Platformele internaţionale de shopping, cu precădere cele din Asia, dispun de multă atenţie din partea publicului global. Şi totuşi, în cazul românilor, doar 33% spun că au cumpărat articole vestimentare prin intermediul lor anul trecut, pe când 62% neagă acest lucru, iar aproximativ 5% nu îşi amintesc cu exactitate, conform unui studiu GLAMI.
Potrivit sursei citate, metodele de plată favorite ale românilor pot explica această situaţie într-o oarecare măsură. Concret, 62% dintre respondenţi încă aleg să plătească la livrare, doar 22% aleg să plătească online, iar pentru 16% dintre ei decizia este influenţată de context.
Întrebaţi ce părere au despre fast fashion, 37% dintre respondenţi au afirmat că sunt de acord cu acest curent, atâta timp cât este accesibil. Pe de altă parte, 31% dintre ei evită să realizeze astfel de cumpărături din cauza calităţii scăzute, în timp ce 6% le refuză având preocupări legate de mediu. Alţi 9% dintre cei chestionaţi conştientizează problemele de mediu implicate, însă nu au suficiente resurse financiare pentru a face achiziţii din alte locuri. În final, aproape 17% dintre persoanele participante la sondaj nu ştiu încă ce să creadă despre fast fashion.
Cu toate acestea, sustenabilitatea e-shop-urilor este un aspect esenţial pentru 9% dintre români. Lista criteriilor importante în alegerea magazinelor mai include şi reducerile la brandurile preferate (44%), calitatea (38%), livrarea gratuită la domiciliu (29%), informaţiile despre mărimile şi modelele disponibile (27%), posibilitatea de a plăti la livrare (26%), interacţiunile anterioare (22%), preţurile mici (22%), livrarea rapidă (21%), serviciile de suport oferite clienţilor (11%) sau perioada îndelungată pentru retur gratuit (10%).
Deschidere către moda sustenabilă
De remarcat este faptul că numeroşi români încearcă să adopte comportamente responsabile de achiziţie, chiar dacă au parte de diverse obstacole. De pildă, 34% dintre respondenţi încearcă să practice sustenabilitatea, însă recunosc că bugetul joacă un rol decisiv, 32% dintre ei prioritizează brandurile eco-friendly în general,
iar 18% au diminuat numărul articolelor cumpărate, ca o bună practică asociată, arată sursa citată.
În paralel, pentru 11%, sustenabilitatea nu constituie un factor decisiv.
Interesant este că dintre cei care au ales să achiziţioneze mai puţin, 48% au afirmat că ar cumpăra cu siguranţă mai multe articole de îmbrăcăminte dacă ar avea mai multe resurse financiare, 33% consideră că probabil ar face acelaşi lucru, 9% nu au idee cum ar proceda, 8% spun că probabil nu ar cumpăra mai mult şi doar un procent de 2% declară că sigur nu ar opta pentru achiziţii mai dese.