Divizia de produse alimentare Freshippo deţinută de gigantul chinez al comerţului online Alibaba îşi extinde numărul de magazine fizice în ţara de origine, în timp ce afacerea se pregăteşte să se desprindă de compania-mamă şi să se listeze, anunţă CNBC.
Brandul Freshippo, cunoscut sub numele de Hema în China, intenţionează să deschidă 12 magazine noi în China continentală, în oraşe mari, inclusiv în Beijing, Shanghai şi Guangzhou. Magazinele alimentare au devenit un câmp de luptă pentru cele mai mari două firme de comerţ electronic din China: Alibaba şi JD.com, notează CNBC.
În luna iunie, JD a înfiinţat o nouă divizie care găzduieşte afacerea sa cu produse alimentare 7Fresh şi a numit un veteran al companiei în fruntea acesteia.
Freshippo, divizia Alibaba, încearcă să îmbine poziţia solidă a companiei în logistică şi comerţ electronic cu experienţa de cumpărături tradiţională. Utilizatorii pot comanda online şi pot primi produse alimentare, dar pot, totodată, să meargă şi în magazinele fizice cunoscute pentru produsele proaspete, precum homarii.
Extinderea magazinelor Freshippo vine la trei luni după ce Alibaba s-a împărţit în şase divizii de afaceri separate, în încercarea de a readuce compania pe creştere. Aceste divizii pot atrage capital din afară şi se pot lista. Freshippo este, însă, o afacere separată, independentă în cadrul Alibaba, nu una dintre cele şase divizii.
Luna trecută, Alibaba a anunţat oferta publică iniţială (IPO) a Freshippo, dar nu a transmis un calendar al acesteia. Potrivit raportului financiar al companiei-mamă, consiliul de administraţie al Alibaba a aprobat iniţierea procesului de listare a Freshippo, care se aşteaptă să fie finalizat în următoarele 6-12 luni. Dacă totul va decurge conform planului, Freshippo va deveni prima subsidiară a Alibaba listată independent de când grupul şi-a lansat iniţiativa de reformă, la începutul acestui an. Analiştii din industrie au speculat că Freshippo ar putea alege să se listeze la Bursa de Valori din Hong Kong, însă oficialii lanţului de retail au refuzat să comenteze în acest sens.
Freshippo are peste 300 de magazine în China, în 27 de oraşe. De la începutul acestui an, Freshippo a încheiat parteneriate cu 33 de retaileri de la nivel global, conform producereport.com. În plus, compania a dezvăluit un plan privind crearea a opt centre de achiziţii în întreaga lume, cu scopul de a se aproviziona cu produse premium de la nivel global.
La începutul lui 2022, Freshippo a luat în considerare finanţarea sa la o evaluare de 10 miliarde de dolari. Evaluarea a fost redusă ulterior la 6 miliarde de dolari din cauza scăderii pieţei de valori şi a contracţiei capitalului. La începutul acestui an, au existat zvonuri că cea mai recentă evaluare a Freshippo se ridică în continuare la 6 miliarde de dolari, depăşind valoarea de piaţă combinată a celor două companii de retail listate la Hong Kong, Sun Art Retail Group şi Gome Retail Holdings Ltd.
Divizia de logistică a Alibaba, Cainiao, va solicita listarea la Bursa din Hong Kong
cel mai devreme în al treilea trimestru din 2023, conform thestandard.com.hk,
care menþionează că aceasta a desemnat Citi, Citic Securities ºi JP Morgan să
organizeze oferta publică iniþială cu o evaluare þintă de aproximativ 15-20 demiliarde
de dolari ºi încasări estimate la 1,5-2 miliarde de dolari.