Grupul MOL a anunţat astăzi rezultatele financiare pentru T2 şi S1 2023. În primele şase luni, Grupul MOL a obţinut un profit operaţional EBITDA de 1.125 milioane USD, iar în T2 rezultatul operaţional EBITDA s-a ridicat la 411 milioane USD, arată un comunicat de presă remis Redacţiei.
Potrivit sursei citate, atât rezultatele segmentului Downstream, cât şi ale segmentului Upstream au fost afectate de condiţiile macroeconomice nefavorabile şi de taxele guvernamentale masive, inclusiv impozite suplimentare şi taxe suplimentare pentru redevenţe miniere. În plus, în cel de-al doilea trimestru, rezultatele au fost modificate şi de o nouă taxă suplimentară pe venit, în Ungaria, în valoare de 315 milioane USD la nivelul întregului an 2023, recunoscută drept o cheltuială unică în T2. Segmentul Consumer Services a înregistrat o revenire după valoarea minimă de anul trecut şi a generat aproximativ 43% din rezultatul total EBITDA al MOL, atenuând parţial efectele nefavorabile ale mediului extern. La nivelul anului 2023, Grupul MOL estimează că va ajunge la un nivel al EBITDA de aproximativ 2,5 miliarde USD.
Zsolt Hernadi, Chairman şi CEO al MOL, a oferit o declaraţie pe marginea rezultatelor:
"Contextul macroeconomic nu a fost suficient de puternic încât să contrabalanseze efectele negative ale intervenţiilor guvernamentale în regiunea Europei Centrale şi de Est care, fără îndoială, şi-au pus amprenta asupra rezultatelor pe care le-am obţinut în prima jumătate a anului şi, în special, în al doilea trimestru din 2023. Nivelul actual al taxelor guvernamentale - cu excepţia cazului în care aceste măsuri excepţionale vor fi eliminate treptat în viitorul apropiat - va afecta competitivitatea Grupului MOL şi va pune presiune pe generarea cash flow-ului necesar pentru planurile noastre de investiţii. Fără să luăm în calcul efectele externe negative, performanţa operaţională a Grupului MOL a fost robustă, business-ul a continuat planurile strategice de investiţii şi Grupul MOL a reuşit, de asemenea, să lanseze o nouă linie de business dedicată managementului deşeurilor."
În segmentul Upstream, EBITDA a scăzut la 99 de milioane USD în T2 2023 şi a ajuns la valoarea de 382 de milioane USD în S1 2023, reprezentând o scădere de 83%, respectiv 63% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Generarea de flux de numerar liber a dispărut practic în T2 2023, din cauza taxelor suplimentare pe venituri şi a redevenţelor miniere percepute de guvernul ungar, iar scăderea preţurilor hidrocarburilor a afectat negativ rezultatele la rândul său. Volumul producţiei de petrol şi gaze a scăzut cu 5% în trimestrul al doilea faţă de anul precedent, deoarece producţia din câmpul Shaikan din Kurdistanul Irakian a fost oprită din cauza închiderii conductei de export pe tot parcursul trimestrului. Ca urmare a eforturilor extraordinare, în conformitate cu angajamentul MOL de a asigura securitatea aprovizionării regionale, producţia din Ungaria a crescut cu 6,5% de la an la an în acest trimestru, ceea ce a dus volumul de producţie la nivel de grup la 91,6 mboepd în S1, cu mult peste targetul de producţie.
Segmentul Downstream: profitul operaţional CCS EBITDA a scăzut în T2 2023 la 102 milioane USD, în vreme ce rezultatul la jumătatea anului a fost de 487 milioane USD. Scăderea semnificativă din al doilea trimestru s-a produs pe fondul taxelor suplimentare, precum cheltuiala unică generată de impozitul suplimentar pe profit, dar şi de marja de profit redusă din petrochimie, combinată cu nivelul cererii şi cu presiunea asupra preţurilor. Cererea de carburant a scăzut în Ungaria cu 12% comparativ cu T2 2022 în contextul în care plafonarea preţurilor a stimulat consumul în perioada de referinţă, în timp ce cererea a crescut în alte state din centrul şi estul Europei, în special în Croaţia (+8%). Per total, la nivelul Grupului vânzarea totală a rămas la acelaşi nivel.
Pe segmentul Consumer Services EBITDA a crescut de aproape patru ori în T2 2023 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, ajungând la 175 milioane USD, iar la nivelul primului semestru a ajuns astfel la 301 milioane USD. Relaxarea plafonării preţurilor din retail în regiunile Europei Centrale şi de Est, continuarea consolidării contribuţiei segmentului non-fuel şi performanţa internă excelentă au fost principalii factori care au influenţat creşterea rezultatelor. În acelaşi timp, volumul vânzărilor în T2 2023 a crescut cu 16% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, acest rezultat fiind susţinut şi de un impact adiţional pozitiv de 200 de milioane de litri ca urmare a achiziţiei Lotos din Polonia, în vreme ce volumul de combustibili vânduţi a crescut în majoritatea ţărilor, cu excepţia Ungariei, ca urmare a normalizării cererii, după ridicarea plafonării preţurilor. Numărul de locaţii Fresh Corner a crescut la 1.180 în T2 2023, de la 1.103 în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Segmentul Gas Midstream: rezultatul EBITDA a crescut semnificativ în T2 2023 comparativ cu T2 2022, ajungând la 60 milioane USD, pe fondul consolidării capacităţii de transport transfrontalier, rezultatele din prima jumătate a anului în acest segment depăşind 139 milioane USD. Datorită scăderii preţurilor de achiziţie a gazelor comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, costurile operaţionale au scăzut, aspect care a contribuit la rezultate bune, se mai arată în comunicat.