Softlead, singura platformă de tip marketplace din România care ajută companiile să aleagă soluţia software potrivită, pe baza ADN-ului Digital, lansează graficul anual ce indică apetitul pentru digitalizare al companiilor din România, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Informaţiile reflectă interesul pentru achiziţii software pentru anul 2024, măsurat prin cererile de oferte software primite pe www.softlead.ro.
În 2024, platforma Softlead a fost folosită de câteva mii de companii, atât în vederea informării cu privire la alegerea aplicaţiei software potrivite, cât şi pentru obţinerea ofertelor de digitalizare personalizate nevoii lor. Astfel, valoarea totală a proiectelor software ofertate a fost de 12.4 milioane de euro, cu 14% mai puţin comparativ cu anul anterior.
În contextul dinamicii pieţei software, scăderea a fost determinată de încetinirea semnării proiectelor prin fonduri europene, fapt ce a contribuit la ponderarea interesului pentru digitalitalizare (pentru companiile care nu aveau un buget aprobat), dar şi de tendinţa companiilor de a alege soluţii software SaaS în defavoarelor celor custom (costuri mai mici).
Cu toate acestea, cel mai mare proiect de digitalizare generat prin Softlead a avut în 2024 o valoare de 124.000 de euro, iar cea mai rapidă semnare a unui contract de digitalizare s-a efectuat în 24 de ore, aplicaţia software contractată de client (companie de construcţii, cu o cifră de afaceri de 387.000 de euro) fiind o soluţie de semnătură electronică.
Anul 2024 a adus noi perspective ale digitalizării pentru companiile din România, caracterizate prin informare şi prudenţă. Acest lucru nu a însemnat o scădere generală a numărului companiilor care aleg să achiziţioneze instrumente software, ci îndreptarea către soluţii mai accesibile, testarea unor tool-uri gratuite, prelungirea contractelor existente sau orientarea către tehnologii noi, cum ar fi AI, care pot eficientiza anumite activităţi. Aceste trenduri vor fi tot mai prezente şi în anul 2025, iar provocarea cea mai mare este, de această dată, în sarcina companiilor IT, care trebuie să îşi reconstruiască strategiile de poziţionare, diferenţiere şi de vânzări pentru a capta cât mai multe proiecte din piaţă. Alexandra Roată, Co-Founder Softlead.
Cele mai multe solicitări de oferte pentru digitalizare au fost primite în lunile ianuarie, februarie şi martie, începutul de an fiind unul dedicat bugetării, dar şi demarării acţiunilor de aplicare pentru programe de finanţare europeană.
Aplicaţiile software de tip enterprise, cu rol în rezolvarea provocărilor organizaţionale, sunt şi cele care prezintă un interes crescut pentru companiile din România. Astfel, soluţiile software de tip ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Management), Semnătura electronică, Managementul documentelor, aplicaţiile de gestiune şi de Project Management s-au aflat în topul priorităţilor în contextul digitalizării în 2024.
Din perspectiva modalităţii de licenţiere, 51.8% dintre companii au optat pentru soluţii SaaS (Software as a Service), în timp ce 65% nu şi-au dorit ca soluţiile să poată fi integrate cu alte aplicaţii software (implementate deja în companie sau care ar urma să fie achiziţionate. De asemenea, 92% dintre cerinţele de digitalizare s-au îndreptat către soluţii software deja dezvoltate şi doar 8% dintre companii au solicitat oferte pentru aplicaţii software dezvoltate de la zero (custom).
În 2024, domeniile de activitate care au indicat un interes general pentru digitalizare au fost reprezentate de: Serviciile B2B (19%), Producţie (12%), Construcţii (10%), Retail (9%), Medical (8%) şi Distribuţie (5%).
Din perspectivă geografică, topul judeţelor care au indicat cel mai mare apetit pentru digitalizare este dat de Bucureşti, Ilfov, Cluj, Dolj şi Argeş.
Urmând datele din anii anteriori, Softlead rămâne o platformă utilizată preponderent de reprezentanţi ai poziţiilor de Top şi Middle Management (85%) din companii de tip IMM, acolo unde provocările alegerii unei soluţii software sunt multiple şi limitate de bugete. De asemenea, ponderea mare a companiilor mici şi mijlocii în contextul digitalizării este validată inclusiv de faptul că acestea reprezintă un procent important din totalul companiilor, fapt regăsit la nivel european (conform datelor Eurostat, în 2022, 99% dintre companii sunt de tip IMM, cu un maxim de 49 de angajaţi).
Cu toate acestea, cea mai mare companie care a folosit în 2024 platforma Softlead în vederea alegerii aplicaţiei software potrivite a fost o companie cu o cifră de afaceri de 1.4 miliarde de euro.
În 2024, numărul companiilor software care s-au alăturat platformei Softlead a crescut cu 13%. De asemenea, în medie, companiile software au alocat bugete de 3.750 de euro pe an pentru a avea acces la proiecte IT.
În 2024, companiile software au început să aloce mai mult interes canalelor care le pot aduce proiecte valide şi care le pot ajuta să îşi crească atât reputaţia, cât şi numărul clienţilor noi din portofolii. Contextul economic şi încetinirea achiziţiilor software prin proiecte finanţate din fonduri europene au condus anul trecut la construirea unor strategii de vânzări integrate, fapt pe care l-am încurajat din plin prin toate parteneriatele semnate şi prin deschiderea unor noi canale de vânzări. Andrei Dumitraşcu, Co-Founder Softlead.
În 2024, Softlead a încheiat două parteneriate puternice, cu rolul de a creşte volumul de cereri de oferte pentru digitalizare. În acest fel, alături de Network One Distribution şi BCR, platforma Softlead va iniţia campanii de informare şi educare ce vor putea ajunge la peste 150.000 de companii din România interesate de modul în care digitalizarea poate influenţa dezvoltarea rapidă a fiecărui business.
De asemenea, în 2024, Softlead a lansat primul Centru de Date Software din România, care oferă informaţii şi cifre actualizate trimestrial despre evoluţia industriei.
Opinia Cititorului