Vânzările cumulate ale primelor 20 de companii farmaceutice din ţara noastră, care acoperă 75% din piaţă din punct de vedere valoric, au crescut, în primul trimestru, cu 20,3%, la 453,8 milioane de euro, potrivit datelor firmei de cercetare a pieţei IMS Health România. Restul de 25% din piaţa locală de medicamente este împărţit între 258 de companii de profil.
Potrivit Mediafax, în monedă naţională, afacerile primelor 20 de companii au totalizat 1,86 miliarde lei, cu 16,2% mai mari faţă de cele din ianuarie-martie 2009. Din punct de vedere cantitativ, volumul vânzărilor celor 20 de companii analizate, care reprezintă 78% din piaţă, a avut o uşoară scădere, de 1,7%, la 96,79 milioane unităţi.
Lider de clasament este producătorul elveţian Roche, cu vânzări de 60,59 milioane euro (249,4 milioane lei), în creştere cu 25,7%. Pe de altă parte, vânzările Roche în volum s-au diminuat cu 15,1%, la 751.000 de unităţi.
După ce la finele anului trecut grupul francez Sanofi-Aventis devenise lider pe piaţa farmaceutică românească, în urma preluării Zentiva, perfomanţele mai slabe din primul trimestru l-au plasat pe locul secund în clasament. Totodată, Sanofi a fost singura companie din cele 20 care a înregistrat o scădere a vânzărilor în valoare. Astfel, Sanofi-Aventis România a avut, în primele trei luni, o cifră de afaceri de 33,35 milioane de euro, cu 10,7% mai mică faţă de primul trimestru din 2009, iar în monedă naţională declinul a fost de 13,8%, la 137,2 milioane lei.
Împreună cu Zentiva, care se plasează pe locul 8, vânzările au totalizat în primul trimestru 54,11 milioane euro (222,6 milioane lei). Producătorul de medicamente Zentiva Bucureşti a avut în ianuarie-martie vânzări de 20,76 milioane euro (85,4 milioane lei), în creştere cu 6,2%.
Cele mai dinamice evoluţii din primele trei luni le-au avut AstraZeneca şi Johnson&Johnson, cu creşteri de 57,4% fiecare, în monedă europeană, urmate de Merck Sharpe Dhome - 46,7%, Gedeon Richter- 42,8% şi Eli Lilly - 41,2%.
Pe poziţia a treia în clasament se regăseşte Novartis, cu vânzări de 39,3 milioane euro, pe patru GlaxoSmithKline, cu 38,7 milioane euro, iar pe cinci Pfizer, cu 34,9 milioane euro. Următoarele cinci locuri sunt ocupate de Servier, AstraZeneca, Zentiva, Ranbaxy şi Eli Lilly.
Pe locurile 10-20 se află Schering Plough, Antibiotice, Bayer Schering, Menarini, KRKA, Johnson&Johnson, Merck Sharp Dohme, LaborMed, Gedeon Richter şi Reckitt Benckiser.
Piaţa de medicamente a crescut, în primul trimestru, cu 21,4%, la 602,1 milioane euro, evoluţie susţinută de produsele cu prescripţie şi retail, iar în monedă naţională vânzările au fost cu 17,3% mai mari, de 2,47 miliarde lei, potrivit IMS Health România. În volum, piaţa a urcat, în primele trei luni, cu 1%, la 125,7 milioane unităţi. Raportul IMS, realizat pe baza preţurilor la medicamente la intrarea în farmacii, nu a luat în calcul tranzacţiile de pe piaţa farmaceutică din cursul anului trecut.