Horvath: Industria retail şi FMCG din România anticipează creşterea veniturilor, dar şi a costurilor cu personalul

T.B.
Companii / 21 august 2023

Maria Boldor, Principal, Horvath România.

Maria Boldor, Principal, Horvath România.

Majoritatea companiilor de retail şi FMCG (fast-moving consumer goods) din România se aşteaptă la creşterea veniturilor în 2023, consideră 82% dintre respondenţii la un studiu efectuat de Horvath, se arată într-un comunicat. Mai multe firme (86%) se aşteaptă la venituri suplimentare şi în 2024, în timp ce 94% dintre executivii care au participat la studiu consideră că vor avea costuri de personal mai ridicate în 2023.

Acestea sunt principalele concluzii ale cercetării "Dynamic Horizons", prin care Horvath şi-a propus să identifice principalele provocări şi măsuri vizate de executivii din industrie (47% dintre cei chestionaţi fiind la nivel de CEO), pentru a se adapta la ritmul alert al schimbărilor din ultimii ani. Perspectiva companiilor din România este mult mai optimistă asupra creşterii veniturilor, deoarece un studiu similar al Horvath, desfăşurat pe plan european (în iunie 2023), arată că numai 45% dintre firmele chestionate se aşteaptă la creşteri de venituri în 2023 şi 2024, potrivit sursei citate.

Din multitudinea de provocări pe care le înfruntă conducerile companiilor din domeniu, echipa Horvath a identificat 13 priorităţi strategice, relevante pentru dezvoltarea business-ului pe termen mediu şi lung, care sunt urmărite de executivi, informează studiul.

Dintre acestea, pe primul loc se regăseşte "îmbunătăţirea structurilor de cost şi profit" - considerată a fi o prioritate foarte importantă (66%) sau importantă (22%). Optimizarea costurilor vizează arii ca portofoliul de produse şi servicii, liniile de producţie, canalele de distribuţie şi cheltuielile administrative, iar pârghiile cel mai des folosite se regăsesc în departamentele de Achiziţii, Vânzări şi Marketing. Creşterea costurilor cu materialele, energia şi personalul nu va putea fi transferată în totalitate clienţilor, astfel că firmele au nevoie de o strategie de optimizare a structurii costurilor, se mai arată în comunicat.

A doua prioritate strategică o reprezintă "temele axate pe oameni", care au ajuns preocupare de prim rang (ocupând locul 1 în studiul european al Horvath) pentru manageri, pe fondul fluctuaţiei de personal şi al schimbărilor demografice la orizont (generaţia "baby boomers", a celor născuţi între 1946 şi 1964, se apropie de pensionare). Retenţia personalului este crucială, de aceasta depinzând însăşi continuitatea unui business din retail. În FMCG, deficitul de personal se manifestă atât la nivelul personalului de înaltă calificare (ingineri), cât şi la cel mai puţin calificat, transmite sursa citată.

A treia prioritate strategică în România (aflată, de mai mulţi ani, pe primul loc din studiul Horvath pentru Europa) este "transformarea digitală", iar la nivelul conducerii companiilor se discută de proiecte mari de investiţii în astfel de programe, precum SAP S/4HANA. Prin soluţiile digitale, firmele doresc creşterea eficienţei şi transparenţei, standardizarea, simplificarea şi optimizarea proceselor de business, inclusiv cu scopul de a contracara lipsa personalului calificat. În industria retail, pe lângă optimizările interne, este urmărită îmbunătăţirea experienţei clienţilor, de exemplu prin folosirea de noi tehnologii precum AI, atât la nivel strategic (analiza datelor), cât şi operaţional (optimizarea proceselor de plată).

Pe lângă aceste trei priorităţi, următoarele ca importanţă pentru companiile retail şi FMCG din România sunt: (4) "îmbunătăţirea managementului performanţei financiare şi de risc"; (5) "îmbunătăţirea durabilă a intervalului de lichiditate"; (6) "realinierea modelelor de pricing şi venituri"; şi (7) securitatea cibernetică. Această prioritate din urmă este pe locul al 2-lea la nivel european, o treime din companii reclamând că au fost victime ale unui atac cibernetic în ultimele 12 luni, pe când doar 16% s-au regăsit într-o asemenea situaţie, în România, informează studiul.

"În pofida a numeroase provocări - precum creşterea costurilor cu materialele, energia şi salariile, fluctuaţia personalului, alături de evoluţii tehnologice rapide şi cerinţe ale clienţilor - industria retail şi FMCG din România are o perspectivă optimistă asupra creşterii veniturilor în 2023 şi 2024. La nivel de top management a sporit conştientizarea faptului că, pentru a menţine competitivitatea companiilor pe termen mediu şi lung, este nevoie de o adaptabilitate permanentă, de abordări structurale şi soluţii inovatoare. Studiul Horvath a identificat priorităţile strategice ale industriei şi evidenţiază bune practici care sperăm să fie de folos executivilor din domeniu, în demersurile lor de menţinere şi creştere a performanţelor într-un context de piaţă dinamic", a declarat Maria Boldor, Principal, Horvath România.

La studiul Horvath au participat reprezentanţi la nivel de top management din partea a 39 de companii active în România, dintre care 21% din retail şi 79% din FMCG. 83% dintre companii au peste 500 de angajaţi, iar 50% au înregistrat venituri de peste 600 milioane de lei în ultimul exerciţiu financiar, transmite sursa citată.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb