Guvernul a aprobat astăzi, printr-o Hotărâre, structura, organizarea şi funcţionarea Registrului electronic naţional al nomenclaturilor stradale (RENNS), potrivit unui comunicat al Executivului remis redacţiei.
RENNS reprezintă un sistem de evidenţă şi consultare geospaţială a nomenclaturii stradale la nivel naţional. Acesta este realizat, actualizat şi administrat de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (instituţie aflată în subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice) şi se constituie exclusiv în format electronic, transmite sursa citată.
Conform comunicatului, legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.7/1996, republicată, cu modificările ulterioare prin dispoziţiile art.5, reglementează normele generale care definesc RENNS ca sistem unic de referinţă la nivel naţional, în care sunt înscrise nomenclaturile stradale la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor. Legea instituie obligativitatea utilizării RENNS de către instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale în activitatea specifică, precum şi obligaţia autorităţilor administraţiei publice de a proceda la furnizarea şi actualizarea datelor cu privire la nomenclatura stradală proprie din registrul electronic al nomenclaturilor stradale.
"Pentru asigurarea unei evidenţe unitare şi pentru actualizarea la zi a unui registru informatic la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor, autorităţile administraţiei publice centrale şi locale sunt obligate să furnizeze elementele specifice nomenclaturii stradale şi să le introducă în sistemul RENNS", arată Guvernul.
Potrivit sursei, registrul electronic naţional al nomenclaturilor stradale este un sistem informatic ce păstrează istoricul adresei administrative, pune la dispoziţia utilizatorilor proceduri şi metode pentru administrarea, validarea şi consultarea publică a nomenclaturii stradale. RENNS asigură înregistrarea unică a fiecărei adrese administrative şi furnizează utilizatorilor un cod unic al adresei (CUA). Menţionăm că datele din RENNS sunt publice, iar serviciile de descoperire şi vizualizare sunt gratuite.
Prin folosirea acestui registru se va realiza eficientizarea unor procese de lucru existente din sectorul public şi privat, reducerea riscului de a face erori, precum şi beneficii indirecte ca, de exemplu, crearea unui mediu mai sustenabil prin sisteme de transport mai eficiente, urmare a unui registru îmbunătăţit al adreselor, mai precizează Guvernul.
Executivul spune că adresa administrativă este localizarea bazată pe identificatori standardizaţi de adresă ai unui imobil situat în intravilanul unităţilor şi denumirilor de drumuri publice, atunci când unitatea administrativ-teritorială le foloseşte ca parte a componentelor toponime a adreselor atribuite imobilelor în locul sau complementar denumirilor de drumuri.
Nomenclatura stradală este totalitatea elementelor de identificare cuprinzând denumirile de drumuri şi adrese administrative din România într-un mod standardizat, organizat pe fiecare unitate administrativ-teritorială şi care reprezintă evidenţa primară unitară care serveşte la identificarea domiciliului/ reşedinţei persoanei fizice, a sediului persoanei juridice, a fiecărui imobil (teren cu sau fără construcţii), precum şi a fiecărei clădiri. Nomenclatura stradală se aprobă la nivelul fiecărui municipiu, oraş, comună, conform aceleaşi surse.