Impactul noii formule de acordare a voucherelor de vacanţă: risc de reducere drastică a efectului economic

M.B.
Miscellanea / 21 februarie

Impactul noii formule de acordare a voucherelor de vacanţă: risc de reducere drastică a efectului economic

Vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Adrian Voican, avertizează că modul în care se doreşte aplicarea noilor reguli pentru voucherele de vacanţă ar putea reduce impactul acestora în economie la un sfert sau chiar mai puţin, transmite Agerpres.

Potrivit acestuia, varianta vehiculată care prevede ca angajatul să achite iniţial 1.600 de lei pentru o vacanţă şi abia ulterior să i se deconteze 800 de lei este "cea mai proastă dintre toate propunerile discutate până acum". Voican consideră că acest sistem va descuraja mulţi bugetari să mai utilizeze voucherele, iar economia va pierde venituri importante provenite din taxe, impozite şi dezvoltarea turismului local.

"Foarte mulţi vor renunţa la acest mecanism, iar rezultatele se vor vedea în scăderea turismului românesc şi, implicit, în diminuarea veniturilor bugetare pe termen lung. Acest sistem ar trebui să stimuleze turismul autohton, nu să îl limiteze", a explicat Voican, potrivit aceleiaşi surse.

Acesta a subliniat că voucherele de vacanţă au fost un instrument esenţial pentru creşterea turismului intern, oferind oportunităţi de concediu celor cu venituri mai mici şi generând încasări consistente pentru industria ospitalităţii.

Referindu-se la soluţiile alternative, Voican a propus două variante mai eficiente: fie acordarea directă a sumei de 800 de lei fără condiţionări suplimentare, fie posibilitatea ca angajatul să opteze pentru reţinerea a 800 de lei din salariu, primind astfel dublul sumei pe cardul de vacanţă.

În prezent, ANAT, împreună cu emitenţii de vouchere, realizează un studiu de impact pentru a evalua interesul real al angajaţilor în contextul noilor reguli.

Ministrul Finanţelor, Tanczos Barna, a declarat că decizia de a menţine voucherele, chiar şi într-o formă modificată, a fost una necesară pentru a evita o lovitură puternică asupra sectorului HoReCa. Acesta a precizat că beneficiarii vor trebui să plătească integral pachetul turistic şi să facă dovada achitării unei sume de cel puţin 1.600 de lei pentru a primi ulterior voucherele.

Conform noii legislaţii, voucherele de vacanţă în valoare de 800 de lei vor fi acordate în 2025 angajaţilor din sectorul public cu salarii nete de până la 8.000 de lei. Acestea vor putea fi utilizate pentru a acoperi maximum 50% din valoarea unui pachet turistic de cel puţin 1.600 de lei.

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. Un sistem care nu a stimulat turismul, doar cresterea preturilor, util doar unitatilor care au intrat in hora, discrimatoriu fata de angajatii de la privat.

    1. Exact. Trebuie eliminate toate voucherele astea, plus Rabla si Rabla electric pentru toti asistatii sociali, dar si Prima Casa, program pentru salvarea bancilor de la faliment.

    Art LIII introduce pentru prima oara in legislatia asociata tichetelor de vacanta o conditionare referitoare la proportia de maximum 50% din cheltuiala turistica care poate fi suportata cu voucherul de vacanta primit de salariat in valoare de 800 de lei. Statul acorda salariatului un beneficiu extra-salarial, dar obliga angajatul sa cheltuiasca o suma numerar cel putin identica pentru a-l putea fructifica. In caz contrar, beneficiul este inutilizabil.

    Suma contribuita de salariat este din banii personali, proprietatea privata a angajatului. Prin constrangerea acestuia de a-si folosi banii proprietate privata cu scopul de a beneficia de voucherul acordat, se incalca in acest fel art 44 din Constitutie, Dreptul la proprietate privata. Chiar daca alin (1) mentioneaza eventuale limite ale dreptului de proprietate si de a dispune de ea care ar putea fi impuse prin lege, aceasta limitare definita de art LIII nu are in obiectivul ei protejarea altor drepturi ale omului de eventuala incalcare prin exercitarea dreptului de proprietate. 

    In urma negocierilor cu guvernul, in versiunea publicata si apoi aprobata, patronatul din turism a obtinut revenirea voucherelor de vacanta in forma de 800 de lei din partea guvernului dar OBLIGATORIU insotita de o coplata de 800 de lei din partea angajatului, banii proprii, adica proprietatea privata a acestuia. Patronatul din turism si-a garantat in acest fel mentinerea fluxurilor de numerar, a incasarilor, la acelasi nivel cu anul 2023, cand un voucher aducea venituri de 1600 lei, dar acum folosindu-se proprietatea privata a angajatului, 800 lei din bugetul propriu, trebuind sa se adauge voucherului de 800 de lei de la stat.

    Prin urmare, aceasta schema este gandita pentru protejarea profiturilor patronatului din turism prin constrangerea angajatului sa contribuie cu cel putin 800 de lei pe langa voucher. Aceasta este o incalcare a dreptului de uz a proprietatii private fara ca limitarea sa fie proportionala cu sau justificata de protejarea altui drept al omului. 

    Prin analogie, putem exemplifica in cazul voucherelor de masa de 40 de lei, impunerea unei cheltuieli minime de 80 de lei la casa unui comerciant din domeniul alimentar. Cine si-ar fi dorit sa manance mai putin de 80 de lei la o singura masa dar mai mult de 40, ar fi obligat sa consume alimente de cel putin 80 de lei. 

    Exista si efecte nocive ale acestei restrictionari a utilizarii voucherelor de vacanta. Familiile cu venituri reduse care nu ar fi avut un buget de "vacanta" dar care totusi, utilizand un voucher de vacanta, ar fi beneficiat de 2-3 zile de tratament sau macar de odihna intr-un mediu sanatos, balnear. Aceste familii, neavand suficient de multi bani pentru o vacanta, vor fi puse in serioase dificultati, trebuind sa aleaga intre hrana de zi cu zi, de la un salariu la altul, cu pretul nefolosirii si expirarii voucherului de la stat, si alocarea sumei de 800 de lei, rupand-o de la hrana zilnica, pentru a o folosi drept coplata pentru a nu pierde voucherul de vacanta. Sunt exemple de incalcare a dreptului la ocrotirea sanatatii (art 34), familiile cu venituri mici avand accesul ingradit la servicii de turism de sanatate, dar si de incalcare a dreptului la protectia sociala a muncii, art 41, alin (2), neputand folosi voucherul pentru concediu daca nu isi permit inca 800 de lei pentru coplata.

    Nu in ultimul rand, se incalca dreptul la libertate economica (art 45) al fiecarui salariat. Dupa cum am mentionat anterior, actuala forma a art LIII a venit in urma negocierilor patronatului din turism cu guvernul si protejeaza veniturile agentilor economici din turism care accepta vouchere de vacanta. Doar o mica parte a unitatilor turistice din Romania accepta aceasta forma de plata. Ca experienta personala, marile hoteluri sau agentiile de turism o accepta dar si serviciile lor sunt mult mai scumpe ca pret pe zi de cazare. Marea majoritate a pensiunilor turistice, cu preturi mai mici, nu accepta vouchere de vacanta. Daca presupunem ca bugetul de vacanta al unei familii este in suma de 2000 de lei, inclusiv voucherul de 800 de lei, prin forma de coplata gasita de Guvern, agentii economici cu preturi mari care accepta vouchere vor beneficia din acest buget de 800 lei voucherul plus 800 de lei fortati din propriile fonduri ale angajatului, restul de 400 de lei ramanand pentru liberul arbitru al consumatorului sa aleaga de pe piata libera servicii concurentiale mai ieftine, mai competitive, la pensiuni agroturistice. Daca restrictia de coplata nu ar fi existat, atunci doar voucherul ar fi putut fi cheltuit la agentii economici abonati la agentiile de turism, in timp ce restul bugetului, 1200 de lei din proprii bani ai angajatului, ar fi putut fi cheltuiti in mediul concurential al ofertelor de turism, alegandu-se cea mai convenabila oferta (o familie putand in acest fel sa isi petreaca 2-3 zile la un hotel scump si alte 7-8 zile la o pensiune mai ieftina). Astfel, concurenta din domeniul turistic este distorsionata, guvernul capturand bani din bugetele private ale salariatilor pentru anumiti agenti economici mari care altfel ar fi putut fi accesati/atrasi de agentii economici mai mici si care nu sunt inclusi in circuitele turistice promovate de agentiile de turism care utilizeaza plata prin voucherele de vacanta.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

26 Mar. 2025
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6113
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2163
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9508
Gram de aur (XAU)Gram de aur448.2116

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
energyexpo.ro
hipo.ro
pptt.ro
thediplomat.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb
PrevNext
LuMaMiJoViSaDu
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31