot spune că ARB încearcă să găsească împreună cu BNR, soluţii prin care băncile comerciale să nu mai ceară garanţii foarte mari la creditele acordate. Sigur, băncile trebuie să ceară garanţii, dar vrem în acelaşi timp să dăm drumul creditării.
Reporter: Care mai este situaţia conturilor vechi de la CEC, constituite înainte de 1989?
Radu Gheţea: Nu putem spune exact care este situaţia acestor conturi pentru că este confidenţială. Totuşi, în condiţiile în care cineva depune bani când îşi face un cont, citeşte în condiţiile generale care este regula acelui cont. Conturile, dacă nu au mişcare şi au fonduri foarte mici care nu mai justifică menţinerea lor, se închid, urmând ca persoanele să vină la noi pentru a-şi ridica restul banilor care mai sunt acolo. Dacă este însă vorba de o sumă importantă, îi căutăm noi pe clienţi, îi notificăm şi vedem care este situaţia lor. CEC Bank este o instituţie care a avut un renume important în activitatea de creditor ani de zile şi avem şi acum un sistem de gestionare a conturilor care nu mai au mişcare.
Reporter: Despre situaţia carnetelor de economii ce ne puteţi spune?
Radu Gheţea: Dacă cei care au avut acele carnete de economii nu au fost suficient de inspiraţi să vină la bancă când instituţia a anunţat că respectivele produse urmează să fie scoase din ofertă şi să vină la bancă pentru a-şi trece banii pe alte produse, acum vor avea supriza să constate că sumele sunt foarte foarte mici, mai ales că între timp a intervenit şi denominarea. De exemplu, carnetul de 5.000 de lei cu câştiguri în autoturisme nu mai face acum nici măcar 50 de bani. Dacă mai punem la socoteală şi comisionul băncii pentru serviciile prestate, atunci banii pot fi consideraţi deja lichiditaţi.
Reporter: În cadrul procesului de reorganizare a băncii, aţi mai închis sau deschis alte unităţi?
Radu Gheţea: Trebuie să subliniez că nu există niciun proces de reorganizare a băncii, este doar un proces firesc, în care analizăm, la fiecare sfârşit de perioadă, activitatea pe care o desfăşoară fiecare dintre unităţi, şi în funcţie de rezultate, la unele aplicăm măsura de închidere, la altele aplicăm măsura de mărire a numărului de personal, la altele de micşorare a numărului de salariaţi. Depinde. Aşa că nu putem spune că este vorba de o restructurare, nu am făcut ceva la un anumit moment, ci este doar un proces continuu de ajustare la realităţile pieţei şi ale noastre.
Reporter: Vă mulţumesc!