Compania de stat pentru reparaţii şi mentenanţa aeronavelor IAR Braşov a debutat, ieri, pe piaţa principală a Bursei de Valori Bucureşti, în urma transferului de pe piaţa Rasdaq. Acţionarii IAR au decis transferul în luna februarie a acestui an, iar la începutul lunii iunie compania a primit aprobarea din partea Consiliului de Administraţie al BVB.
Directorul general, Neculai Banea, a declarat că IAR Braşov are nevoie de circa 11-12 milioane de euro pentru modernizarea producţiei de elicoptere. "O parte din bani ar putea să fie atraşi de pe Bursă, în vederea achiziţiei unor utilaje şi facilităţi noi, întrucât vrem să obţinem mai multe contracte pentru furnizarea unor componente, cum ar fi părţi de structură şi cablaje electrice", a precizat domnul Banea, în contextul în care IAR Braşov ar putea deveni furnizor pentru noua fabrică pe care Airbus Helicopters o va construi în judeţul Braşov.
Airbus Helicopters va începe, în luna octombrie, construcţia unei noi fabrici în localitatea Ghimbav, judeţul Braşov, pe un teren pus la dispoziţie de IAR.
Atragerea de finanţări cu costuri reduse este principalul avantaj al trecerii pe piaţa reglementată a BVB, iar compania vrea ca acest instrument să devină o pârghie importantă în dezvoltarea societăţii, potrivit sursei citate.
Peste 72% din acţiunile IAR Ghimbav sunt deţinute de stat (Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului - 64,89% şi Ministerul Muncii - 7,3%), iar restul de aproape 28% din acţiuni sunt deţinute de investitori.
• Vrea să pregătească viitori muncitori în şcoli profesionale
Compania discută un parteneriat cu o şcoală profesională pentru a pregăti specialiştii de care are nevoie, întrucât se confruntă cu o problemă a îmbătrânirii forţei de muncă, cu o medie de vârstă de peste 50 de ani în rândul angajaţilor. "Avem probleme cu îmbătrânirea forţei de muncă. Avem probleme că din şcoală nu prea vin tineri. Vrem să găsim copii pe care să-i dăm pe lângă specialiştii noştri.(...) Suntem în discuţii cu o şcoală profesională din Braşov pentru un parteneriat. Copiii să facă practică la noi, urmând ca 70-80% din ei să fie ulterior angajaţi", a declarat directorul general al IAR, Neculai Banea.
• Şi-a majorat afacerile de trei ori anul trecut
Cifra de afaceri a IAR Ghimbav a crescut anul trecut de aproape trei ori, de la 35,4 milioane de lei în 2013 la 101,7 milioane de lei, după ce sumele alocate de Guvern Ministerului Apărării au crescut, în contextul crizei din Ucraina. Profitul a urcat de aproximativ trei ori în intervalul analizat, de la 1,67 milioane de lei la 5,7 milioane de lei.
Pentru primul trimestru din acest an, IAR Ghimbav a raportat afaceri de 35,6 milioane de lei, de zece ori mai ridicate decât în perioada similară a anului trecut. Compania a înregistrat profit de 11 milioane de lei în primele trei luni ale anului, comparativ cu un rezultat negativ de 2,48 milioane de lei în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Acţionarii IAR Ghimbav au hotărât, în două etape, să pună la dispoziţia Airbus Helicopters un teren de 27.000 de metri pătraţi pentru producţia de elicoptere Super Puma în România. Pe terenul respectiv, Airbus Helicopters Industry România, fosta companie Vadstena, avea planificat să construiască o hală industrială în suprafaţă de 8.550 de metri pătraţi, destinată proiectului pentru producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 în România.
Airbus Helicopters, denumită anterior Eurocopter, are aproximativ 23.000 de angajaţi la nivel mondial, şi este prezentă în România prin Eurocopter România, unde deţine 51% din acţiuni, diferenţa fiind controlată de IAR. Eurocopter România, creată în 2002, a dezvoltat activităţi legate de piaţa civilă şi militară şi este principalul centru industrial din cadrul grupului care execută lucrări de reparaţie/revizie şi modernizare pentru elicopterele Puma şi Alouette de pe piaţa mondială.
Din 2008, Eurocopter România a lansat activităţile pentru elicopterele Super Puma, asigurând lucrările aferente de întreţinere, reparaţiile capitale şi upgrade-urile. Fabrica IAR Braşov, înfiinţată acum 90 de ani, a produs până în 1945 peste 1.000 de avioane de diferite tipuri, iar după cel de-al doilea Război Mondial a fost transformată în unitate de producţie de tractoare. În 1968, fabrica de avioane a fost redeschisă sub numele ICA Braşov şi s-a specializat în producţia de elicoptere, în parteneriat cu Aerospatiale Franţa, în prezent subsidiară a Eurocopter.