"Peste 70% dintre IMM-urile care efectuează operaţiuni de import şi/ sau export rămân expuse riscului valutar, întrucât nu aplică strategii de hedging care să îi protejeze pe importatori de aprecierea monedei europene şi, respectiv, pe exportatori, de deprecierea acesteia. Strategiile de hedging sunt încă, din păcate, utilizate prioritar de companiile locale mari şi de cele multinaţionale; majoritatea firmelor mici şi mijlocii rămân expuse riscului valutar, care, în condiţiile actuale de criză, le afectează o dată în plus în mod negativ cash-flow-ul", a arătat Mirela Şerban, Managing Partner R&M Audit, unul dintre liderii pieţei de contabilitate, consultanţă fiscală, financiară şi audit, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
În cazul importatorilor, aprecierea euro presupune un risc întrucât aceştia importă mărfuri pe care le introduc la vânzare la un anumit curs euro- leu, iar în cazul în care moneda europeană se apreciază în momentul în care aceştia trebuie să cumpere Euro pentru a achita mărfurile importate- au nevoie de mai mulţi lei decât au încasat/ previzionat. În cazul exportatorilor- aceştia îşi vând produsele pe piaţa externă, considerând un anumit curs euro- leu la care au înregistrat costurile de producţie; în cazul în care euro se depreciază în momentul încasării contravalorii produselor, acesta va vinde euro obţinând mai puţini lei decât a investit pentru producţia respectivă.
Operaţiunile de hedging-ul presupun transferarea riscului valutar către terţi, prin intermediul contractelor de hedging încheiate cu băncile, prin operaţiuni desfăşurate pe pieţele de capital (contracte forward, futures sau opţiuni) sau prin poliţe de asigurare împotriva riscului valutar