NIO Inc. a raportat venituri sub aşteptările analiştilor în trimestrul al treilea, fiind şi sub intervalul prognozat de compania chineză. Pierderea netă a rămas la un nivel similar cu cel din trimestrul al doilea, în timp ce marja brută s-a îmbunătăţit. Deşi producătorii chinezi de vehicule electrice continuă să înregistreze creşteri, competiţia acerbă le afectează semnificativ profitabilitatea, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
NIO este o companie specializată în producţia de vehicule electrice. Fondată în 2014 de William Li, NIO a devenit unul dintre cei mai importanţi producători de automobile electrice de lux din China. Compania are sediul central în Shanghai şi are ca obiectiv să ofere o experienţă avansată de mobilitate electrică. NIO produce vehicule electrice premium, inclusiv SUV-uri şi sedan-uri, apreciate pentru designul lor atractiv, tehnologia de ultimă generaţie şi performanţele impresionante.
William Li, cunoscut şi sub numele de Li Bin, este fondatorul şi CEO-ul NIO, având o vastă experienţă în industria tehnologică şi auto. Înainte de a înfiinţa NIO, a co-fondat şi a fost CEO al Bitauto, o importantă companie de servicii şi informaţii auto online din China. Sub conducerea sa, NIO a lansat mai multe modele de vehicule electrice şi a implementat servicii inovatoare, precum schimbul de baterii şi asistenţă AI. Steven Feng, director financiar al NIO, a jucat un rol crucial în gestionarea finanţelor companiei şi atragerea de investiţii.
Structura acţionariatului NIO reflectă susţinerea semnificativă din partea investitorilor globali, incluzând atât instituţii financiare majore, cât şi investitori individuali. Compania este deţinută în proporţie de 10% de investitori instituţionali, conform FactSet. Printre principalii acţionari instituţionali se numără CYYN Vanguard, BlackRock şi Amundi Asset Management, care deţin pachete importante. Principalii doi acţionari şi-au mărit deţinerea în ultimele şase luni, iar unul dintre acţionarii originari,Tencent Holdings, şi-a continuat reducerea poziţiei până la o cotă de 6,2%. În total, investitorii instituţionali deţin aproximativ 48,55% din acţiunile NIO. William Li, fondatorul şi CEO-ul, controlează aproximativ 10,5% din NIO, fiind cel mai mare acţionar individual.
• Competiţie în sectorul EV din China
Sectorul vehiculelor electrice (EV) din China este într-o continuă creştere, alimentat de progresele tehnologice şi de politicile de susţinere guvernamentală. Conform raportului Global EV Outlook al Agenţiei Internaţionale pentru Energie (AIE), se estimează că vânzările de vehicule electrice vor reprezenta peste 20% din vânzările globale de automobile în acest an, cu o creştere semnificativă până la 17 milioane de EV-uri vândute până la sfârşitul anului. China conduce detaşat piaţa globală, cu vânzări preconizate de aproximativ 10 milioane de vehicule electrice în 2024, reprezentând aproape jumătate din totalul vânzărilor de maşini din această ţară. Această dominanţă este susţinută de accesibilitatea EV-urilor, peste 60% din maşinile electrice vândute în 2023 fiind mai ieftine decât maşinile similare pe benzină.
În acest context competitiv, NIO se numără printre jucătorii proeminenţi, alături de Li Auto, Xpeng şi BYD. Competiţia devine din ce în ce mai intensă, cu noi jucători precum Xiaomi şi Huawei intrând pe piaţă.
Directorul general al Ford Motor din SUA, Jim Farley, a subliniat că producătorii chinezi de vehicule electrice sunt principalii concurenţi ai companiei sale, evidenţiind necesitatea unei mărci distincte şi a unor costuri mai mici pentru a putea face faţă competitorilor chinezi. În Europa, producători precum Volkswagen iau în calcul să îşi închidă fabricile din cauza acestei competiţii.
Industria EV din China a fost afectată recent de creşterea tarifelor vamale impuse de SUA. Preşedintele Joe Biden a crescut la 100% taxa pentru maşinile electrice chinezeşti, închizând efectiv accesul pe una dintre cele mai mari pieţe de automobile pentru producătorii chinezi.
• Livrări record pentru NIO
NIO a livrat un număr record de 61.855 de vehicule în trimestrul al treilea, respectând intervalul de estimare de 61.000-63.000 de unităţi, în creştere cu 11,59% faţă de anul anterior şi cu 7,81% faţă de trimestrul al doilea. Cu toate acestea, veniturile din vânzări au scăzut cu aproximativ 4% faţă de anul anterior. Această discrepanţă între creşterea livrărilor şi veniturile mai reduse a fost o tendinţa observată în 2024 pentru producătorii auto chinezi, în contextul unei concurenţe intense. Compania a explicat că scăderea anuală a veniturilor din vânzări se datorează în principal preţurilor medii mai mici, cauzate de schimbarea mixului de produse, compensată parţial de numărul mai mare de livrări.
NIO a raportat o pierdere ajustată pe acţiune de 0,31 dolari şi vânzări de 2,6 miliarde de dolari în trimestrul al treilea. Conform FactSet, Wall Street estimase o pierdere de 0,20 dolari pe acţiune, cu vânzări similare de 2,7 miliarde de dolari.
Producătorul chinez a generat venituri de 2,6 miliarde de dolari în trimestrul al treilea, în scădere cu 2,1% faţă de aceeaşi perioadă din 2023, dar în creştere cu 7% faţă de trimestrul al doilea din 2024. Acesta a fost al doilea cel mai mare nivel trimestrial de venituri din istoria companiei, însă sub aşteptările analiştilor, care preconizau venituri de 2,7 miliarde de dolari, conform unui sondaj Bloomberg, şi sub intervalul de ghidaj de 2,61-2,74 miliarde de dolari.
Cheltuielile operaţionale în trimestrul al treilea a fost de 2,38 miliarde de dolari, în scădere cu 5% faţă de trimestrul al treilea din 2023, dar în creştere cu 5,8% faţă de trimestrul al doilea din 2024. Compania a explicat că reducerea anuală a costului vânzărilor s-a datorat în principal scăderii costurilor materialelor pe vehicul, deşi aceasta a fost parţial compensată de un volum mai mare de livrări.
Marja brută a fost de aproape 11% în acest trimestru, uşor peste aşteptările Wall Street. Acesta este cel mai ridicat nivel de după trimestrul al treilea din 2022 şi mai mare decât estimările analiştilor, care indicau 10,6%. În trimestrul al treilea din 2023, marja brută a fost de 8%, iar în trimestrul al doilea din 2024, de 9,7%. Marja veniturilor din vânzarea de vehicule NIO a atins 13,1% în trimestrul al treilea, comparativ cu 11% în trimestrul al treilea din 2023 şi 12,2% în trimestrul al doilea din 2024.
Pierderile nete ale NIO pentru trimestrul al treilea au fost de 0,72 miliarde de dolari, în creştere cu 11% faţă de aceeaşi perioadă din 2023 şi cu 0,3% faţă de trimestrul precedent.
• Perspective optimiste pentru 2025
NIO estimează că veniturile totale din trimestrul al patrulea vor creşte cu aproximativ 17%, ajungând la 2,9 miliarde de dolari. Această cifră este sub estimările Wall Street, care prevăd vânzări de aproape 3,2 miliarde de dolari. Compania a oferit un ghidaj pentru livrările de vehicule în trimestrul al patrulea, preconizând un interval de 72.000-75.000 de unităţi şi a anunţat că este încrezătoare în dublarea vânzărilor în 2025. Acest lucru este similar cu creşterea anuală de 45%-51% proiectată de XPeng, un concurent al NIO.
Pentru 2024, compania se aşteaptă la livrări în intervalul 221.000-224.000 de unităţi, iar pentru 2025 la aproximativ 450.000 de unităţi, notează TradeVille.
Pe 6 septembrie, Deutsche Bank, după publicarea raportului NIO pentru trimestrul al doilea, a prognozat o creştere cu 44% a vânzărilor totale în 2025, ajungând la 330.000 de unităţi, împărţite astfel: 210.000 pentru brandul Nio, 110.000 pentru Onvo şi 10.000 pentru Firefly.
Brandul principal NIO va lansa sedanul flagship ET9 în martie 2025, iar Onvo va introduce două SUV-uri anul viitor: un model cu şase/şapte locuri şi unul mare cu cinci locuri, conform declaraţiilor din conferinţa privind rezultatele financiare. ET9 a fost deja dezvăluit la evenimentul Nio Day de anul trecut.
Începând cu anul viitor, NIO va intra într-un nou ciclu de produse, cu lansări noi sub brandurile Onvo şi Firefly, ceea ce va marca o fază de creştere accelerată, a declarat managementul companiei.
Pentru eforturile de extindere pe pieţele globale, brandurile Onvo şi Firefly vor juca un rol mai mare, potrivit declaraţiilor din conferinţa NIO.
• Acţiunile Nio - în declin, în 2024
Acţiunile NIO au înregistrat o scădere în dimineaţa zilei de miercuri, 20 noiembrie, după ce producătorul de vehicule electrice a raportat rezultate financiare sub aşteptările pieţei. Cu toate acestea, până la închiderea sesiunii, titlurile au reuşit să obţină un mic câştig, probabil datorită perspectivelor pentru trimestrul al patrulea, care s-au aliniat mai bine cu estimările analiştilor.
De la începutul anului, acţiunile NIO au scăzut cu aproximativ 47%. Sentimentul negativ a afectat şi alte companii din sector: Li Auto a înregistrat o scădere de 37%, iar Xpeng de 14%. În contrast, Tesla a crescut cu 35%, influenţată în principal de rezultatele alegerilor din SUA.
Din punct de vedere tehnic, preţul acţiunilor NIO a rămas deasupra minimului anual de 3,60 dolari, care reprezintă un nivel semnificativ de suport în apropierea valorii actuale. Un alt aspect notabil este intersecţia mediei mobile simple (SMA) de 100 de zile cu cea de 200 de zile, un eveniment cunoscut sub denumirea de "cruce de aur" (golden cross), considerat un semnal pozitiv (bullish) pentru evoluţia viitoare a companiei pe termen scurt.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în NIO
Oportunităţi
- Firefly - al treilea brand: NIO a anunţat recent lansarea oficială a celui de-al treilea brand, denumit Firefly, care va debuta la evenimentul NIO Day 2024, programat pentru 21 decembrie. Primul model al acestui sub-brand va purta acelaşi nume şi este programat pentru livrare în prima jumătate a anului 2025. Firefly este poziţionat în segmentul maşinilor compacte de tip boutique, similar cu sub-brandul Mini al BMW sau cu Smart, dezvoltat în parteneriat de Geely şi Mercedes-Benz. Această strategie oferă NIO oportunitatea de a diversifica portofoliul său de produse şi de a atrage o nouă categorie de clienţi.
- Evaluare redusă: În momentul de faţă, preţul unei acţiuni NIO a scăzut substanţial faţă de vârful său de 66,99 dolari, înregistrat în 2021. Totuşi de atunci, compania a reuşit să îmbunătăţească anumite activităţi operaţionale şi să lanseze mai multe modele. Conform platformei AlphaSpread, preţul acţiunii este cu 62% sub valoarea sa intrinsecă.
- BUY: În momentul de faţă, preţul ţintă mediu al analiştilor este 6,44 dolari, ceea ce reprezintă o potenţială creştere de aproximativ 37% faţă de cel din prezent. Conform FactSet, care agrega mai multe rapoarte ale analiştilor, 63% dintre analişti au un rating de BUY, iar după publicarea raportului pentru trimestrul al treilea, din 13 analişti care şi-au actualizat ratingurile, două au fost de HOLD şi unul de SELL, restul de BUY.
Riscuri
- Competiţia agresivă: Există alţi producători chinezi de vehicule electrice care se dezvoltă mai rapid decât NIO. Un exemplu ar fi Li Auto, care şi-a crescut livrările cu 38% în perioada ianuarie - octombrie 2024, sau Xpeng, care a crescut cu 21%.
- Numerar necesar: Ca multe alte companii din sectorul vehiculelor electrice, NIO se confruntă cu pierderi semnificative, ceea ce a dus la un consum accelerat de numerar. De-a lungul timpului, compania a recurs la mai multe runde de atragere de capital pentru a-şi finanţa operaţiunile şi expansiunea. La finalul lunii septembrie, NIO dispunea de aproximativ 6 miliarde de dolari în numerar şi investiţii, o sumă de aproape două ori mai mare decât datoria înregistrată pe bilanţ. Deşi compania nu are planuri clare de a atrage capital suplimentar în acest moment, este posibil ca NIO să apeleze la această opţiune dacă identifică un moment favorabil pe piaţă. Totuşi, cu preţul acţiunilor mult sub maximele sale din ultimii ani, o astfel de rundă de finanţare ar putea avea un efect dilutiv asupra acţionarilor existenţi.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, MarketBeat, hellostake.com, FactSet, Reuters, Barrons, S&PGlobal, Electrek, investors.com, cnevpost.com, TradingView.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului