• Grecia este al treilea producător mondial de ulei de măsline, realizînd 400.000 de tone anual, din care un sfert ajunge pe pieţele externe
• În prezent, doar 6% din uleiul de măsline exportat de Grecia este îmbuteliat sub o marcă înregistrată, restul fiind vîndut en-gros
Grecia va aloca, în acest an, 5 milioane de euro (6,1 milioane de dolari) pentru îmbunătăţirea şi promovarea mărcilor sale de ulei de măsline, urmărind astfel să determine creşterea exporturilor de profil şi să consolideze economia regională. "Obiectivul nostru este să facem din uleiul de măsline unul din vehiculele de promovare a Greciei, a turismului şi a produselor noastre în general", a declarat ieri, la Atena, ministrul elen al economiei, George Alogoskoufis.
Una din acţiunile incluse în planurile de promovare va consta în înfiinţarea de standuri speciale la principalele aeroporturi din Grecia, urmînd ca turiştii care părăsesc această ţară să primească sticle mici cu ulei de măsline. La rîndul său, ministrul adjunct de externe al Greciei, Evripidis Stylianidis, a informat că, anul trecut, autorităţile de la Atena au demarat un program de promovare a uleiului de măsline în China. În anul 2004, uleiul de măsline din Grecia a acoperit aproximativ 16% din necesarul pieţei chineze, proporţie care a ajuns la 32% în 2005.
Grecia este al treilea producător mondial de ulei de măsline, după Spania şi Italia, cu o cantitate anuală de 400.000 tone, din care un sfert ajunge pe pieţele externe. De precizat că doar 6% din uleiul de măsline exportat de Grecia este îmbuteliat sub o marcă înregistrată grecească, restul fiind vîndut en-gros, la preţuri reduse şi fără valoare adăugată.
Producţia de ulei de măsline a Greciei este responsabilă pentru un procent din economia acestei ţări, fiind principala sursă de venit pentru aproximativ 600.000 de familii. În 2005, Grecia a exportat ulei de măsline în valoare de aproximativ 300 de milioane de euro, cifră care are potenţial să creas-că, potrivit afirmaţiilor ministrului Alogoskoufis.