Industria României de petrol şi gaze beneficiază momentan de un regim fiscal atractiv, însă, schimbări semnificative sunt preconizate pe termen mediu sub formă de acorduri de stabilitate pentru redevenţe iar, de asemenea, taxele temporare expiră, potrivit unui nou raport din partea firmei de cercetare şi consultanţă GlobalData.
Raportul companiei arată că o schimbare importantă ce va avea loc în regimul fiscal al României este o creştere în redevenţe. Ratele actuale naţionale ale redevenţelor care se situează între 3,5% şi 13% au fost introduse în 2004 şi au fost asigurate de un acord de stabilitate pe 10 ani. În contextul în care acest acord se va finaliza la sfârşitul acestui an, guvernul României caută să crească redevenţele primite din producţia de petrol şi gaze.
Potrivit GlobalData, sistemul de redevenţe al României rezultă înt-o rată medie de aproximativ 7% spre 8%, care este preconizată să crească la cel puţin 10% într-un nou cadru care va fi introdus la începutul lui 2015.
Will Scargill, Analist Fiscal GlobalData, spune că în ciuda acestei creşteri aşteptate în nivelurile redevenţelor, este probabil ca guvernul român să seteze rate diferite atât pentru platformele continentale cât şi pentru cele maritime.
"Aceasta va permite statului să-şi mărească profitul din producţia platformelor de pe uscat, în acelaşi timp oferind un climat atractiv pentru explorarea Mării Negre, unde costurile sunt ridicate. Acesta este cazul în particular pentru zonele marine cu ape adânci. Ratele diferite ar putea fi setate pentru operaţiunile necovenţionale pentru a stimula explorarea gazelor de şist", a firmat analistul.
GlobalData crede că există potenţial pentru măsuri adiţionale ce vizează creşterea veniturilor . Taxele pe profit aplicate din 2013 vor expira la sfârşitul acestui an, reducând profitul guvernului. Aceasta ar putea tenta legislativul să introducă taxe permanente pe producţia de petrol şi gaze, în special datorită faptului că statul se află la mijlocul unui program de reducere a deficitului.
Scargill continuă: "Consultările cu companiile de petrol şi gaze ar putea duce la un scenariu de compromis, unde redevenţele sunt ridicate, într-o măsură mai mică, şi este introdusă o taxă adiţională pe profit din producţia de petrol şi gaze. În plus, impozitul pe profit în România este semnificativ mai scăzut faţă de multe alte state. Investitorii ar prefera o creştere a taxei pe profit, faţă de o creştere a redevenţelor, deoarece acestea sunt rentabile pe producţia brută, în timp ce costurile şi pierderile sunt deduse pentru calcularea impozitului pe venit".
Deşi aceste schimbări vor reduce atractivitatea regimului fiscal din industria de petrol şi gaze a României pe termen mediu, impactul negativ asupra climatului de investiţii din sector este preconizat să fie limitat, potrivit GlobalData.