Hidroelectrica a recepţionat în data de 30 martie a.c. investiţia "Măsuri de protecţie suplimentară a disipatorului barajului deversor Porţile de Fier I", a cărei valoare se ridică la 82,7 milioane de lei, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, lucrările au fost necesare pentru creşterea duratei de viaţă a deversorului barajului Porţile de Fier I şi pentru prevenirea degradării pintenului aval al disipatorului.
Investiţia a constat în aplicarea unei soluţii de intervenţie care să prevină deprecierea prin abraziune a betonului pintenului aval al disipatorului şi extinderea degradărilor până la galeria de drenaj aval, situaţie care ar fi pus în pericol stabilitatea barajului şi funcţionarea centralei hidroelectrice Porţile de Fier I, arată sursa.
"Contractul pentru realizarea investiţiei s-a derulat pe o perioadă de doi ani, realizarea efectivă a lucrărilor în amplasament necesitând 6 luni", a declarat Bogdan Badea, preşedintele Directoratului Hidroelectrica.
"Vorbim de o intervenţie complexă la acest obiectiv, intervenţie care a necesitat experienţă şi competenţe tehnice ridicate. Este o realizare importantă, care demonstrează angajamentul Hidroelectrica de a dezvolta şi moderniza infrastructura energetică a României şi pentru a asigura un sistem energetic durabil şi sigur pentru generaţiile viitoare", adaugă acesta.
Necesitatea execuţiei lucrărilor de protecţie suplimentară a disipatorului barajului Porţile de Fier I a apărut în anul 2008 când, în urma controlului efectuat în zona de regularizare aval a barajului, au fost constatate eroziuni atât la disipator cât şi în albia Dunării imediat în aval de baraj, se mai precizează în comunicat.
Lucrările au fost realizate în comun de către beneficiarii român şi sârb ai amenajării SHEN Porţile de Fier I, în conformitate cu prevederile acordurilor dintre cele două state. Soluţia propusă a urmărit prevenirea degradării disipatorului, prin implementarea unor tehnologii moderne şi inovatoare.
Barajul deversor Porţile de Fier I, situat pe Dunăre la km 943, aval de localitatea Şip, de pe malul drept, şi amonte de localitatea Gura Văii, de pe malul stâng, a fost construit de România în colaborare cu Republica Serbia şi face parte din Sistemul Hidroenergetic şi de Navigaţie (SHEN) Porţile de Fier I, conform sursei citate.