GUVERN: Contribuabilii care solicită ANAF documente, scutiţi de la plata taxelor extrajudiciare de timbru

Elena Deacu
Companii / 15 iulie 2015

Guvernul a adoptat astăzi Ordonanţa care prevede scutirea de la plata taxelor extrajudiciare de timbru a tuturor contribuabililor care solicită Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală eliberarea unor certificate, adeverinţe sau alte asemenea documente.

Această măsură vine în sprijinul contribuabililor care vor fi scutiţi de drumurile şi timpul alocat achiziţionării acestor timbre. Spre exemplu, anul trecut, ANAF a emis cca. 4,5 milioane de documente pentru a căror eliberare a fost necesară achiziţionarea de către contribuabili a timbrelor extrajudiciare. În prezent, sunt scutiţi de la plata taxelor extrajudiciare contribuabilii care solicită certificate necesare pentru obţinerea unor drepturi privind asistenţa socială, asigurările sociale şi protecţia socială. Extinderea scutirii de la plata taxelor extrajudiciare pentru toţi contribuabilii are scopul să reducă birocraţia şi să faciliteze comunicarea prin mijloace electronice. De pildă, contribuabilul poate solicita şi primi prin mijloace electronice (prin intermediul Spaţiului Privat Virtual - platformă electronică a ANAF care facilitează relaţia contribuabilului cu organele fiscale) certificat de atestare fiscală ori adeverinţă de venit. Însă, potrivit legislaţiei acum în vigoare, trebuie să se deplaseze la oficiul poştal sau, după caz, la organul fiscal local/trezorerie/ altă entitate autorizată să încaseze impozite şi taxe, pentru achitarea taxe de timbru, care este de 2 lei. Scutirea de la plata taxelor extrajudiciare de timbru, măsură decisă astăzi, va contribui la extinderea comunicării electronice între contribuabil şi ANAF, prin emiterea în format electronic a mai multor acte administrative fiscale şi procedurale.

De asemenea, actul normativ elimină obligativitatea aplicării ştampilei atât pe declaraţiile, cererile şi alte documentele depuse de către persoane fizice, persoane juridice de drept privat aşa cum sunt definite în Codul civil, precum şi de către entităţile fără personalitate juridică, la instituţii sau autorităţi publice, cât şi pe documentele sau alte înscrisuri emise între aceste entităţi sau persoane. Regula nu se aplică persoanelor juridice de drept public care vor aplica ştampila pe documentele emise de către acestea, conform regulilor aplicabile în prezent. Măsura are scopul să reducă birocraţia şi să simplifice regulile administrative.

Actul normativ completează prevederile legale referitoare la tipurile de garanţii în sensul extinderii garanţiilor financiare cu un nou tip: poliţa de asigurare de garanţie. Prin această modificare se oferă posibilitatea contribuabililor să depună drept garanţie scrisori de garanţie/poliţe de asigurare de garanţie emise şi de alte instituţii de credit sau alte instituţii financiare autorizate, nu numai de către cele bancare.

De asemenea, se creează o regulă specială de aplicare a măsurilor de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat de la autorităţi sau instituţii publice sume certe, lichide şi exigibile. În astfel de situaţii, în baza documentelor furnizate de debitor, organul de executare va institui poprirea asupra sumelor datorate de aceste autorităţi sau instituţii publice. Modificarea legislativă are drept scop evitarea executărilor silite a sumelor din conturile bancare sau a bunurilor debitorilor, măsuri inechitabile în condiţiile în care debitorii au, în acelaşi timp, sume de încasar de la autorităţi sau instituţii publice.

O altă reglementare adoptată astăzi prin Ordonanţă va da contribuabilului posibilitatea de a obţine suspendarea executării silite prin depunerea unei scrisori de garanţie bancară/poliţă de asigurare de garanţie şi pe parcursul soluţionării acţiunii în contencios administrativ.

Totodată, în cazul popririi bancare, s-a prevăzut un termen de 3 zile pentru ca băncile să plătească sumele indisponibilizate. Acest interval creează premisele evitării situaţiilor de executări multiple, atunci când au fost poprite şi indisponibilizate sume existente în mai multe conturi bancare. Astfel, în acest interval de timp, debitorul, după ce a fost informat de banca sa cu privire la popririle instituite, poate solicita organului fiscal menţinerea doar a uneia dintre popriri şi ridicarea celorlalte care depăşesc debitul înscris în titlul executoriu ce face obiectul popririi.

Un set de modificări aduse de ordonanţa adoptată astăzi vizează prelungirea unor termene prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2014 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Măsura a fost luată având în vedere faptul că identificarea celor mai bune soluţii tehnice de implementare a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, precum şi a procedurii de supraveghere şi monitorizare a funcţionării acestora, necesită o perioadă mai lungă pentru documentare şi alegere a soluţiilor legislative. În acest context, unele termene se prelungesc cu câte şase luni, respectiv: Autorizarea de către Comisie numai a aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, începând cu data de 1 aprilie 2016; Interzicerea comercializării aparatelor de marcat electronice fiscale cu rolă jurnal începând cu data de 1 iulie 2016; Obligaţia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili începând cu data de 1 octombrie 2016; Obligaţia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici care au calitatea de contribuabili mijlocii, începând cu data de 1 ianuarie 2017 ; Obligaţia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici, începând cu data de 1 mai 2017.

De asemenea, actul normativ stipulează că în cazul poliţiştilor care participă sau au participat în anul 2015 la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român în comun cu forţele armate ale României sau similare celor prevăzute la art. 2 din Legea nr. 121/2011 privind participarea forţelor armate la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român, pentru forţele armate, se efectuează regularizări ale drepturilor băneşti cuvenit pe perioada misiunilor, în vederea acordării acestor drepturi la nivelul stabilit prin actele normative în vigoare. Astfel, se asigură, prin regularizare, acelaşi nivel al drepturilor băneşti cuvenite pe întreaga perioadă a participării poliţiştilor la misiunile respective în anul 2015, atât pentru cei care continuă misiunea, cât şi pentru cei care sunt înlocuiţi, asigurându-se astfel o echitate prin eliminarea oricăror discriminări în retribuirea personalului care desfăşoară aceleaşi activităţi, în aceleaşi condiţii.

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

23 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7871
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3453
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0070
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.2660

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb